Hej,

håller på att "renovera" fönster. Dessa är 3-glas från sent 80-tal och färgen har börjat släppa på bågarna. De inre 2 rutorna är 2-glas energi "kasett" eller vad det kan tänkas heta, sitter fast med liten trälist och gummi och den tredje rutan är mer klassisk kopplad enkel ruta fastsatt med kitt, stift osv.

Kittet behöver bytas för det håller på att ge sig av självmant, men det är bara klassiskt kitt på 3 sidor. Nertill sitter det inget kitt utan en aluminiumprofil med gummilist som skall täta... fast nu verkar den ha gjort sitt, för på ett av fönstren hade det läckt in fukt i hörnet, troligen för att gummilisten inte är riktigt lika fräsch längre som när den var ny.

Nu är frågan hur jag ska göra: antingen så skiter jag i aluminiumprofilen och kittar som vanligt även nertill, ELLER så försöker jag få tillbaka aluminiumprofilen i renoverat skick (alt. skaffar en helt ny)... visst utsätts kittet i nederkant för UV-strålar och fukt i mycket högre grad än de andra, å andra sidan hade ju inte alu-listen längre livslängd än 20 år heller av allt att döma...

Ett tredje alternativ kanske kan vara att sätta dit den gamla alu-listen, men dra en tunn och fin silikon-fog mellan den och rutan och skippa den gamla gummilisten? (Kan vara svårt att få snyggt och hållbart, har inte testat nåt så det kanske är en dålig idé)

Några idéer och eller erfarenhet?

//Kalle
 
Redigerat:
Lyfter den här gamla tråden då jag råkat ut för liknande fönster. 2+1 glas som behöver renoveras. Jag bedömer dock att dom är snarare 90-tal.

Ska renovera upp ett dussin har jag tänkt mig och provbörjade lite nu i helgen genom att plocka ut rutan ur ytterbågen och jobba loss med bandslipen på ett fönster.

Fönstret har på utsidan 3 kittade sidor och i nederkant bara en aluminiumlist som sitter med plastclips och gummilist istället för kitt.

När jag monterade tillbaks fönstret glömde jag aluminiumlisten och kittade alla fyra sidor vilket ser bra ut.

Nu står jag lite i valet och kvalet om jag ska fortsätta med att kitta alla sidor eller om jag ska försöka återanvända den gamla oxiderade aluminiumlisten.

Har aluminiumlisten någon funktion? Förstår inte vad som är bättre med en sån istället för kitt förutom att vatten som rinner på rutan kommer lite längre ut från fönstret i nederkant.
 
Jag lyfter denna. Hur mycket bättre är det med alu i nederkant kontra kitt? Jag råkade kitta allt och funderar på om jag ska ta bort det nere och sätta till baka alulisten.
 
Jag tycker det är svårt att kombinera kitt och list så att det blir tätt och snyggt det vill alltid bli glipor i hörnen. Bättre att kitta hela eller byta till lister runt om. Om du sätter alu listen tillbaka så sätt först den på plats kitta sedan hela vägen ner mot listen och fyll glipan mellan list och båge med kitt. Dra sedan en silikonfog i överkant på listen mot glaset. Sätt inget silikon mellan listen och glaset bara en fog i skarven mellan list och glas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.