Vi har en dröm om att kunna bygga vårat drömhus.
Bor nu på en mindre gård med lite mark och drömmen vore att stycka av en del och bygga på.
Men, är det öht möjligt att bygga hus när man redan bor i hus?
Bör man sälja först och bosätta sig i lgh? (Är dessvärre ingen möjlig lösning för oss).

Någon som byggt först och sålt sen?
 
Givetvis är det möjligt. Hur lätt det går beror på hur mycket pengar man har att röra sig med.
 
Vad är det du tänker på, varför skulle det inte vara möjligt?
 
Håller helt med att det är absolut görbart och för den med tillräckligt bra ekonomi den bekvämaste lösningen.

Andra lösningar med att bo hos släkt, lägenhet eller husvagn blir i slutändan en viss kompromiss som oftast styrs av ekonomin.

Om ni tänkt låna till nybygget och även har lån på ert befintliga hus så krävs det en del av er månadsekonomi för att banken skall anse er klara av månadsekonomin. Då ska ni klara av både befintliga lån och byggkreditiv eller för den delen klara av dubbla huslån när väl kreditivet görs om tills ni hinner sälja.

Prata med den bank ni har förtroende för, det brukar gå att lösa vissa saker såsom amorteringsfrihet på befintligt lån och att kreditivet betalar sig själv om de anser det tillbörligt
 
Det är väl också en fråga om hur man bygger och vilken tidplan man har. Bygger du själv utan att ha bråttom är det ju perfekt att bo i huset bredvid under tiden. Man tar det efterhand som man har tid och råd.
 
Jag funderar främst över hur banken ställer sig till förslaget.
Vi har ju som sagt ett huslån, från början på 1.4 milj.
Ingen kontantinsats på det.
Har amorterat ca 100 000 på det samt renoverat ett badrum som bör höja värdet.
Badrummet är påkostat och kontantbetalt.
Undrar lite i runda slängar hur mycket kapital man bör ha för att det ska finnas en
rimlig chans att inte få tvärnej!
 
Det beror ju helt på er inkomst och diverse andra personliga faktorer, som hur lättsålt det gamla huset kan antas vara, hur lång tid bygget tar osv, dvs inget vi på forumet kan svara på utan helt och hållet en fråga mellan er och er bank.

De siffror du anger ger ingen som helst ledtråd för hur mycket du räknar med att nybygget kostar, hur mycket ni har råd att lägga på boende per månad osv. Ett lite större hus (omkring 180-200 kvm) inklusive allt (från tomtköp till tapeter och gräsmatta) brukar kosta runt 4 miljoner om man inte gör något själv.

Men er inkomst, försäljningsvärdet på huset ni bor i nu och en del annat måste också vägas in.

Hur som helst är det ett helt och hållet normalt förfarande, men har man tight ekonomi och inte klarar de dubbla kostnaderna kan man behöva säljas det gamla boendet innan det nya är inflyttningsbart.
 
Ett något mindre hus, omkring 150 kvm, enplans är väl ungefär vad som skulle vara aktuellt isf.
Någon gissning vad man kan hamna på i kostnad?

Ska prata med banken vad det lider så man har ett hum om hur man ska gå tillväga.

Tack för era svar!
 
Tallkotte skrev:
Ett något mindre hus, omkring 150 kvm, enplans är väl ungefär vad som skulle vara aktuellt isf.
Någon gissning vad man kan hamna på i kostnad?
Svaret är det vanliga, börja räkna nånstans runt 20000 kr/m². Men när du skriver "drömhus" så förmodar jag att ni inte är ute efter ett av de billigare kataloghusen, utan har lite mer speciella önskemål. (Likaså när du kallar 150m² för "mindre".) Och då sticker givetvis kostnaden iväg.

Jag har i alla fall utan problem kunnat belåna mitt befintliga hus för att bygga ett annat.
 
Om det stämmer rätt upp och ner med procenten så borde det bli runt 3 miljoner om brorsans på 200 kvm ksotade 4 miljoner. Det finns enkla schablonkalkyler på alla bankers hemidor med hur mycket ni klarar att låna med er inkomst, börja där och ta med de siffrorna till banken.
 
Tämligen höga krav för att klara kalkylen att driva runt 2 hus samtidigt, framförallt om man har 1,3 miljoner i lån redan, banken räknar ju med deras höjda kalkylränta.
Håller själv på att projektera mitt husbygge och med 2 normala löner och betald men osåld bostadsrätt så skulle vi inte kunna bygga vårt 150 kvadrat hus, utan vi har satt ut lägenheten till försäljning och måste få napp där innan vi får börja bygga.

Ett alternativ kan ju vara att stycka av tomt osv, sätta ut gamla huset till salu och sätta ett överlåtelsedatum längre fram i tiden, har man bara ett kontrakt på att det är sålt brukar det gå fint med banken.
Vi får dra i startsnöret så får vi fått in handpenning på lägenheten. (har dock varit så fräck att jag reserverat tomten redan, så har 2 månader på mig innan reserveringen går ut)
 
andersmc skrev:
Svaret är det vanliga, börja räkna nånstans runt 20000 kr/m². Men när du skriver "drömhus" så förmodar jag att ni inte är ute efter ett av de billigare kataloghusen, utan har lite mer speciella önskemål. (Likaså när du kallar 150m² för "mindre".) Och då sticker givetvis kostnaden iväg.

Jag har i alla fall utan problem kunnat belåna mitt befintliga hus för att bygga ett annat.
För oss behöver inte ett drömhus vara utöver det "vanliga". Det är väl mer läget.
Ett hus på 150 kvm är inte litet, syftade på ett mindre än det Anna_H skrev! :)
 
Pumba skrev:
Tämligen höga krav för att klara kalkylen att driva runt 2 hus samtidigt, framförallt om man har 1,3 miljoner i lån redan, banken räknar ju med deras höjda kalkylränta.
Håller själv på att projektera mitt husbygge och med 2 normala löner och betald men osåld bostadsrätt så skulle vi inte kunna bygga vårt 150 kvadrat hus, utan vi har satt ut lägenheten till försäljning och måste få napp där innan vi får börja bygga.

Ett alternativ kan ju vara att stycka av tomt osv, sätta ut gamla huset till salu och sätta ett överlåtelsedatum längre fram i tiden, har man bara ett kontrakt på att det är sålt brukar det gå fint med banken.
Vi får dra i startsnöret så får vi fått in handpenning på lägenheten. (har dock varit så fräck att jag reserverat tomten redan, så har 2 månader på mig innan reserveringen går ut)
Hm, där sa du något. Hur vanligt är det att man gör så och är det inte svårt att sälja ett hus med inflyttning såpass långt fram?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.