Hej alla glada husbyggare. Förutsättningen för oss är att vi har en furutrappa som standard och vill lägga till för att få en ektrappa. För er som har varit i en liknande situation vad har ni betalat för det bytet?
 
Lite osäker men har för mej det var 35 000 extra.
Bygger oxå med Eksjöhus
 
Hej, Vi byggde ett trivselhus 2003 och då fick vi betala 15000:- i mellanskillnad för ektrapp.
 
Hej! Sitter med samma dilemma som er. Finns dock en billigare lösning. Beställ trappan obehandlad och eklasera den. Blir riktigt snyggt faktiskt.

 
  • Kopia_av_P1010046.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har fått ett pris på ca 60' för en trappa med steg och lejdare i oljad ek, resten vitmålad furu. Trappan levereras omonterad.
 
ante100, vilket hus bygger ni?
I det hus vi ska bygga är det en u-trappa, vad har ni för sort?

Angående pris så har jag fått dubbla budskap av säljaren och är därför mycket nyfiken på vad ni andra husbyggare har fått betala för era ektrappor!
 
Vi betalade 31+ moms för en ektrappa med ek både is steg och sättsteg. Underliggande vagnstycken i furu. Inklusive räcken i ek/rostfritt/glas. Modellverkstaden i Västerås. Omonterad
 
Vi har fått lägga till 22.000 kr för att få en öppen U-trappa i klarlackad ek med ståndare i stål. Standard var en furutrappa.
 
Bygger Söderviken så det blir oxå U-trappa.
Dom extra 35000 är inkl. räcken på dom ställen det är öppet mellan de
2 planen.
Be att få se prislistorna. Det fick jag (men bara titta, inga kopior).
 
OK. Ska be att få se prislistorna. Tack.
 
ante100 skrev:
Lite osäker men har för mej det var 35 000 extra.
Bygger oxå med Eksjöhus

Samma här.
Tror ni det är billigare att låta en snickare bygga trappan i efterhand?
 
Inte helt omöjligt. De priser jag fått ta del av skulle räcka långt, om man jämför med de priser som angivs i denna tråd.
 
Var hos Eksjösäljaren idag. En ektrappa istället för furu skulle kosta 65000.. Verkar inte stämma med era andras priser. Säljaren har dock lite dålig koll så det blir till att kontrollera med huvudkontoret.
Ett annat exempel är priset för att höja taket till 2.60 vilket skulle gå på ca 45000. Trivselhus sa ca 10000 dock på ett enplanshus.
Eksjöhuset är ett Söderviken.
 
Fridsta skrev:
Var hos Eksjösäljaren idag. En ektrappa istället för furu skulle kosta 65000.. Verkar inte stämma med era andras priser.
Jo, det gör det nog. Priset jag fick på ca 35 000 kr är mellanskillnaden mellan furu och Ek. Vi sa till om trappa från början så säljaren lade in en furutrappa i paketet.
 
Vi fick ett tillägg på 5.100:- då vi bytte sättsteg samt handledare (trappa/vägg) till massiv, oljad ek. Vangstycke samt de nedre två stolparna har vi kvar i vitlaserad furu.
Trappan kommer från SSC Skellefteå.
Har en bild på trappan på min hemsida för den som är intresserad. Dock är den ganska inplastad just nu :-?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.