Krilleman
Elkdde:

Då du verkar ha råkoll: Hur många kubik får man om man beställer en full timmerbil? Eller läser jag fel (eller förstår jag inte?) på din wikipedia länk?!

Alltså om jag beställer full timmerbil med släp, hur många m³ i verkligheten får jag då? Eller vad är det jag missar här?

Det känns verkligen som det är upplagt för missförstånd mellan vedleverantörer och konsument i detta fallet! (alltså levererat timmer)
 
krilleman_215 skrev:
Elkdde:

Då du verkar ha råkoll: Hur många kubik får man om man beställer en full timmerbil? Eller läser jag fel (eller förstår jag inte?) på din wikipedia länk?!

Alltså om jag beställer full timmerbil med släp, hur många m³ i verkligheten får jag då? Eller vad är det jag missar här?

Det känns verkligen som det är upplagt för missförstånd mellan vedleverantörer och konsument i detta fallet! (alltså levererat timmer)
Om vi tänker oss bil med släp så går det om jag minns rätt 3 staplar på släpet o ett på bilen i 3 m längder o ca 20m3 i varje stapel alltså 80m3 travad ved,
omräknat till 40 m3 utan luft = fast mått,man räknar med max 50% fast när det gäller lövved,so inte är alltför klent då blir det 35-40m3 fast
 
Jag skulle också vilja köpa ved. Men var hittar jag det i stockholm?
 
Max 40 m3 fast under bark på full timmerbil och fullt släp. 1 trave på bilen och 2 travar på släpet. Egna erfarenheter säger dock max 36 m3fub då det gäller ren björk. Jag har en hel del mätsedlar från från virkesmätningen där varje timmerbil har blivit inmätt. Krokiga eller vridna stockar ger ännu mindre fasta volymer så ska man köpa så bör man se veden först.
 
Hmmm.. Om jag gör av med all ved som ligger travad i vedbod med 25m3 nyttjad volym så har jag bara eldat upp 12.5m3 fub ved?
 
Håller med Åskar.
Elffors, ja ungefär.

Om man talar vedhandlarspråk så finns ju stjälpt mått också, en kubik som det blir i t ex en skopa, otravat.

Min erfarenhet är att om du köper av en skogsägare eller dylikt så räknar de 12 kubik per full trave på lastbilen. En normal timmerbil tar tre travar dvs 36 kubik. Om du sedan kapar, klyver och travar denna så får du ungefär dubbelt så mycket dvs 72 kubik om du sedan tillämpar stjälpt/otravat/i hög -mått så blir det ungefär 20% till, så runt 87 kubik på en lastbil med släp (36 kubik).
 
Det är lätt värt att hyra en kombinerad kap-klyv för jobbet. En sån som ser ut som en giljotin och som kapar och klyver i samma moment. Sen behövs timmersax plus motorsåg så att man kan hantera dom största klumparna, en 5-meters björkstock med 35 cm diameter är inget man lyfter frivilligt. Kom ihåg att hyra transportband också, så att man får bort veden från maskinen. Två man klyver och kapar lätt upp 35 m3 på en helg med denna utrustning, är man fler som kan gå i skift så blir det mer.
 
Så en vedförsäljare köper en "björktrave" för 4000-4500 kr och säljer den uppkapad och klyvd för 11000-12000 kr.. Så gör vedförsäljarna i mina trakter iaf! Med andra ord har man bra betalt om man kapar och klyver själv, även om för den som köper långveden direkt av skogsägaren.. (y)
 
arvid0 skrev:
Håller med Åskar.
Elffors, ja ungefär.

Om man talar vedhandlarspråk så finns ju stjälpt mått också, en kubik som det blir i t ex en skopa, otravat.

Min erfarenhet är att om du köper av en skogsägare eller dylikt så räknar de 12 kubik per full trave på lastbilen. En normal timmerbil tar tre travar dvs 36 kubik. Om du sedan kapar, klyver och travar denna så får du ungefär dubbelt så mycket dvs 72 kubik om du sedan tillämpar stjälpt/otravat/i hög -mått så blir det ungefär 20% till, så runt 87 kubik på en lastbil med släp (36 kubik).
Väldigt bra och gångbar beskrivning av arvid! Det vedförsäljarna säljer som 30 m3 färdigkluvet är max 12 m3fub. Visst kostar deras vedprocessorer och maskiner en hel del, men, men..

Som ni kanske förstår nu är det nästan bondfångeriet att köpa färdigkluven ved och betala de priser som vedförsäljarna erbjuder. Då kan man lika väl köpa pellets som nästan blir billigare kW:en

Nä köp långved direkt av skogsägaren, helst björkved för då får man mest kW för pengarna. Betala massavedspriset i ditt område och max 12 m3f/trave om björken är ganska jämn. Att kapa och klyva själv går ganska fort.
 
  • Gilla
vedmannen
  • Laddar…
varför är björken så eftertraktat? Bok, avenbok, ask, ek ger mer värme per samma volym :)
gaia
 
gaia skrev:
varför är björken så eftertraktat? Bok, avenbok, ask, ek ger mer värme per samma volym :)
gaia
det är skillnad om man eldar i panna mot tank eller i kamin,i pannan kan du ha fullt blås hela tiden, nåja bör,då brinner även hårdbränt som ek o bok mf i kaminen skall det vara lätt att lägga in i nästan utbränt o då är björken överlägsen,dessutom har den ett bra bränslevärde
 
gaia skrev:
varför är björken så eftertraktat? Bok, avenbok, ask, ek ger mer värme per samma volym :)
gaia
Fast då mindre värme per krona.

Jag vill påstå att blandved är bättre än enbart björk, med tanken på att man också vill få pannan uppvärmd så snabbt som möjligt.

En bra panna hinner ta tillvara på den mer explosiva värmen man får, tillräckligt bra panna inte nödvändigtvis den bästa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.