Bauhaus tog en bit över 400:- för 10 liter. Happy Homes över 500:- för en tia. Cheapy säljer inte Falu rödfärg längre och inte heller Byggmax i regionen hade hemma. Förra året samma period köpte jag för 198:-/10liter. Lokala variationer kanske eller är den färgen påväg bort?
 
Järnpriset kanske har stigit med flera hundra procent ;-)

Det låter ju lustigt att priset skulle ha dubblats, men jag har också för mig att jag gav runt 200kr för en 10 liters förra året när vi målade en del av huset.

Men det kanske kommer någon kampanj snart
 
Jag vet inte exakt varför de höjt, men jag vet att de gjort en hel del omorganisering osv. Vad jag förstått så har de tagit bort alla "extra led", finns inga grossister med längre, ingen får tillverka på licens etc. etc.
Det sistnämnda om licens är jag osäker på om det ens existerat, då det för min del är hörsägen...
Känns lite som att de försöker punga ut den sista skvätten pengar då de visst bara har malm kvar för ca 70 år till...sen är det slut med Falu Rödfärg. De övriga malmrösen som finns är K-märkta (eller skyddade på liknande vis) så dessa får de inte röra.
 
Misstänkte att det var nåt sådant som är orsaken. Idag hittade jag Falu rödfärg för 449:- på ÖB. ÖB brukar ligga bra i pris så man lär väl få leva med denna nivån i fortsättningen då. Lite väl saftigt med prisökning på det dubbla på ett år. Valde faktiskt bort Falu och köpte Landoras rödfärg:)
 
Redigerat:
Falu Rödfärg har sedan flera år "tagit tillbaka" sitt varumärke och alla licenstillverkare (nej det var ingen hörsägen) har tappat rätten att använda gruvans pigment (förut såldes den via bulkbil) och prishöjningen tror Falu Röd att dom kan göra i år för att de har "originalet". Men sanningen är att det finns fler gruvor än Falu koppargruva som kan erbjuda pigment, det är inte alls några märkvärdigheter, det är här mytbildningen finns ;)

Göranssons färg och Rötmotaverken i Falun har under decennier tillverkat Falu Rödfärg och har egna produktionsanläggningar och proffs som kan detta, själv köpte jag en 10 liters Rötmota Rödfärg för 285:- idag istället för 485:- för "originalet". Pigmentet är inget stort mysterium och resten av ingredienserna är kända.
Jag har mängder med byggnader, staket och plank rödmålade med slamfärg och jag är inte ett dugg oroad över att använda Rötmotaverkens eget fabrikat.
Jag uppmanar inte till bojkott av "originalet" men jag har fått höra så mycket och vet så pass om hur både ÅF och licenstillverkare blivit behandlade under åren, så jag tänker inte klösa mig kvar vid något som knappt har tradition kvar längre.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Problemet med att tillverka själv (vilket verkligen inte är svårt för vi har gjort det hittills) är att de även slutat sälja pigment så man kan inte koka falu rödfärg själv!

Jag pratade med deras VD häromdagen och han säger att det beror på att de inte får sälja till privatpersoner längre pga EU-regler. Att de samtidigt passar på att höja priset beror enligt honom på att de inte vill fortsätta konkurrera med kopiorna som tillverkar billigt och har sämre kvalité.

Jag är otroligt irriterad och besviken då vi planerat at koka egen färg för att kunna måla alla byggnader på vår gård vilket blir många kvadratmeter. Det låter väldigt intressant med de här andra pigmenten men jag är rädd för att jag inte får samma kvalité och nyans på pigmentet. De övriga ingredienserna är lätta att få tag på så dem oroar jag mig inte för. Jag vet att Gysinge säljer ett som de kallar Rödockra, kanske skulle man testa det ändå.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
Claessons trätjära säljer pigment precis som förut
Nej det gör de faktiskt inte. De säljer pulver och det är inte samma sak som det rena pigmentet.
Pulvret ska inte kokas, det ska bara blandas med vatten, linolja och såpa så det är typ färdigkokt färg som de torkat till pulver.

Fördelarna med pulvret mot den färdigkokta färgen är att det har längre hållbarhetstid och väger mindre om det ska skickas.
 
Sophie skrev:
Nej det gör de faktiskt inte. De säljer pulver och det är inte samma sak som det rena pigmentet.
Pulvret ska inte kokas, det ska bara blandas med vatten, linolja och såpa så det är typ färdigkokt färg som de torkat till pulver.

Fördelarna med pulvret mot den färdigkokta färgen är att det har längre hållbarhetstid och väger mindre om det ska skickas.
Aha! Har faktiskt inte tänkt på det. Mest för att pulvret står tillsammans med alla övriga pigment i butiken.
 
Med rätt sammansättning av metaller i "grunden" för pigmentet och samma bränningsprocess för att få fram färgen så kan jag inte se att pigmentet i konkurrenternas färg skulle vara sämre? Visst blir det nyansskillnad, men det är det även på Falu röd original också från säsong till säsong och år till år trots att de har färgreferenser för bränningen.
Det är ingen mirakelprocess så jag tvivlar inte alls på de andra etablerade fabrikaten, däremot kanske jag skulle akta mig för en 10-litershink som kostar 99:-. Göranssons eller Rötmota, då kan man vara trygg.
 
Jag köpte också Falu Rödfärg för 198 - 228:- för en 10 liters burk förra året. Trodde inte mina ögon när jag såg priset i år. Har letat efter lite alternativ eftersom jag har en hel del kvar att måla i sommar. Såg att Swedol har kampanj på Tranemo Rödfärg, 175:- för en 10 liters inkl moms. Jag har använt den tidigare till ett staket och tycker att den var helt ok.
 
Glömde säga att Rötmotas rödfärg kallas Falu Vapen
 
Måste bara nämna att jag har just målat med Rötmotaverkets Falu Vapen rödfärg som stått i 26 år !!
Från en 60kg tunna. Det var bara att vispa några minuter så var den som ny. Helt underbart!
Resultatet blev kanon!
Priset var nog helt annat för 26 år sedan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.