Tänkte starta en tråd där alla kan dela med sig av smarta, enkla och billiga lösningar.

Här kommer ett från mig. Ska man sätta fönster så kan man slå fast en regel på ena sidan så kan man pressa fönstret imot när från andra sidan, gör det lättare att sätta fönster själv. Speciellt bra om det är fasta fönster.
 
Om man skulle behöva riva lite någon våning upp kan man använda spirorör som störttrumma.
 
Om man vill demontera tvåkuppiga takpannor kan man använda sig av vp-rör för att få ner pannorna. Man behöver dock vara två, en som hivar ner dom och en som tar i mot och staplar dom.
Demontering av 2-kupiga takpannor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det måste finnas mängder med tips och idéer där ute, ingen mer som vill dela med sig?
 
Använd mobilkameran för att inspektera svårtillgängliga utrymmen. Hur bra som helst för att kika in under golv etc.

Senast igår hittade jag orsaken till att Hustruns MB säger BOINK emellanåt. Stack in mobilen i ena spiralfjädern bak och tog några bilder. Voila!

IMG_2020.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det problemet har flera bilverkstäder gått bet på. :)
 
Det var lustigt att du skriver det mycke_nu, för jag brukar göra en liknande version i jobbet ibland.

Det finns en viss truckmodell som ofta läcker ur ett dräneringshål i dieselpumpen men den sitter så extremt trångt så man kommer inte åt att se om det är där det läcker.
Så jag brukar trycka igång mobilkameran i videoläge och trassla ner armen så att jag kommer åt att filma.
Efter en minut slår jag igen trucken och kollar på filmen om det har droppat. :)
 
Använda en vanlig infravärmare istället för en speedheater när man renoverar fönster.

Billigt och funkar bra (y)

Jante
 
Kom jag på igår: om man inte har några knäputor till sina snickarbyxor så går det att göra egna av syllisolering. (Göra och göra, man klipper av en lagom bit.)
 
Jag misstänker att knäputor är detsamma som knäskydd? Har aldrig hört uttrycket förr.
I vilken del av landet säger man så
Mvh Pär
 
I de sydligaste delarna vet jag säkert, eftersom jag befinner mig där och använder ordet. Annars vet jag inte.

Men det var ju kul att få lära ut ett nytt ord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.