Högtalarkabel kan aldrig bli för grov, om man säger så.
Hur menar du direkt från datorn, du har väl ingen högtalarutgång där? Däremot har du en lineutgång dit du kopplar högtalare med inbyggd förstärkare. Så ja, du behöver en extern förstärkare.
 
Jag menade lineutgången på datorn. Datorhögtalare kopplar jag rätt in i utgången och de är passiva, ie ingen extra förstärkare.

Finns det någon lämplig miniförstärkare att använda? Tänker jag ett steg till in i framtiden så kommer jag även att få 2 högtalare i bastun.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Det är fysiskt omöjligt att få högtalare att låta på linesignal utan förstärkare. Datorhögtalare har däremot i elva fall av tio inbyggd förstärkare, därav elkabeln eller batterierna.

För att veta vilken förstärkare du behöver, måste jag veta vad du valde för högtalare.
 
En högtalar kabel kan definitivt bli för grov. Rekommenderar att du använder enkardelig tråd Ej flertrådig. Ekk är att föredra. Har du mer än 5-6 m från stärkare till högtalare så blir 2.5 m2 bra kortare längd blir 1.5 m2.

Tänk på att i en inspelnings studio har det används många meter kabel och där används absolut inga dyra högtalarkablar.

Mvh Pär H
 
pär h skrev:
En högtalar kabel kan definitivt bli för grov
Jaja, det var jag som uttryckte mig "grovt" ;)
Nu pratar vi dock inte om att samla ihop nedfallna ledningar från högspänningsnätet, utan mer som vägledning. Men man bör i vilket fall inte gå under dimension motsvarande vanlig kommunal elkabel. För hög belastning på för klen högtalarkabel kan faktiskt leda till rökutveckling – jag har själv sett det.
 
Mikael_L
wroopy skrev:
Vi har ventilationstrummor som går längs tak/väggar. Tänkte bygga in dem och tänkte då sätta in högtalare i lådorna runt ventilationen.
Har en firma som gör arbetet nu och tänkte då att de skulle dra fram rör i lådorna samt såga ut hålen för högtalarna.

Är ingen audiofil, utan vill kunna ha lite musik i tvättstugan. Kommer även sätta högtalare i bastun vad det lider.
Funderar på ett par Marinhögtalare från Kjell
Hrrm, den där högtalaren från Kjell verkar synnerlig skräpig :eek:
Frekvensgång 120Hz - 18kHz , för en 6,5 " :x
Något märkligt är det. Jag gissar på alldeles för klen magnetmotor i kombination med för styv upphängning. En OK 3" klarar oftast 120Hz.
Med en nedre -3dB på 120 så kommer inte ens "discobas" som ligger relativt högt komma fram ordentligt.


Nä kolla här istället:
http://www.fynda.se/show_kat.php?katid=309
Visaton 5"'aren verkar rätt bra, för relativt lite pengar.
Visaton är en erkänd och bra tysk tillverkare, som är något att lita på.
Så här ser tonkurvan ut:
fr13wp_4_fs.gif

I en relativt stor låda och lite rumsstöd så kommer den återge OK ner till ca 60Hz. Helt OK. Sista oktaven på pianot blir påverkat, även lägsta tonerna på elbasen. Men ändå helt OK för all vanlig musik. Elektronisk musik och kyrkorgeln kan dock behöva 2 oktaver till nedåt. :D

Denna högtalare faller av i högre frekvenser som synes.
Men har man ett relativt kalt rum som inte dämpar ljudet så mycket kan det vara skönt att inte allt för mycket diskant håller på och studsar runt mellan väggarna.
Jag skulle inte oroa mig för denna diskantkurva.
 
Mikael_L
Fookmi skrev:
Som förstärkare borde det väl nog räcka med en liten T-amp.. ex [länk]
Varför inte detta paket istället då?
http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=4669
dynavoice-d-amp-innehall.jpg

Då kan man ju spela mp3-låtar direkt från USB också, inget annat behövs.

Själv skulle jag även önskat mig radio i den.
Men det är ju snart jul så ... :D

Annars kan du köpa vilken billig reciever eller minianläggning som helst, från blocket.
Men om du tjackar en minianläggning så ska du se till att det finns en extra ingång för dator, mp3-spelare eller annan extern källa.
Men detta tar väl lite mer plats då ...
 
fynda.se hade jag missat helt. Fanns ju mycket intressant till hyffsade priser.
Båda förstärkarna var intressanta, fast det lutar nog åt en T-amp. Musikfilerna ligge redan på servern som är på 24/7 så jag har inget behov mp3 via usb.
 
Mikael_L
Fast dynavoicen som jag tyckte var bättre att välja kan ju exakt det som T-amp fixar + massor med fler saker. Såsom fjärrkontroll, bas/diskantkontroll, spela från USB.
 
Blev ett par marinhögtalare från Claes Ohlson http://www.clasohlson.com/se/Marinh%C3%B6gtalare/Pr383016000. Ljudet räcker helt för mina krav.
Kom även på att jag hade en Harman Kardon förstärkare liggandes hemma som jag inte använder längre, så den fick åter komma till användning.
Blev riktigt nöjd med resultatet.
Blir nog likadana högtalare i bastun när jag väl kommer så långt.
 
Sonos system helt klart! Börja med en Sonos 5 eller 3 och en bridge och utöka vartefter i huset sedan. Android och/eller iphone som fjärrkontroll och spotify premium stöd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.