Vill bara ge ett litet tips och en liten varning.

Letar efter en ny SUV och intresserade mej i veckan för en fin beg Volvo XC90 som importerats från USA. Allt verkade bra, låga mil, bra pris, och vederhäftig säljare.

Bestämde mej dock för att beställa en Carfax rapport vilken på tre fullspäckade sidor bla visade följande:

Untitled.png

Bilen var alltså en av drygt 100 000 som totalförstörs vid översvämningar i USA varje år. Rapporten visade sedan hur vraket reparerats och sålts i olika led, bla via östeuropa, för att sedan hamna i Sverige. Detta är ett mycket vanligt öde för dessa bilar, då de i princip är osäljbara i USA.

Så SE UPP, och investera en hundring i en rapport innan ni köper något importerat.
 
Ja mycket kan man säga om jänkarna men de använder talande rubriker.. TOTAL LOSS :)
 
Fanns bilen i Södertälje?
Det finns ju en bilfirma som bara kränger såna bilar där, finns trådar på alla motorforum om dom.
 
Stefan N skrev:
Fanns bilen i Södertälje?
Det finns ju en bilfirma som bara kränger såna bilar där, finns trådar på alla motorforum om dom.
Nej, det var en privatperson, men jag har hört en del om firman i Södertälje oxo.

silvr skrev:
Ja mycket kan man säga om jänkarna men de använder talande rubriker.. TOTAL LOSS :)
Total Loss innebär att skadan överstiger 75% av bilens värde, dvs FB reparerar den inte.
 
75% säger ju egentligen inte så mycket om själva skadan. Det räcker med att hela karossen skadas för att det inte ska vara ekonomiskt att laga men den som har tillgång till plåtdelarna, t.ex. från en bil där motorn eller andra vitala delar haverat kan slå ihop dem till en ny och felfri bil.
Men ja, en rapport gör att man är mer noggrann och kollar alla detaljer och så prutmån förstås. Men det skulle i alla fall inte skrämma mig, bara att verkligen känna efter och se om allt fungerar som det ska.
 
End skrev:
75% säger ju egentligen inte så mycket om själva skadan. Det räcker med att hela karossen skadas för att det inte ska vara ekonomiskt att laga men den som har tillgång till plåtdelarna, t.ex. från en bil där motorn eller andra vitala delar haverat kan slå ihop dem till en ny och felfri bil.
Men ja, en rapport gör att man är mer noggrann och kollar alla detaljer och så prutmån förstås. Men det skulle i alla fall inte skrämma mig, bara att verkligen känna efter och se om allt fungerar som det ska.
Problemet är att killarna som "lagar" dessa bilar inte riktigt följer tillverkarens anvisningar om hur krockbalkar och deformationszoner ska repareras. Dom fixar ytan och den ser antagligen bra ut även för ett tränat öga. Du får således ta till rätt drastiska metoder för att "se om allt fungerar som det ska". Typ smälla bilen i en vägg.
 
Gäller att se upp lite med hur mycket man litar på Carfax med. Allt som ett försäkringsbolag är inblandat i kommer oftast med men om någon smäller med bilen och väljer att inte blanda in ett försäkringsbolag är det inte garanterat att detta kommer med. Egentligen rätt förståligt då merkostnaden för att inte blanda in försäkringsbolaget ibland är mindre än av tappet på andrahandspris jämfört med ett "rent" Carfax
 
Det finns ett otal problem som kan ge sig till känna senare:

- Vatten i lager, axlar och transmission som leder till haveri
- Korrosion i bärande delar
- Vatten i elektroniken som leder till långsam korrosion, dvs funkar airbagen när den behövs? Lägger automatlådan av?
- Mögel
- Etc

Sedan beror det lite på om det handlat om salt- eller sötvatten. Bilen jag funderade på hade troligen varit i sötvatten uppe i norra Alabama, men det finns mycket att välja på så det finns ingen som helst anledning att chansa.
 
För det första har vi risken med att köpa krockade och vattenskadade bilar. Dvs att bilarna kommer strula längre fram.

Men sedan går de flesta bilarna turen USA -> Lettland -> Sverige.
Där bilarna lagas med stulna delar.
Och dessa delar kommer från sverige, där det stjäls massvis med lampor, airbags, rattar osv osv.

Sedan Carfax kom till sverige använder jag alltid den när jag är intresserad av att köpa en bil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.