Vår MTD åkgräsklippare med 14 hk B&S motor stannade med en metallisk klang. Sedan kan man vrida remskivan ett kvarts varv fram och tillbaka och det slår liksom mot ngt metalliskt. Motorn har jag tagit loss nu och tänker försöka dela på. Remskivorna under verkar sitta med en centrumbult, men hur gör man med mothåll för att dra loss? Kanske kan man ta en rörtång och klämma runt axeln till remskivorna? Är det fö höger gäng? När man lossat remskivorna är det ngt som är viktigt att tänka på inför delningen?
 
Är ju ingen expert direkt, men du har inget hål i remskivan och motsvarande i chassiet som du kan sticka något i för att låsa den? Annars borde ju rörtång eller liknande funka som du föreslår.
 
På min 11,5hk så har jag för mig att remskivan satt på en konisk axel med krysskil, jag använde avdragare för att få loss den. Jag har också för mig att det var vanlig högergäng på skruven.
Min lekmannamässiga analys av din felbeskrivning säger mig att du fått något kuckel med ventilerna, men det märker du ju när du fått isär motorn. Lycka till!

Sent from my ST17i using Byggahus
 
Det ramlar och skramlar när man vänder och vrider på motorn. Kanske att vevstakens överfall har lossnat?
 
Öppnat! Centrumskruven för remskivorna satt inte speciellt mycket, höll med en rörtång och vred upp den med en hylsa och kort skaft. Vevstaken är i bitar. Kanske har kolven skurit fast? Jag har inte öppnat toppen ännu.
 
Jag har själv fått bytt vevstake i min b&s på en stiga villa. Inte så svårt, och inte farligt dyrt.
I mitt fall var det pga för lite olja, kall motor och mycket lutning som orsakade det.
Har haft lite bekymmer med att det sipprar ut olja någonstans efteråt, men har inte kollat så noga var det kommer ifrån då mängden är ganska liten.
 
  • Gilla
TimAhlberg
  • Laddar…
Bjurran. Precis så var det nog för mig, lite olja, nystartad klippare och lutning. Hade kolven klarat sig? Kunde du ta ut kolven nedåt (sidledes) så att du inte behövde ta bort toppen och cylindern? Reservdelar var köpte du dem?
 
Om jag minns rätt hade kolven klarat sig bra, det är några år sedan nu. Jag har ett svagt minne av att vi lossade toppen och råkade peta på kolven och märkte att den gled in i utan mycket motstånd. Därför rev vi resten av motorn.
Köpte reservdelarna hos min lokala handlare där jag köper alla andra reservdelar till mina trädgårdsmaskiner. Dessa motorer är riktigt vanliga på många olika märken, så åk till första bästa ställe där du normalt sett köper reservdelar så hjälper de dig. Antar att om du ändå gör ett sådant jobb just nu så passar du väl på att byta remmar, knivar och div spännrullar samtidigt, så samma ställe som du köper det på borde kunna få tag på motordelarna. =)
 
Jaha, jag började i andra änden, rev motorn alltså. Jag hittade en sida på nätet briggsparts.se, där kan jag nog beställa när jag vet vilka delar jag behöver.
 
Veven såg inte så slät och fin ut där vevstaken ska vara. Hur noga är det?
 
Tror det är ganska noga att det är slätt på veven , annars så kommer den nog att rasa igen.
 
Kurtivan skrev:
Veven såg inte så slät och fin ut där vevstaken ska vara. Hur noga är det?
Det är tyvärr noga...
 
Håller med föregående talare (skrivare?) du får nog tyvärr se dig om efter en ny vevsläng, som tur är så verkar de flesta delarna vara ganska billiga till dessa motorer, så det kanske inte blir så blodigt... Och så här du ju nästan gjort halva jobbet nu :)

Sent from my ST17i using Byggahus
 
Jag har ju bara tittat lite som hastigast på veven, det kan inte vara så att de ojämnheter jag sett och känt kommer från vevstakens lättmetall? Är det möjligt att den kan vara så och isåfall vad gör jag för att avgöra det, skrapar med en kniv?
 
Är vevstaken i lättmetall? Det hade jag glömt, men är det så så finns det ju en liten chans att det du såg var avskrap från den. Jag hade nog testat att skrapa med något som är hårdare än vevstaken men mjukare än vevstaks...tappen? Risken är ju, om det verkligen är så att det är rester av vevstaken, att du skulle repa ett felfritt vevparti om du använder ett för hårt verktyg.
Lycka till!

Sent from my ST17i using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.