Tänkte lägga marksten (typ Bya sten) på en garageuppfart med tillhörande gångar. Totalt ca 120 kvm. Vad är rimligt att betala per kvm för underarbete, sten och stenläggning? Jag har pratat med några olika hantverkare och får väldigt olika pris.
 
Vi fick en offert, som vi inte accepterade, på att lägga 35x35 betongplattor ca 55 kvm. De ville ha 48 100 kr exkl moms för det, inkl plattorna. Om man tittar hos en byggvaruhandel så kostar betongplattor 40x40 119 kr per kvm, 55 kvm kostar då 6600 kr ink moms. Att lägga plattorna inkl. underarbete kostade alltså:

48100 + 25 % moms = 60125 kr
Minus plattorna 6600 = 53525 kr

Offert från trädgårdsanläggare Johan Larsson & Son AB.
 
Att ni får olika pris kan delvis bero på att er förfrågan är illa specificerad. Det är stor skillnad i både slitlager och underarbete på körbar yta och en gångstig
 
Ok, vad hamnar kvadratmeterpriset på för garageuppfart respektive gångstig?
 
Att ni får olika pris kan delvis bero på att er förfrågan är illa specificerad. Det är stor skillnad i både slitlager och underarbete på körbar yta och en gångstig
Jag har haft tre olika firmor här för att titta på jobbat, två firmor ringde jag upp och frågade om priset per kvm för att lägga sten på garageuppfart. Från den billgaste till den dyraste är det 200% skillnad
 
Marlene Eskilsson skrev:
Vi fick en offert, som vi inte accepterade, på att lägga 35x35 betongplattor ca 55 kvm. De ville ha 48 100 kr exkl moms för det, inkl plattorna. Om man tittar hos en byggvaruhandel så kostar betongplattor 40x40 119 kr per kvm, 55 kvm kostar då 6600 kr ink moms. Att lägga plattorna inkl. underarbete kostade alltså:

48100 + 25 % moms = 60125 kr
Minus plattorna 6600 = 53525 kr

Offert från trädgårdsanläggare Johan Larsson & Son AB.
Kan man använda ROT på detta?? 53525/2=26762:- ?? Fast det är ju skitsamma för 26762:- är ändå för mycket :)
 
frean98 skrev:
Ok, vad hamnar kvadratmeterpriset på för garageuppfart respektive gångstig?
Fråga inte mig! Fråga minst tre offertgivare.
 
Bäst pris får man i praktiken oftast med löpande räkning. Den offertgivare som känner sig det minsta osäker på tidsåtgången drar givetvis på till med en tillräckligt rund siffra för att säkert slippa göra jobbet med förlust.
 
Nej, man får inte göra ROT-avdrag för att lägga sten i trädgården.

Vi gjorde så att vi köpte in underarbetet för sig och stenläggningen för sig. Köpte in gruset och stenarna själva och läggningen separat, på löpande räkning.
 
Jag sysslar med stenläggning och ville bara ge min syn på saken för framtida läsare. Det skiljer väldigt mycket i pris om en stenläggare ska göra hela underarbetet eller om han bara behöver dra av ytan och lägga stenen. Värt att tänka på om man tex bygger nytt och kan planera var stenen ska ligga i framtiden.

Vår prislista ser ut så här år 2012...
Lägga sten där underarbete redan gjort 400kr/kvm.
Lägga sten där vi gör hela jobbet 700kr/kvm

Således hade Marlene fått en offert av oss på ca 45000kr inkl sten. Det kan tyckas dyrt ändå men det är inte oss stenläggare ni ska hoppa på då för det är staten som snor det mesta av pengarna.

Att man inte får ge ROT på en stenlagd altan men på en i trä går det bra kan man ju också fundera på hur de har tänkt rättvisemässigt mot oss företagare...
 
  • Gilla
DrBosa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.