Hej,
Jag har fått in fibern (Telia Öppen Fiber) i huset precis. Entreprenören har monterat en Inteno XG6746 i tvättstugan där fibern kommer in. Som jag förstår det är Intenon en kombinerad sk medieomvandlare och bredbansswitch, dvs det är samma apparat som omvandlar fibersignalen till en "ethernet"-signal och samtidigt delar upp i VLAN för att hantera internet, TV och telefon.

Dock så är mitt interna stjärnnät i huset inte centrerat där Intenon sitter just nu, den sitter där fibern kom in. Som jag förstår det levererade man ofta förr separata medieomvandlare och bredbandswitchar. Då skulle jag kunnat dra en Cat6 från mediaomvandalren till min mediacentral för att därifrån fördela TV, internet och telefon. Nu måste jag dra tre stycken Cat6 från Intenon till min mediacentral.

Vad rekommenderar ni för lösning på detta problem? Jag vill ju helst bara dra en extra kabel. Jag antar att det behövs lite annan/extra hårdvara, men det får jag väl stå ut med. Ytterligare VLAN-switch, separat medieomvandlare, fiber i röret????
 
Tja, om du inte kan få den att lämna taggade paket ut (alltså med VLAN taggen kvar) så blir det att sätta en liten vlan-kapabel switch vid din "Intenon", sätta tre korta patchkablar, tagga per port och skicka vidare i en TP-kabel till din knutpunkt där du taggar av och distribuerar. Blir onekligen en massa krångel, för att slippa två kablar...

Du är säker på att det verkligen är olika portar som taggar av tre distinkta VLAN? Telia tror jag iofs om att göra så, men långt ifrån alla gör det. Jag får exv. IP (internet) och Telefoni på samma nät, dvs utan taggning. (Eftersom man har fiber och kan ställa upp-nedlänk skiljd från vad du betalar för, så finns det inget absolut behov av taggning för QoS-skäl. Speciellt inte för TV som ju inte har några krav på uppkanal att tala om. Telefoni är inte så mycket trafik så det går också att klämma in med överprovisionering.)
 
Sitter fiberkonvertern direkt på fibern? Som jag förstår sätter man numera ofta ett fiberuttag där fibern kommer in och drar en fiberpatchkabel till fiberkonvertern som då kan placeras var som helst i huset. Så har vi det med vår fiber som installeras nu i dagarna.
 
@lars_stefan
Tänkte också på ditt första förslag om det gick att få till rimlig kostnad och med bibehållen service. Jag vill verkligen undvika ytterligare två kablar. Kan det strula till sig pga att Telia vill "managera" bredbandsswitchen, den kallas för "Managed Broadband Switch". Dom byter ID eller nåt. Jag kan egentligen inget om VLAN och VLAN-taggning men har googlat runt och det finns en del som skriver om vilka ID:n etc som Telia kör internet, TV resp tele på. Och det är tydligt att många har problem. Men OM man vill gå på denna idé, finns någon som har tips på "VLAN-kapabel" switch?

Stycke två: Jag är säker på att det är tre fysiska portar för TV/Tele/Internet, så har Telia även på sitt ADSL-TriplePlay.
 
@f91jsw
Det finns en fiberpatchkabel mellan där fibern kommer in och fiberkonvertern. Telia begränsar dock sig och säger att fiberkonvertern får vara max 5 meter från där fibern kommer in. Och eftersom jag förväntade mig att fiberkonvertern skulle vara separerad från "bredbandsswitchen" hade jag inte en tanke på att jag skulle få problem. Jag hade tänkt att dra Cat6 mellan fiberkonvertern och bredbandsswitchen då jag har ett fint tomrör emellan dessa punkter. Men nu är dessa två manicker i samma låda, så det går inte. Då finns ju givetvis också alternativet att själv dra fiberpatchkabeln från där den kommer in och upp till min mediacentral. Men detta är väldigt dyrt som jag förstår (när jag googlar och googlar...). Eller någon som vet något annat om fiber i sitt eget hus?
 
per_nordlund skrev:
@lars_stefan
Tänkte också på ditt första förslag om det gick att få till rimlig kostnad och med bibehållen service. Jag vill verkligen undvika ytterligare två kablar. Kan det strula till sig pga att Telia vill "managera" bredbandsswitchen, den kallas för "Managed Broadband Switch". Dom byter ID eller nåt. Jag kan egentligen inget om VLAN och VLAN-taggning men har googlat runt och det finns en del som skriver om vilka ID:n etc som Telia kör internet, TV resp tele på. Och det är tydligt att många har problem. Men OM man vill gå på denna idé, finns någon som har tips på "VLAN-kapabel" switch?

Stycke två: Jag är säker på att det är tre fysiska portar för TV/Tele/Internet, så har Telia även på sitt ADSL-TriplePlay.
Tja, du behöver en switch som är "managed" typiskt. Kolla efter VLAN-stöd. Jag har haft bra tur med Netgear med plåthöljet, men har hört att även de är skit nuförtiden... De är dock inte billiga, och du får antagligen en massa portar över. Jag har inte sett en switch med mindre än 8 portar som kan VLAN och 16 är vanligast. Du behöver alltså dessutom två. En i varje ände. Idén är då att koppla ett VLAN per port (alltså tre portar, en sladd i varje) i varje ända och skicka taggade paket emellan switcharna. I så fall så *kan* inte Telia krångla till det ovavsett vad de gör. MEN, det är ju onekligen dyrt och krångligt. Så räkna med minst 1000-1500:- per switch.

Ett annan tanke är ju att minska det till två kablar. Dra dubbla kablar och koppla två portar till den ena, dvs gör ett 100Mbps fulhack (http://forums.xbox-scene.com/index.php?showtopic=591012) och använd två par till varje "kanal" i den ena kabeln. Du begränsar dig som sagt då till max 100Mbps, MEN det räcker ju gott och väl till TV och telefoni. Den andra använder du till internet och behåller då möjligheten till 1Gbps. Två tunna fina kablar brukar gå att få in i ett rör.

Sedan så är det ju möjligt att du bara kan jacka alla tre portarna i en switch och strunta i taggning, MEN då får man veta mer om hur precis Telia har sitt nät kopplat/uppsatt för att veta om det kan funka. Det får någon som vet mer om just Telias nät svara på.
 
Tack för engagemanget.

Men vad sägs om att köpa en separat medieomvandlare (Fiber->Ethernet) och sen flytta den av Telia levererade switchen till mediacentalen? Drar då en Cat6 mellan medieomvandlaren till WAN-ingången på Inteno.

Eller är medieomvandlare (fiber->Ethernet) väldigt dyra? Någon som kanske har ett förslag på modell?
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Sedan så är det ju möjligt att du bara kan jacka alla tre portarna i en switch och strunta i taggning, MEN då får man veta mer om hur precis Telia har sitt nät kopplat/uppsatt för att veta om det kan funka. Det får någon som vet mer om just Telias nät svara på.
Tyvärr behöver man väl nästan även en kristallkula för att få rätt på vad Telia kan tänkas hitta på i framtiden, för det är nog något som inte ens Telia kan svara på. :confused:

Lite trist om man får till en lösning som funkar ett tag men spricker när Telia konfigurerar om något. :mad:
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Telia begränsar dock sig och säger att fiberkonvertern får vara max 5 meter från där fibern kommer in. [/QUOTE skrev:
Det skulle jag ha gett blanka fasen i och köpt en längre fiberpatchkabel och dragit den till mediacentralen
 
per_nordlund skrev:
Tack för engagemanget.

Men vad sägs om att köpa en separat medieomvandlare (Fiber->Ethernet) och sen flytta den av Telia levererade switchen till mediacentalen? Drar då en Cat6 mellan medieomvandlaren till WAN-ingången på Inteno.

Eller är medieomvandlare (fiber->Ethernet) väldigt dyra? Någon som kanske har ett förslag på modell?
Då måste man veta vad de kör på fibern. Om det är vanlig taggad ethernet så är det inga problem, en sådan konverter kostar inte så hemskt mycket (några tusenlappar), om det är något annat så blir det snabbt ohållbart. MEN jag hade först prövat det gnahoj förslår och lägga en längre fiberpatchkabel. 5 meter som de säger är oerhört konservativt, det borde funka med betydligt längre.
 
Har du ett tillräckligt grovt rör så att du kan komma igenom med en färdigkontakterad fiberpatch så skulle jag definitvt ta en sån.

Om du sätter egna Vlan kapabla switchar i varje ände så sä sätter du ju egna vlan taggar på dina nät så vad Telia gör i framtiden kvittar
 
per_nordlund skrev:
@f91jsw
Det finns en fiberpatchkabel mellan där fibern kommer in och fiberkonvertern. Telia begränsar dock sig och säger att fiberkonvertern får vara max 5 meter från där fibern kommer in.
Vår leverantör (en lokal) har erbjudit upp till 30 meters patchkabel mot en mindre merkostnad (typ 200 kr). Singelmodpatchkabel i längre längder är inte helt lätt att få tag i som privatperson men det kan ju inte vara helt omöjligt. Förlustmässigt så ligger ju nästan hela förlusten i själva kopplingen på så här korta fibrer, så om kabeln är 5 meter eller 20 meter borde inte spela någon roll.
 
Det lät ju bra (30 m för 200 kr). Femmetersbegränsningen har nog inget med signalförlust att göra, utan endast en ekonomisk fråga. Någon nämnde att dra färdigkontakterade patchkablar i rör. Jag har bara 16 mm flexrör, det kan väl knappast gå?
 
Redigerat:
En Simplexpatch med LC-kontakt ska gå att dra i 16 mm flexslang.
Duplex blir svårare men går om man vänder den ena kontakten bakåt men det gäller att vara försiktig när du ska dra i den.
Är fibern terminerad direkt i intenons plastlåda med en eller två LC-pig?
Eller använder dom någon annan låda med en fiberpatch över till intenons SFP?
Om den är svetsad i intenon med LC så blev det direkt svårare.
Enklaste är att ringa en firma som sysslar med med fiberinstallationer och be dom dra en inomhusfiber till Mediacentralen och svetsa ihop den med den befinliga i tvättstugan.
 
mrlynx skrev:
En Simplexpatch med LC-kontakt ska gå att dra i 16 mm flexslang.
Duplex blir svårare men går om man vänder den ena kontakten bakåt men det gäller att vara försiktig när du ska dra i den.
Är fibern terminerad direkt i intenons plastlåda med en eller två LC-pig?
Eller använder dom någon annan låda med en fiberpatch över till intenons SFP?
Om den är svetsad i intenon med LC så blev det direkt svårare.
Enklaste är att ringa en firma som sysslar med med fiberinstallationer och be dom dra en inomhusfiber till Mediacentralen och svetsa ihop den med den befinliga i tvättstugan.
Fibern terminerar i en slags kontakt, sen patchas den in i Intenon. Ej svetsad direkt. Bifogar bilder. uploadfromtaptalk1339537876177.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
början på patchkabeln.
uploadfromtaptalk1339537925840.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
slutet, in i Inteno

Står SC-SC på den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.