Bo.Siltberg skrev:
mycke_nu: Är din central TN-C eller TN-S?? Behöver du koppla in den som TN-C nu för att senare koppla om den till TN-S? Detta pga att utgående huvudledningar från denna central är TN-C?
Ledningen från huvudsäkringarna är 4x6 och matar idag tre byggnader som ligger efter varandra. Vad jag gör nu är att sätta en modern central i en av dessa. Från det ställe där jag ansluter till kabeln måste det dras ca 6 m ledning till den nya centralen. Hemma finns N1XV 4G10 och 5G6. Bäst skulle det kännas att förebereda för ev framtida TN-S, men att dra 4G10 för TN-C är ju oxo möjligt.


Bo.Siltberg skrev:
Vid TN-C-inkoppling är det en PEN-ledare i kabeln som ska kopplas in, och den skall alltid gå till PE-skenan. Problemet med en modern 5G6 är att den inte får användas för TN-C pga arean och den blå färgen om man ska vara riktigt noga. Men måste man fuska så fuska med färgen och parallellkoppla N och PE i kabeln i båda ändar, dvs de ska båda kopplas till PE-skenan i centralen.
Ja det är ju faktiskt självklart nu när du säger det. PEN ska ju vara 10 mm2. :surprised:
 
mycke_nu: Bygg du som TN-C-S från skarvstället och till nya centralen med 5G6. Anslut sen nya delen korrekt som den femledarmatning det är. Man måste börja någonstans och i ditt fall blir det ju helt invändningsfritt även om det är mitt på.
 
Redigerat:
Om jag sätter en 500 mA JFB i mätarskåpet så kan jag smidigt övergå till 5-ledare. Samtidigt har jag ett visst skydd mot felströmmar, men så högt satt att den JFB förhoppningsvis aldrig ska lösa ut. Dels skall det inte finnas 500mA läckström och dels kommer det att finnas separata JFB för varje byggnad.

I verkstad och ladugård blir det 300 mA JFB. I boningshusen blir det 30mA JFB.

Och allt ligger på en slinga med N1XV-R 5G10.

För UPS-matningen till olika rum sitter det redan nu en personskyddsautomat på 30mA/10A så att ett datorhaveri i ett rum inte ska släcka datorer/TV/annat i andra rum.

I boningshusen har jag har också skiljt på eluttag och belysning med separata säkringsskåp och dragning.
T.ex. har belysningen i varje rum säkringar på 2A, vilket är onödigt högt, men jag hittade inga lägre.

Edit: Det kanske börjar bli för mycket off topic nu, så trådskaparen får gärna säga ifrån om det sticker iväg för mycket.
 
Redigerat:
Någon får gärna rätta mig, men jag tror inte att det är godkänt idag med 300mA jfb istället för 30mA ens i en verkstad.

Sedan hoppas jag att du har koll på kraven för ladugården, där gäller bitvis helt andra regler än i boninghus och "vanliga" byggnader. Det gäller både utförande och materialval. Personligen har jag dålig koll på kraven för ladugård, vet bara att det är en helt annan "vetenskap".
 
En fundering till. Det kanske är läge att fundera lite över selektiviteten mellan jodrfelsbrytare. Det borde finnas en risk att brytaren du sätter i mätarskåpet löser ut så fort det blir ett jordfel någonstans i anläggningen, där det borde räkt med att den "lokala" jfbn löser.

OK den löser bara för jordfel som är större än 300/500 mA. Men det vanligaste felet är ju trots allt att man får en rejäl kortslutning som löser både jordfelsbrytare och säkring, och då gissar jag att den kortslutningen kommer att lösa uta alla seriekopplade jordfelsbrytare.
 
JFBn i mätarskåpet måste vara tidsfördröjd för att det (ev) ska fungera. Det finns bara en typ av JFBer som är tidsfördröjda, typ S, så mer än två JFBer i serie innebär lotteri. Ev kan man få viss selektivitet med en korttidsfördröjd (extra störsäker) JFB i mitten.

Och nyttan med en brandskydds-JFB vet jag inte. Det finns visserligen en del skrivet om långsam nedbrytning av isolering pga (åsk)överspänningar eller inducerade strömmar på ytan av kabeln, men om den risken motiverar kostnaden i bostäder är tveksamt.
Schneider etc114 (sidan 6-7)
Arc Tracking and Silicone Self-Fusing Tape

Men, visst åskan kan ställa till med mycket:
 
Det kanske är onödigt med en 500mA JFB i mätarskåpet, men om jag ändå skall omvandla inkommande 4-ledare till 5-ledare tyckte jag att en sådan passade. Om den är fördröjd borde det gå.

Det blir inte mer än två JFB i serie. Mina 4 byggnader blir ju parallellkopplade.

Vad det gäller ladugård så är den redan färdigdragen och klar sen gammalt. Det är en liten ladugård för hobbybruk, ingen jättebyggnad med 1000 svin. När den blir matad med 5-ledare måste ju nolla och jord skiljas åt. I bästa fall är det en enkel åtgärd i proppskåpet. Är det inte det så är det bara att leta upp alla fulkopplingar för de skall ändå inte finnas.

Ja, vad gäller eldragning i ladugård gäller speciella bestämmelser. Jag har läst på och jag har också hjälp av en behörig elektriker vid behov.

När det gäller verkstad kanske 300mA inte är ok, jag får läsa på. Då får jag väl sätta 30mA. Eller dra separat matning till endast maskiner med egen JFB 30/300mA.

Allt för att få ett säkert system och bl.a. slippa 400 V ifall nollan krånglar. (Nödtorftig on topic :rolleyes:)
 
hempularen skrev:
Någon får gärna rätta mig, men jag tror inte att det är godkänt idag med 300mA jfb istället för 30mA ens i en verkstad.

Sedan hoppas jag att du har koll på kraven för ladugården, där gäller bitvis helt andra regler än i boninghus och "vanliga" byggnader. Det gäller både utförande och materialval. Personligen har jag dålig koll på kraven för ladugård, vet bara att det är en helt annan "vetenskap".
Det är krav på 300 mA brandskyddsautomater för att skydda huvudledningar i jordbrukets ekonomibyggnader, sedan skall det givetvis sitta 30 mA JFBs under dessa i centralerna.

Tidsselektiva JFBs krävs givetvis för att garantera att de löser ut i rätt ordning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.