Det ser vilseledande ut när han har satt i moms 25% men inte lagt på det upptill, men det blir inga problem med s-verket. Han ska skicka in rot först när fakturan är betald/godkänd, dom flesta fakt-programmmen har rot-rut mall.
(jag skickar alltid kopia av kundfaktura till s-verket)
 
Redigerat:
Nyfniken skrev:
Det gör detsamma.

...procenträkning är klurigt.
A x B x C = A x C x B
Ja, men det totala ROT-avdraget är begränsat till 50 000 med moms. Då får man sänka detta till 40 000. Börjar man laborerar med belopp med och utan moms så blir det snart fel, det är ju konsumenter vi har att göra med.
 
50 000:- per fastighetsägare vid fullt rot (skatta mer än man rotar)
 
mycke_nu skrev:
Ja, men det totala ROT-avdraget är begränsat till 50 000 med moms. Då får man sänka detta till 40 000.
Nej.

Arbetskostnad x 0.5 x 1.25
Arbetskostnad x 1.25 x 0.5

Alltid 50.000:-
 
Bowman
Det verkar inte helt solklart ens bland dom som håller på med detta? :)

Men jag tolkar alla olika svar som att jag inte blir dragen vid näsan i alla fall.
(samt att många privatpersoner tydligen är blåsta?) :)
 
rybbe: hoppas du skämtar med att du alltid skickar kopia till skv?
du loggar väl in på deras e-tjänst och fyller i uppgifterna där?
 
Nyfniken skrev:
Nej.

Arbetskostnad x 0.5 x 1.25
Arbetskostnad x 1.25 x 0.5

Alltid 50.000:-

Jo, jag känner till den kommutativa lagen för multiplikation, men talade om alternativet att dra ROT innan momsen läggs på. :)
 
mycke_nu skrev:
Jo, jag känner till den kommutativa lagen för multiplikation, men talade om alternativet att dra ROT innan momsen läggs på. :)
Då får du nog förklara för mig vad "dra ROT" betyder.
 
Att göra avdraget för ROT.

Det - i mitt tycke - naturliga hade ju varit att göra ett ROT-avdrag på fakturan före moms. Detta avdrag skulle sedan resultera i en kreditering av samma belopp på skattesedeln.

Max avdrag (på fakturan) hade då varit 40 000 och förmånen för fastighetsägaren hade, som idag, varit 50 000.

SKV tänker ju lite krokigt och ser det hela som en kreditering på fakturan efter moms, vilket givetvis ger upphov till konstigheter i bokföringsprogrammen vilket redan diskuterats ovan.
 
Nej jag kör pappersvägen fortfarande ,dessa nymodigheter.:D
nino skrev:
rybbe: hoppas du skämtar med att du alltid skickar kopia till skv?
du loggar väl in på deras e-tjänst och fyller i uppgifterna där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.