jag ska sätta upp nytt innertak i mitt sovrum och har tänkt satt enkla vita skivor bara, dessa kostar typ 160:- / m2 och har inte hittat något billigare än så,

hur kan man köpa klickgolv för 40:- / m2 men innertaket som känns betydligt billigare kostar 160:-

tips på billigare inenrtak??

//T
 
gipskiva? sätt upp, spackla skarvarna och måla?
 
byggmax för 109:- är ju ändå ca 3 ggr så dyrt som ett klickgolv, och dessa golv är rätt snygga och ska hålla för att gå på, jag fattar inte varför taket ska vara dyrare??

vill inte använda mig av gips, kommer bli en enkel skiva som är lätt att sätta upp istället

//T
 
Vad är skillnaden menar du mellan gips och en "enkel skiva".
 
Jag antar att TS syftar på något i stil med Elittaket, dvs folierade spånplattor som man slipper måla och spackla.
 
thestrut skrev:
hur kan man köpa klickgolv för 40:- / m2 men innertaket som känns betydligt billigare kostar 160:-

tips på billigare inenrtak??
Det är lätt att tro att försäljningspriset är en funktion av tillverkningskostnaden, men så är det inte. Golv är billigare för att det är hårdare konkurrens på de produkterna.

Det billigaste taket du kan göra är (troligen) att sätta vanliga gipsplattor. Men det är ett drygt arbete. Först ska de opp, och då ska man helst antingen vara tre man eller använda en skivhiss. De ska skruvas, och det är också tungt att skruva så länge uppåt, med armarna över huvudet. Då ska man helst ha en skruvautomat med förlängare. Sedan ska de spacklas, slipas, spacklas, slipas etc. Väldigt svårt för en amatör att få det helt slätt. Gärna ska du limma målarfilt innan du målar. Sedan ska det målas, målas och målas.

Ett alternativ är att använda takgips. De plattorna är mindre och lättare att sätta upp, och du slipper spacklas dem helt släta. Men de är å andra sidan dyrare än vanlig gips.

Ett färdigt innertak är snabbt och lätt att montera. Det går på en man, och ofta klarar man sig med en häftpistol som verktyg. När det är klart så är det klart, det återstår inte fem dar med slipdamm och färgdropp. Men som sagt, mycket dyrare.

Sen kan man ju fundera på vad man tycker är snyggast också.
 
hej!

med enkelt menade jag att det är typ papp eller masonit och säkerligen väldigt billiga att tillverka,

bauhas har ett vitt tak med lite träådring i som jag troligen kommer köpa för ca 160:- lite snyggare än byggmax för 109:-

men det är sjuka priser har jag märkt!

har ingen lust att sätta tunga gipsskivor i taket eftersom jag gör allt själv på en person, och att hyra en gipshiss till 20 m2 och sedan färg spackel och allt jobb...
 
Hm hrm, sätt klickgolv i taket.

Protte
 
  • Haha
Hagabacken5
  • Laddar…
Kan rekomendera att hyra en skivhiss, det kostar inte mycket i hyra (typ 2 - 300 för en helg). Och med en sådan är jobbet väldigt enkelt. Du sätter lätt upp och skruvar en skiva på typ 10 minuter. Självklart tar det lite längre tid för de som skall kapas.

En skivhiss är också demonterbar så att man får in den i en vanlig bil (kanske inte en alltför liten småbil).

Däremot så håller jag med om att det är en del jobb att spackla. Även här finns det bra verktyg att hyra, en slipgiraff. Då står man på golvet och har en roterande slipskiva med utsug upp i taket. Du slipar hela taket på en halvtimme (med pauser).
 
prototypen skrev:
Hm hrm, sätt klickgolv i taket.

Protte
har faktiskt funderat på det ;) kan man limma tror du?
 
thestrut skrev:
har faktiskt funderat på det ;) kan man limma tror du?
Välj rätt lim så att det inte slutar med att du får ett flygande tak (golv?) istället för ett flytande...;):eek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.