Ska lägga om taket i sommar och kommer behöva ett längre måttband för att mäta upp nuvarande läktplacering för att kunna återanvända takteglet. Behöver därför ett längre måttband, 10-15m. Givetvis vill jag ha ett måttband som man kan lita på så något kinajunk blir det inte. Några tips på prisvärda måttband (eller mätband som man uppenbarligen ska kalla det)?
 
Noterade att Swedol har Hultafors PT-serie, är det gott nock månne? Nämns om EU klass II vilket väl får anses vara tillräckligt, åtminstone enligt denna PDF.
 
Redigerat:
Jag har två Stanley 8 m som jag är mycket nöjd med, har funkat bra under hård användning i många år nu.
 
Har ett 30 meters måttband med vev i något glasfiberarmerat material köpt på lokala järnhandeln. Duger för att kryssmäta det mesta inom bygg.

Protte
 
Jag har just ett Hultafors PT 20m. Det är bra, och jag har haft det i kanske 8 år. Se till att bandet har kombinationskroken som både har en utfällbar krok och hål för att fästa änden i en spik. PT-måttbandet har mm markeringar hela vägen. Ibland har jag sett att det bara finns de första metrarna på andra band. Oklart varför. Med spikfäste och mm-markeringar längs hela bandet blir det smidigare att triangulera ut räta, och naturligtvis även andra, vinklar. Det enda jag har att invända emot är att veven inte fastnar i infällt läge längre, pga slitage. Men det är inte ett så allvarligt problem att jag har löst det, vilket bör vara lätt med lite tejp. En klar rekommendation från en mätgubbe som mig!
 
Får nog bli en vända till Swedol. Får nog bli ett 20-meters såd de längsta sträckorna på mitt hus är dryga 17m.
 
Jag har ett Hultafors PT 20m, och det är helt OK som måttband.

Precisionen har jag inte direkt någon synpunkt på. Om man använder samma måttband för att först mäta och sedan lägga ut måtten igen, så spelar det inte så stor roll. Det gäller ju bara att måttbandet inte är elastiskt.
 
Till poolbygget behövde jag ett längre band och jag åkte till Hornbach och valde där. Dom kör ju Sola som i min värld är ett billigare brand i Hultaforskoncernen (?). Det fanns flera olika längder att välja på och det känns genomtänkt och helt ok att använda. Bra krok för att hålla kvar bandet på en bräda, bra fäste för att kroka i spik eller hålla med handen. Man kan ju behöva spänna rejält för att mäta korrekt på större längder.

Jag tror att 20m bandet kostade 250spänn men jag minns ärligt talat inte riktigt.
 
Sola har ju ett "Satellite" som verkar vara samma som Hultafors PT 20. Båda har samma specar och ser identiska ut så det känns ju hugget som stucket. Mao ett alternativ till Swedol och Hultafors. Får väl se vilken butik jag har vägarna förbi först?
 
Pt 20m får även min röst. Ett litet tips bara, om det regnar och bandet blir blött, se till att torka hela bandet innan längre vila. Mitt första band rostade och gick av 2-3 cm in... Slarv, visst men hade ingen tanke på rost då... Fördelarna är som tidigare nämnts mm gradering hela längden och att bandet inte är elastiskt.
 
@phl: hör av dig om du vill låna ett Hultafors PT 20 m. Det används liksom inte dagligen av mig...
 
Mikael_L
Jag har också PT20, och tydligen med "kombinationskroken" då. Jag visste inte att det fanns olika.
Men jag är helt nöjd med det, så det blir också min röst.
Jag tror faktiskt att jag köpte det på Jula. Det är ju inte säkert att dom fortfarande har det i sortimentet.
Kolla CO också.
 
jac skrev:
@phl: hör av dig om du vill låna ett Hultafors PT 20 m. Det används liksom inte dagligen av mig...
Tack för erbjudandet, det rimmar dock dåligt med ett sunt motto:

-Underskatta inte känslan av att äga!

:)
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.