Min fråga är om ägaren till en larm enhet kan få masterkoden av firman som installerade larmet. Jag tror att enheten är en Powermax, jag köpte den till ett bra pris. Har alla handlingar som första ägaren hade. Men jag sitter nu och vill programmera om telefonnumren i den externa gsm enheten (visonic), jag märkte direkt att min kod inte gav mig tillträde till inställningsmeny, bara till användarmenyn. Det förra ägaren var trevlig och jag tror att jag kan be honom ringa till kontoret han köpte det från. Vad tror ni? finns det en chans att man kan få tag på masterkoden?
Om dom inte vill ge ut koden så kan man väl beta sig igenom dom 9999 numren som finns, om man inte har batteriet uppkopplat så verkar det gå att starta om larmet varje gång den låser sig med texten "FEL KOD"
 
Centralen borde vara "grundställd" och då är det "9999" som är installatörskoden. Om inte så går det att göra en hårdreset och tömma det på koder via en rad åtgärder. (kan ta det via PM)
Men jag tror att det är så att under "Prog tele" så saknar du menyer för att ställa in telefonnummer och när den ska ringa vilket du inte lyckas lösa oavsett vilken kod du än har för de är låsta.
De flesta larmbolag gör detta för att centralerna inte ska ha något värde efter avslutad tjänst eller för montörerna på företaget i fråga.
 
Jag löste det direkt med sector alarm, så nu har jag masterkoden, men det är som du säger i prog tele så är det ett stort hopp mellan meny 15 och 30 typ. Finns det ingen man kan göra? Av någon anledning hade han som sålde larmet en manual och programmvara till en annan gsm modul: bgsm-1. Jag tänkte att man kanske kunde pröva att göra om dom beskriver i den manualen, dvs lägga in mobilnummer direkt i på simkortet? Jag vet inte om jag glömde att nämna att larmet har en extern gsm enhet. Om de
t senaste är helt fel tänkt så kanse man kan sälja allt till någon som har nytta av det, vad tror du om det?
 
Det du kan göra är att använda sirenutgången på centralen till Bgsm:en och göra programmeringen av den att ringa vid 12 volt till ett förutbestämt nummer. Nackdelen med det är att då vet du inte vad som har larmat, bara att det har larmat. Tror att du gör bäst i att köpa en ny central med alla möjligheter.
Då vet du vad som larmar och ifall det är inbrott eller brand framförallt.
Centralen fyller inget direkt värde men resterande utrustning gör ju det, titta på om du inte kan hitta en powermax eller powermax + som är olåst till vettigt pris på blocket eller liknande så har du ett helt ok trådlöst larm.
 
Hej!

Gammal tråd, men jag testar! :)

Jag har ett gammalt Visonic Powermax+ från Sector Alarm som jag lagt in i Home Assistant via RS232.
Det funkar bra, kan larma direkt i dashboard etc.

Dock..
Jag återställde larmet för att få tillgång till installatörskoden, men det hjälpte föga med tanke på att jag då kopplade bort alla mina PIRs och magnetkontakter.
Om jag förstått allt rätt behöver man ytterliggare en kod - en masterkod för att kunna para ihop dessa igen.

Är det någon som vet hur jag kan få tillgång till den menyn, antingen via flash av ny firmware eller något annnat bra sätt!

Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.