Hej
Är de någon som har erfarenhet av hybridsolfångare: Dvs solfångare som genererar både varmvatten och elkraft.

Är dom skit eller skitbra?
 
Jag har ingen personlig erfarenhet men så kallade PV/T hybrider brukar vara av typen koncentrerande system där man koncentrerar solstrålningen på solcellerna. Det blir ju lätt komplicerade system som är relativt dyra, Det är svårt att säga något generellt utan att utföra simuleringar av befintligt energisystem och lönsamhetskalkyler men jag gissar att det i dagsläget är bättre att installera en större PV-anläggning p.g.a. av låga PV-modulpriser.
 
Jag tänkte på den varianten som inte baserade sig på koncenterade solstrålar utan som ser ut som en helt vanlig panel. I praktiken en vattenkyld solcell
 
Hittade hybridsolfångare hos Solarus i höstas. Dock alldeles nya och ännu inte i serieproduktion. Jag tycker det ser lovande ut, men det låter som om produktionen inte kommer igång på riktigt förrän till hösten.
Då jag just ska börja bygga nytt har jag tid att vänta.
Har du hittat liknande någon annanstans?
 
Absolut, de ser lovande ut. Närmast identisk med en design jag konstruerade för 3 år sedan och lade upp bilder på på nätet.. host....

De va någon som sa att man inte kunde gör en panelfromad CSP-panel, och jag tänkte bevisa dem fel......hmmm

Borde fungera ypperligt. Borde ge värme mycket snabbare än konventionella paneler som har ganska mycket massa per m^2
 
Solarus design är väldigt lik MaReCo designen som togs fram på Vattenfall Utveckling i Älvkarleby av Stefan Larsson och Björn Karlsson bland andra.
 
Titta närmare på MaReCo och den fungerar inte alls på samma sätt som jag den jag ritade (även om den är visuellt snarlik). Om de gäller Solarus vet jag ej.

Metoden verkar förvisso smart, men inte alls lika effektiv som ett aktivt system.

Blir mer och mer skeptisk till hybridsystem ju mer jag tittar på det. De ger på tok för mycket ström på sommaren och inte i närheten av tillräckligt på vintern. Elkraft är ju inte direkt lättsparat till skillnad från vatten. De är billigare att bygga en stor tank än att köpa massor med batterier.
 
Solarus tycks bygga på MaReCo och det utvecklingsprojekt som Vattenfall m fl haft.
Se http://solarus.se/technology_se.html
Elöverskott går ju att sälja numera, och allt tyder på att villkoren kommer att förbättras med t ex nettodebitering.
Dessutom är ju hybrider och rena solceller bidragsberättigade till skillnad från bara vattenvärmning.
 
Två saker. Dels är jag inte ute efter att vara nät ansluten. Dels är jag ute efter ett ekonomiskt hållbart system som inte bygger på bidrag.
 
  • Gilla
Realvamos
  • Laddar…
Hej skitbra, dubbla funktioner i samma enhet. Speciellt bra vid koppling mot borrhål eller jordvärmelager.
 
Johan Ahlgren skrev:
Hej skitbra, dubbla funktioner i samma enhet. Speciellt bra vid koppling mot borrhål eller jordvärmelager.
nej det är knappast bra att dumpa värme i borrhål.
 
Värmen från hybriderna går i första hand till att värme inkommande brine till värmepumpen, vid överskott dumpas värmen k borrhålen. Grundvattenflöden är oftast små på stora djup varför det lönar sig att lagra värmen i hålen. Ju fler hål desto bättre, då förbättras magasineringen. Vi kör flera projekt just nu och våra erfarenheter är mycket positiva.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du en villa med ett bra dimensionerat hål är det fullständigt onödigt att dumpa värme i hålet.

Att förvärma brine med solfångare är jag också lite tveksam till. Förvärmningen fungerar som sämst när huvuddelen av värmeenergin från bergvärmepumpen tillförs byggnaden. Så även om det blir ett bra tillskott andra delar av året borde det ändå bli relativt litet på årsbasis.

Det vore intressant att se en ordentligt utförd utredning som utvärderar sådana här lösningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.