I växthuset jag håller på att bygga har jag murat odlingslådor av lecablock som jag putsat.
Halva lådhöjden fyller jag med grus följt av markduk innan jag lägger på jorden. Tänkte det kan vara bra att eventuell övervattning rinner ned i gruset.

Det jag funderar över är hur jag ska bete mig med jorden.
Låter ni med leca/puts er jord ligga mot putsen (som kan dra åt sig både fukt och jord) eller har ni någon form av plast emellan? Kanske dumt med plast för att det över tid ”sipprar” ut ohälsosamma ämnen till jorden?

Hur tänker/gör ni?
 
Hej David
"ohälsosamma ämnen" ? Tänkte du på eventuell gödning?
/Jan
 
Hej

Tänkte på ämnen som fälls ut ur plasten, till exempel ftalater eller Bisfenol A (BPA).
Antog att det inte är så bra att få i jorden växterna tar näring från, eller tänker jag fel?
 
Hej
Om du kör med markduk så borde det räcka...frågan är hur mycket du tänkt vattna och vad som ligger därunder samt runt om kring. Står växthuset nära andra hus? I så fall kan du ju gräva en kista så vattnet rinner i den riktningen. Jag tror inte att det är "farligt" med plast heller då den mängden du får i dig på ett var tomater/gurkor m.m. per år är betydligt mildare än att bo centralt i någon stad med alla avgaser eller rökare i busskuren =)
 
Jag har byggt växtbädd ungefär som du beskriver och jag har lagt platonmatta mot lecan. Skulle den innehålla giftigheter??
 
Alla material läcker ut ämnen mer eller mindre. Plast mer skulle jag tro, eftersom den bryts ner så pass fort. Lukta på ny plast (t ex platonmatta). Ju mer det luktar ju mer läcker förmodligen ut. Jag utgår från att inget av det som ingår i plast är hälsosamt. Det behöver dock inte betyda att det är direkt giftigt heller.

Sedan kan det vara en annan sak hur mycket av det som läcker ut lagras i den del av frukt och grönt som vi äter.
(Å andra sidan, om det inte lagras in i växterna vi äter så lagras det in i jorden, där levande djur och organismer finns, och de är säkert inte heller gjorda för att äta syntetiska plastämnen. Utan detta mikroliv i jorden så är jorden död och steril, ingen humus tillverkas, så ur ett holistiskt perspektiv som sträcker sig lite längre än till oss själva för sekunden, så bör en restriktiv hållning gälla, (för syntetiska material/ämnen, gifter och konstgödsel).)

Eftersom sten och puts inte tar någon skada av att befinna sig i jorden, och inte heller avger några ohälsosamma ämnen, så finns det ingen anledning att "skydda" muren. Sten (inkl cement) är ju det bästa materialet som tål att stå i ständig kontakt med fuktig jord utan att brytas ner.

Sätter vi det hela i perspektiv, och jämför med "köpegrönt", så är det säkert ändå mycket hälsosammare på alla sätt och vis med egenodlade grönsaker, (med eller utan exempelvis platonmatta eller tryckimpregnerat trä).
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Tryckimpregnerat trä skulle jag personligen aldrig lägga jord mot om jag tänkt äta det som odlas i alla fall.

Inget problem med putsen och vattnet i sig, anledningen att jag ville "skydda" putsen var att jag var lite rädd att få frostspräningar vid vår/höst när temperaturen växlar. Såg till att låta jorden torka ur riktigt i höstas så det ser inte ut att ha varit något problem med putsen än i alla fall.
 
Jag håller på nu och bygger odlingsbädd av lecablock, - ska man ha platonmatta på insidan för att det inte ska frysa sönder och spricka? Eller räcker det att vi putsar utsidan och målar den?

71435588_10156783349641867_3151951845698568192_o.jpg

Oldboy Oldboy skrev:
Alla material läcker ut ämnen mer eller mindre. Plast mer skulle jag tro, eftersom den bryts ner så pass fort. Lukta på ny plast (t ex platonmatta). Ju mer det luktar ju mer läcker förmodligen ut. Jag utgår från att inget av det som ingår i plast är hälsosamt. Det behöver dock inte betyda att det är direkt giftigt heller.

Sedan kan det vara en annan sak hur mycket av det som läcker ut lagras i den del av frukt och grönt som vi äter.
(Å andra sidan, om det inte lagras in i växterna vi äter så lagras det in i jorden, där levande djur och organismer finns, och de är säkert inte heller gjorda för att äta syntetiska plastämnen. Utan detta mikroliv i jorden så är jorden död och steril, ingen humus tillverkas, så ur ett holistiskt perspektiv som sträcker sig lite längre än till oss själva för sekunden, så bör en restriktiv hållning gälla, (för syntetiska material/ämnen, gifter och konstgödsel).)

Eftersom sten och puts inte tar någon skada av att befinna sig i jorden, och inte heller avger några ohälsosamma ämnen, så finns det ingen anledning att "skydda" muren. Sten (inkl cement) är ju det bästa materialet som tål att stå i ständig kontakt med fuktig jord utan att brytas ner.

Sätter vi det hela i perspektiv, och jämför med "köpegrönt", så är det säkert ändå mycket hälsosammare på alla sätt och vis med egenodlade grönsaker, (med eller utan exempelvis platonmatta eller tryckimpregnerat trä).
 
Insidan ska putsas också.

Frostsprängning kommer av om jorden i bänken är blöt. Om bänken är väldränerad bör det inte vara ngn fara. Lecablock av god kvalitet fryser inte sönder. Det är själva bänken/muren som kommer att spricka om jorden inuti fryser och expanderar. (Precis som vilken kruka utomhus som helst.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.