Förra sommaren byggde jag en ny altan. Blev skitbra men är lite orolig att jag så här med facit i hand snålade en aning på avståndet mellan bärlinor etc. Använder mig av 195x45 som bärlinor och därefter 120x45 som golvreglar och ovanpå det ligger det 120x28 trallvirke.

Spännvidden för golvreglarna (som ligger med cc60) är cirka 2,3 meter. Altanen i sig är ganska så stor, ca 90-100 kvm, vilket jag inbillar mig också har en inverkan på hur "svajjigheten" känns. Egentligen tror jag inte det är någon fara alls, men jag skulle vilja få bort det där lilla "gunget" som blir när man går med raska kliv över altanen. Och med en planerad grillfest i sommar med mängder av människor och möbler etc så blir man ju lite orolig :)

Jag hade tänkt göra en fuling, att safe'a upp lite med extra bärlinor 195x45 antingen tvärs mellan de befintliga bärlinorna på lite olika ställen. Eller en "extra" bärlina som går längst med de befintliga. Dessa tänker jag då låta vila på betongplattor, alltså inte gräva ner plintar som jag gjort med de andra. Tror ni det är någon fara att det tjälskjuter?

Kolla gärna bilden här: https://www.dropbox.com/s/e174gppleqv2z6e/extra_bärlinor.jpg (klicka på bilden för att få den 100% storlek) där jag beskriver de två olika alternativen.

Edit: Skissen visar inte hela altanen utan är bara ett exempel :)

Edit 2: Ja alltså, hur hade ni gjort? :)

/Jonas
 
Redigerat:
Har du inga kortlingar?
 
Du menar mellan bärlinorna? Nej det har jag inte. Blir det inte lite som jag hade tänkt i alternativt 1 då?
 
Det brukar man ju ha mellan golvreglarna, dvs det som ligger under trallen. Börja med det som är enklast å se om det räcker.
 
Ok. Ska kanske testa det först då.
 
som jag alltid sagt å säger det igen: bärlina 45x220, golvreglar 45x170. INGET svaj.
sen skall golvreglarna ALLTID kryssas mellan bärlins raderna.

mvh
estwing
 
estwing skrev:
som jag alltid sagt å säger det igen: bärlina 45x220, golvreglar 45x170. INGET svaj.
sen skall golvreglarna ALLTID kryssas mellan bärlins raderna.

mvh
estwing
Vad menas med "kryssas mellan bärlinsraderna"?
 
Maxikatten skrev:
Vad menas med "kryssas mellan bärlinsraderna"?
om man har 2 m mellan bärlinorna så sätter du i bjälklaget alltså i mitten (cc 1 m) 2"7" i golvbjälkarna.
så utgör dessa som en extra bärlina fast den hamnar i bjälklaget.....

mvh
estwing
 
estwing skrev:
om man har 2 m mellan bärlinorna så sätter du i bjälklaget alltså i mitten (cc 1 m) 2"7" i golvbjälkarna.
så utgör dessa som en extra bärlina fast den hamnar i bjälklaget.....

mvh
estwing
Tack så mycket.
 
No prob....good luck
 
estwing skrev:
om man har 2 m mellan bärlinorna så sätter du i bjälklaget alltså i mitten (cc 1 m) 2"7" i golvbjälkarna.
så utgör dessa som en extra bärlina fast den hamnar i bjälklaget.....

mvh
estwing
Mina hästar är inte riktigt hemma så jag behöver fråga för mer förtydligande.
Sätter du en ny 2"7" mitt emellan och parallellt med de befintliga bärlinorna samt enbart fäst i golvreglarna?
 
Zynx skrev:
Mina hästar är inte riktigt hemma så jag behöver fråga för mer förtydligande.
Sätter du en ny 2"7" mitt emellan och parallellt med de befintliga bärlinorna samt enbart fäst i golvreglarna?
korrekt.
bitarna skall juh logiskt bli 55,5 cm.
men det varierar nån cm upp å ner då virket e något vridet å smla/tjockare.
men dina hästar va faktiskt hemma Zynx.
glad midsommar på er.

mvh
estwing
 
  • Gilla
Jonas12456
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.