Hej!
Som nybliven husägare var jag självklart tvungen att åka och köpa en stor grill. :D
Det blev en Weber med gasol. Tuben får inte plats i skåpet utan den står bredvid grillen.
Jag köpte även en "mössa" att trä över grill och tub. Gasol är helt nytt för mig och jag undrar om det går att ha tuben utomhus mellan grillningarna eller måste jag koppla loss den och ställa in den i garaget varje gång? Då måste man väl ha varningsskyltar också?
Jag läste någonstans att det inte går bli mer än 55 grader och det kanske det blir under mössan en het sommardag i solen?
 
Inga problem att ha ute, har jag kört i några år, och fasan detsamma i 15år minst. Står ute året runt, inkopplad.
Det där med tempen under huven är dock något att tänka på. Vet inte hur du kan lösa det smidigt.
 
Huven går inte riktigt ända ner så tuben står med nedre halvan utan huv. Om det blir varmt där under borde ju värmen hamna längst upp.
Grillen med tub får stå ute om ingen annan har någon invändning. Tack för svaret!
 
Korvgubbe
Tuben kan stå ute, inga problem. Värmen kan man ha i baktanke men du behöver inte ligga sömnlös. Gasolgrillar är trots allt väldigt vanligt och det är väldigt sällan man hör om någon som har haft problem med gasen. Det enda jag skulle oroa mig för med en gasoltub ståendes i trädgården är att någon som inte kan se skillnad på mitt och ditt går förbi. :rolleyes:
 
Håller med klart den får stå ute. Jag som annars ser många skadeärenden kan inte påminna mig någon skada eller olycka pga gasoltub utomhus.

Vi har ju alla myggjagare som går på gasol och de står självklart utomhus så det är bara att köra på
 
Inga problem att ha tuben inkopplad, men se till att dra åt kranen på tuben mellan grillningarna. I Sollentuna var det en som hade kranen öppen hela tiden och slangen tjuvläckte vilket fick till följd att huset brann upp. I det fallet stod grillen vid eller mot en husvägg.
 
Tack för alla svar, då låter jag grejerna stå ute.
Jag bor hyfsat långt ut på landet och grillen syns bara från baksidan på vår tomt så stöldrisken borde vara minimal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.