R
Kände att jag bara behövde skriva av mig i min frustration!
Märkte att min Whirlpool som är knappt 4 år gammal läckte vatten från utloppsslangen, troligen har det skett under en längre tid vilket självklart resulterat i stora problem. Brottet på slangen har skett ca 10cm från maskinen och har helt enkelt skett av utmattning i materilet då den legat lätt lätt böjd för att kunna ringla vidare till diskbänkens utmynning.
Hur kan man tillverka en slang i ett så skört material som inte klarar detta? Varför gör man det inte bättre, detta är ju rent kriminellt! Finns heller ingen typ att köpa när jag kollade på biltema, hornbach, bauhaus, alla har samma korrugerade slang!

Att byta utloppsslangen sen var ett himla meck, fick lägga maskinen på sidan och montera bort underskyddet och därefter montera på den nya slangen. Hur i hel**** har tillverkarna av diskmaskiner tänkt?!
 
Jo, man undrar ju, har/haft samma problem på min. Har lagat temporärt och har skydd så man ser om det läcker i alla fall. Tog en stund innan jag fattade att det var slangen som läckte när det bara läckte ibland efter varje felsökning och slangen la sig på olika sätt :)
 
Jag har också undrat många gånger varför det inte är en gängat utlopp, så man kan ansluta vilken slang man vill..
 
R
Daniel78 skrev:
Jag har också undrat många gånger varför det inte är en gängat utlopp, så man kan ansluta vilken slang man vill..
Precis, inloppslangen är ju i ett annat robustare material och den är gängad rakt mot maskinens bakdel. Enkel att ansluta, men att byta utloppsslang, de gör nog inte gemeneman med tanke på att jag fick montera ner både det ena och de andra på maskinen för att komma åt anslutningen under maskinen. Så dåligt, så en varning till alla, se hur er utloppslang ser ut, den brister eventuellt efter 4 år och kan orsaka långsamt läckage som man inte märker förren de gått riktigt åt skogen.
 
Jag hade en maskin som jag skulle dra ut för att laga en läcka. Jag hade identifierat läckan inne under maskinen, hade inget med avloppslangen att göra. Men när jag drog ut maskinen så gick avloppslagen rakt av så fort jag rubbade den.
 
R
hempularen skrev:
Jag hade en maskin som jag skulle dra ut för att laga en läcka. Jag hade identifierat läckan inne under maskinen, hade inget med avloppslangen att göra. Men när jag drog ut maskinen så gick avloppslagen rakt av så fort jag rubbade den.

Ja, jag fattar inte hur de tänker? Inloppsslangen är ju högkvalitativ men utloppslangen får lov att vara skit.
 
Troligtvis så tänker dom att dom endast ska uppfylla de krav som försäkringsbolagen ställer via olika branschorganisationer.

Vattenanslutningen är ju konstant trycksatt (tappvatten), och det ställs mycket högre krav på tappvatteninstallationer än t.ex. värmeinstallationer och avlopp, trots att skadorna kan bli snudd på lika omfattande av felaktiga värme/avloppsrör.

Tänk t.ex. ett läckande rör till en radiator hos någon med automatpåfyllning av vatten.. eller ett läckande avloppsrör och en läckande toalett/blandare, och vips så finns det tillgång till hur mycket vatten som helst även i dessa system.
 
Håller med TS! Monterade en ny Siemens maskin i mitt nybygge.. Skulle testmontera å se så luckor etc hamnade rätt. Sen drogs den ut för att ja skulle komma åt å göra hål mot diskbänken, märkte då att den vikit sig lite och ett litet litet hål hade uppstått. Jävla skitgrejer e va det är!!
 
R
Jag skulle nästan säga att det är allvarligare med utoppslangen eftersom om de skulle gå hål på inloppsslangen så kommer vatten spruta konstant och man upptäcker felet relativt fort. I mitt fall har ju utloppslangen enbart droppat när jag kört maskinen så troligen har mitt fel uppstått redan för 6 månader sedan utan att jag märkt det då förloppet varit såpass långsamt och icke synligt förren jag faktiskt öppnade kåpan längst ner på diskmaskinen när jag såg nått kletigt där.
 
Fyller på lite med info här eftersom jag har samma problem.
Diskmaskinen (Whirlpool) larmade med felkod 11 och efter att jag skruvat bort fronten såg jag att det stod vatten i tråget.
Efter att provkört den såg jag att det kom vatten från utloppsslangen.


En avtappningsslang för diskmaskin ligger utsträckt på ett köksgolv nära plastbackar och en del av en diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anslutning av utloppsslang för diskmaskin med synligt vattenläckage och kalkavlagringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Beställde ny slang från:
https://reservdelarvitvaror.se/whir...yKvo18mmP87Xt1eI_bzPVMCvhB2tpVbBoCe2sQAvD_BwE

Jag har bytt ett par olika slangar på maskinen som visserligen är 15 år gammal men just gummislangarna verkar vara en svag punkt. Förra gången kunde byta ut originalslangen mot en standardslang vilket blev både billigare och bättre.

https://www.byggahus.se/forum/threads/laga-gummislang-baelg-i-diskmaskin.334615/page-2#post-3198893

Reservdelarna har varit helt ok prismässigt men det är mer jobbet:
- Plocka ut diskmaskinen
- Tömma på vatten
- Skruva bort fronter
- Hitta felande del
- Beställa rätt del på nätet
- Monter dit ny del
- Montera tillbaka diskmaskin
 
  • Gilla
bjorn.i c.nilsson
  • Laddar…
A
whirlpool har löst problemet nu!
de har bytt ner sig från baukenecht till indesit som tillverkare för diskmaskiner och tvättar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.