Denna excenterslip som bla säljs av Metabo heter då SXE450 är en mycket robust och trevlig maskin och återfinns hos en rad kända verktygsleverantörer. Men vem har gjort den från början?
bild.phpRidgid-2610-Random-Orbital-Sander-Review-Photo.jpg
ut150e_online.jpg72177626-149x149-0-0_Dewalt+DeWalt+D26410+Random+Orbital+Sander+150mm+2.jpg
 
Dessa varianter är dom jag stött på, Mafell, Rigid , Dewalt , Metabo.. Stora frågor som rör sig i min värld:p
 
Jag har en liknande excentermaskin från Bosch som inköptes någon gång i början av 90-talet. Tror den heter PEX 125, och ja, den lever än...
 
Cinolin skrev:
Jag har en liknande excentermaskin från Bosch som inköptes någon gång i början av 90-talet. Tror den heter PEX 125, och ja, den lever än...
Jo men den slipmaskinen har ju inget med dom här att göra annat än att det är en execenterslip, maskinerna jag listat är samma modell och säljs av flera tillverkare.
 
Jag kom att tänka på om det inte har funnits någon liknande ELU som i alla fall Dewalten kan ha baserats på. Finns ju massa Dewalter som egentligen är ELU-konstruktioner.
 
Ha ha, gammal tråd men satt och kollade Rigid och slipen Fnularn visar bild på här ovan heter enligt bildnamnet R2610. Den nya modellen heter Rigid R2611 och ser ut såhär: Ridgid-R2611-Image-Full-1.png

Spana nu in AEG EX 150.
560-AEG-EX-150-orange.jpg
Är dessa också i princip samma maskin som ovanstående tror ni? Båda dessa har, liksom Metabo SXE 150 turbotec variabelt rörelsemönster.
 
Ridgid och Aeg är i grunden samma maskiner, mindre detaljer skiljer bara, kolla t.ex in 12v borrskruvdragarna.

AAAAAt26JVsAAAAAATaprw.jpgaeg-bs-12-c2-akku-kompaktschrauber-mit-2-akkus.png
 
Ja du har rätt skalman att endast små detaljer skiljer. Dom har inte samma namn.

Pär
 
Kanske inte rätt tråd att fråga i men vad tror ni om skillnad i kvalitet mellan Metabo och AEG? Står i begrepp att köpa en Metabo SXE 450 turbotec, excenterslip. På den svenska marknaden går det att köpa en AEG EX 150 (bild i tidigare inlägg) för strax över 1500:- En Metabo SXE 450 turbotec har en rekommenderat pris på över 3000:-. Borde väl inte vara samma maskin?
 
rundelsv: Det undrar jag också.. har du kommit fram till nått svar?
 
bobas skrev:
rundelsv: Det undrar jag också.. har du kommit fram till nått svar?
Jag har inget svar men chansade och beställde Metabo SXE 450 Turbotec från en tysk sida. Blev 1650:- inklusive frakt (ca 17 euro i frakt) och jag har lyckats registrera den för förlängd garanti. Inte hunnit provköra den ännu men har ett golv som ska mattas ner snart:) Mycket gedigen känsla att hålla i den i alla fall.

Länk till butiken, snabba att svara och leverans tror jag tog mindre än tre dygn från betalning!

http://www.netbuy24.de/werkzeug/ele...abo-exzenterschleifer-sxe-450-turbotec/a-210/
 
Nice! Blir att flytta över pengar till paypal och beställa.
 
Rigid är väl AEG fast för den amerikanska marknaden?
 
AEG tillverkas av Hongkongbaserade Techtronic Industries (TTI) precis som Ryobi och Milwaukee. Märket Ridgid ägs av Emerson Electric som har avtal med TTI att tillverka vissa av sina handverktyg hos TTI. Så det är korrekt att AEG och Ridgid är (delvis) samma produkter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.