Hej, jag har två sektorer 29 & 30 som måste varit kvar från förra programmeringen. Hur gör man för att ta bort sektorer?

Jag undrar även om vilka inställningar man bör ha under sector inställningarna på en magnetbrytare i ytterdörren, som man alltid måste öppna för att komma in k för att larma av.

Jag tucker att larmet verkar smart och med mycket bra funktioner, fast jag har aldrig lyckats larma det eftersom det är så mycket saker som är "fel". Men man lär sig väl detta med
 
29 & 30 är två trådbundna sektioner som man kan ha inkopplade på baksidan av centralen. Dessa skall ligga som " ej larm" i programmeringen.

Normalt så lägger man mk entre som inpass 1 eller inpass 2 där kan du under "prog ca" bestämma hur lång inpassering du vill ha.
Om du har någon detektor som skall följa dörren när du kommer in skall den ligga som PASSER skal eller volym. Skal blir tillkopplat när du använder "gubben i huset" vid pålarmning och när du trycker på stängda hänglåset så blir allt aktiverat. Du har en Instruktionsbok för montörer ligger på www.visonic.com.
 
Jag jar manualen men det är en brant inlärningskurva :)
Dom rvå sektorer som jag talar om, kan man inte radera dom?
Jag får ju fel meddelanden från dom.
 
Inte ta bort men väl inaktivera på det sätt som beskrivs i #2.
 
Du måste ha ett 5k6 motstånd sitta över varje sektion på plinten i mitten på baksidan. annars kommer de larma sabotage oavsett om de ligger som ej larm eller inte. Om du har med en extern siren så kan ett av dom sitta där om de inte sitter i den blå skrivplinten på baksidan. .
 
knugen skrev:
Du måste ha ett 5k6 motstånd sitta över varje sektion på plinten i mitten på baksidan. annars kommer de larma sabotage oavsett om de ligger som ej larm eller inte. Om du har med en extern siren så kan ett av dom sitta där om de inte sitter i den blå skrivplinten på baksidan. .
Aha, är det. Det verkar sitta sånna, nu har den inte klagat på ett tag och jag har lär mig manualen bättre så jag tror att det e lugnt. Men om jag förstår rätt så är 29 och 30 redan inlärda från start? Det var det jag inte fattade.
 
Jag har på något sätt satt larmet i TESTING läge, jag tryckte ♯9, sirenen gick och nu står den i testläge. Jag fattar inte hur jag få bort det. Någon som vet?

EDIT: den gick själv över till normalläge efter 10 minuter
 
Redigerat:
Jag måste ta upp samma fråga som först, kan man inte helt och hållet ta bort sektor 29 och 30? Jag får meddelanden om sabotagelarm på just som sektorerna, jag har dock inget "larm" som utlöses men det står på displayen, jag har bortkopplat dom men som jag förstår så är bortkoppling bara temporärt?

Sen undrar jag hur man spelar in ett nytt meddelande, jag trodde man kunde spela in med knappen på centralenheten, men när jag blir uppringd så är det en gammal löst som talar. Någon?
 
För att ta bort Sektionerna 29&30 så får du gå in i inst.läge -> 2.Inlärning -> inlärning.radioutr -> tryck ok till det står sektionsnummer, skriv 29 och tryck ok om du nu ser nr29 och där är en svart fyrkant efter numret så tryck ok nu skall där stå OFF= Radera tryck på öppet hänglås för att radera enheten. Gör likadant med sektion nr 30

Gällande Meddelandet så skall du gå in i inst.läge och sedan till meny nr 9.Prog.Röst tryck ok, nu trycker du tvåan och håller denna intryckt medans du spelar in ett nytt meddelande för att sedan lyssna på ditt nya meddelande så trycker du på feman och håller den inne tills du hört meddelandet

Hoppas detta var till någon hjälp
 
Att ta bort sektion 29 och 30 tror jag inte går utan du måste ha ett motstånd sitta på baksidan då det inte finns någon inlärning på dessa, enbart trådlösa enheter som du läser in. Om du får SAB ÖPPEN så sitter inte motståndet korrekt. men kolla så du inte ha seb i minne då försvinner detta när du larmar på.

Meddelande är internt i centralen.
 
Vad beyter SAB och SEB? Jag har programmerat dom 29 och 30 som egen 1 och egen 2 och satt inget larm på dom. Dom går inte att hitta under radio enheter, precis som du säger.

Jag har satt upp allt nu och det verkar funka bra, en av ir-sändarna utlöste visst larmet, fast det inte hade hänt något. Nu undrar jag om det är så att om batterierna blir dåliga, kommer larmet att gå?

Sen har jag ett till problem, det verkar som om jag måste gå och trycka på "OK/visa" knappen innan jag larmar. Det finns nämligen "larm i minnet" och ett meddelande, sånt vill jag ju ta bort för gott, men den verkar tjata om det hela tiden. Jag menar om jag har placerat huvudenheten på ett smart ställe och den trådlösa knappdosan vid dörren, så när jag vill larma på så märker jag att det inte funkar, men efter att ha tryckt på OK/ VISA knappen så går det.

Ok så sista problemet, jag har visst programmerat min magnetbrytare så att den måste vara stängd för att jag ska kunna larma på, men ofta är det så att man står i dörröppning och är på väg ut. Kan man göra något år det? alltså ställa in så att man kan larma på fast magnetbrytaren inte är stängd.

Tack för all hjälp
 
SAB - Sabotagelarm
SEB - Jag som hade feta fingrar =)

Sektion 29 och 30 går mig veterligen inte att ta bort utan du måste ha två motstånd sitta på baksidan för att de inte ska ligga som aktiva även om de är programmerade som ej larm.

Batterier visar den som fel på centralen om de skulle vara dåliga, när du då tar reda på vad som är fel så säger den sektionsnamnet som du har döpt den till, byter du inte utan de tar slut så får du sabotagelarm på den sektionen.

Vet inte vad du har för känslighet på ir men justera ner den till 2 om det inte redan är gjort så får du lite mer marginal.

För att ta bort meddelande så måste du lyssna på det med hjälp av 5:an på centralapparaten. När du har gjort det försvinner det nästa gång du larmar på.
Larm i minnet ligger kvar till nästa gång du larmar på då återställer det sig såvida sektionen som larmar inte ligger öppen/aktiv.

Magnetkontakten måste i grunden vara stängd för att du ska kunna larma på. Gäller för samtliga magnetkontaker, detta för att du inte ska kunna larma på med källardörren öppen, detta kan man dock gå runt.
I meny "prog ca" finns det en inställning som gör att du kan göra en forcerad tillkoppling, vilket innebär att du kan larma på med dörren öppen och om den förblir öppen så är den bortkopplad från larmet under denna tillkoppling om du stänger den så blir den med i larmet. Du kommer få en annorlunda tillkopplingssignal när du larmar på.

Om du har en manöverpanel så kan du trycka på stjärnan bredvid nollan eller stjärnan på handsändaren så rabblar centralen status på larmet. i stället för att sitta på huk vid centralen.

Hoppas det löser lite knutar iaf !
 
Jag har ett antal larm i minnet i mitt Visonic ( div larm som uppkom vid test av att flytta ADSL-modem) och nu kan jag inte ta bort larmen ur minnet. I displayen står det att man skall trycka på OFF för att radera men det enda som händer är att det kommer ett långt tut och sedan inget mer, och alla larmen i minnet finns kvar???
Några förslag?
 
Larma på och larma av igen så försvinner larm som ligger i minnet, dock inte ev fel eller meddelande som du inte lyssnat av.
 
Problemen finns kvar... Jag kan inte larma på för larmet säger larm i minnet och det går inte att ta bort larm från minnet. Jag gjorde larmet strömlöst och det som hände var att jag fick två nya larm i minnet... Men inga gamla larm försvann. Kan man göra en fabriksreset? Om det går är det svårt att ställa in larmet igen? Andra tips...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.