Jag kan faktiskt också rekommendera den där gula maskinen från Harald Nyborg. Haft en sån och den fick verkligen slita (byggnation av två stall där all inredning bultats fast i "brobetong" (lite extra hård betong för att motstå urinen)). Fick nog ihop nåt 100-tal timmar med bilning (slet upp ett antal mejslar), samt 100-tals hål och, även hålsågning i betong samt bruksblandning. När den väl gav upp var det p.g.a av användarfel :p

Visst är det lite trevligare att jobba med t.ex. en Hilti med momentspärr etc. Men för en hempulare lär det räcka lååååångt med ovan nämna maskin om vi pratar om att borra lite vanliga hål i betong...

Kan ju förstås inte garantera att det är exakt samma maskin, det finns väl kanske bra ex (mhånda fick jag ett sådant) och måndags ex. Men den ser iaf likadan ut, bortsett från att jag tror den hette "Power Super". Ett av få budget verktyg jag faktiskt har bra minnen av :D
 
Visst om man bara vill ha en motor som inte slutar snurra så är denna maskin bra.
Men jag måste ifrågasätta dig som bilat 100 tals timmar med den, det är inte nyttigt för handlederna. Jag har kört denna och skulle inte rekommendera den till annat än lite kakelborttagning, inte för att den inte håller utan för att det är rentav skadligt.
Men nu ska TS göra några hål och då tror jag mer på en liten och smidig borrhammare från t.ex. Ryobi eller så.
 
thomasx skrev:
Jag har aldrig använt min borrhammare så mycket som sedan vi flyttade till hus.
Jag har en rätt billig borrhammare (äldre version av den här: http://www.jula.se/pneumatisk-borrhammare-kd975ka-710-w-1-8-j-001084) och jag älskar den. Jag använder inte mina borrmaskiner längre, jag använder inte mina skruvdragare längre (förutom min lilla Bosch Ixo, som jag också älskar), jag använder bara min härligt dunderstarka borrhammare. Framför allt är den stark även på låga varv, vilket är suveränt när man ska dra ur skruvar som sitter hårt eller om man ska köra med hålsåg, speciellt i betong. Också suverän när jag drog nätverk och skulle borra mig genom tjocka timmerväggar, med spik och allt.

Jag kommer troligen att uppgradera till DeWalts borrhammare när jag har lite stålar över, bara för att få något som är lite smidigare och lite starkare, den är jäkligt fin.
 
Ja, när jag ska köra med hålsåg finns ingeting som går upp mot min metabo. Inte ens 110mm hålsåg i tätaste stockarna var några som helst problem, och då är det riktigt bra med varvtalsregleringen. Däremot tycker jag den är alldeles för stor och klumpig att skruva med, även om det är skruv som sitter hårt, då blir det slagskruvdragaren, den är grym även på att lossa hårt åtsittande skruvar.

Första gången jag använde min metabo trodde jag det var något fel på den, det hände liksom ingenting alls i väggen, så jag provade igen, hände ingenting då heller. När jag stannade och tog ner den insåg jag att den gått 1 dm rakt in i väggen. Lät en kompis prova den, han sa efter en stund -Den funkar ju inte!. Jag svarade -Titta i väggen. -Hooopsan, sa han. Ja, så är det att köra metabo borrhammare :)
Jag använder den även till att gänga hål med, eftersom den är så smidig med varvtalsregleringen funkar även det som en dröm.

Ja, nu riskerar jag väl iofs en massa bannor för att hävda att man måste ha proffsgrejer, vilket jag iofs inte gjort, men det brukar ju inte hjälpa. Men det är det värt :)
 
Följande Meec+ borrhammare säljs på Jula till nedsatt pris 449:- (799:- ordinarie):
001062.jpg
Den anser jag vara intressant om jag vore på jakt efter en billig borrhammare. De röda Meec+ håller en högre kvalitet en de gråa vanliga Meec.
 
LilleNo skrev:
Följande Meec+ borrhammare säljs på Jula till nedsatt pris 449:- (799:- ordinarie):
[bild]
Den anser jag vara intressant om jag vore på jakt efter en billig borrhammare. De röda Meec+ håller en högre kvalitet en de gråa vanliga Meec.
Detta är en stor, tung och klumpig borrhammare, för rejälare jobb, inte vad man behöver för att "borra tavelhål" i lägenhet. Tro mig, jag har en. Detta sagt, så har den gjort det jobb jag köpte den för (att borra upp och spräcka 6 ton granit), dock gick den första sönder efter någon timmes arbete och jag fick åka och byta till en ny, efter en del strul med att få jula att inse att den faktiskt var trasig. Å nu är det fler än min svåger som intygat att den är dubbelt så "snabb" som någon hiltimodell i liknande klass. För den som behöver en borrhammare i denna klassen för lite grövre jobb skulle jag säga att den är värd sina pengar.
 
M
End skrev:
......Innan det hade jag en Bosch GBH 2-18 RE som gick sönder hela tiden, därefter en Makita HR1830F innan det blev Hitachi, den skulle jag rekommendera för den typen av arbete du ska göra, går att hitta för runt tusenlappen med lite tålamod.
nikasp skrev:
Tackar för alla svar, och tipset/varningent om Boschen. Kollegan vill absolut låna ut sin när jag nämnde det man jag är lite sugen att ha en hemma. Återkommer med vad det blev.
Just en sådan köpte jag för något år sedan då jag ville ha en smidig "kvalitetsmaskin". Den snurrar inte speciellt mycket men har alltid fungerat utan problem. Bor liksom du i lägenhet där jag använder den samt för småjobb hos vänner och bekannta. Postorderköp från England.
 
nikasp
Det är ju ingen utbyteschuck utan en vanlig chuck med SDS fäste. En sådan går att köpa lite varsomhelst den dagen behovet skulle dyka upp.
 
nikasp skrev:
Var väldigt nära att köpa en Bosch PBH 2100 RE på Hornbach för 1095 nyss. Tyvärr slut. Mailade Toolab och ska se vad de vill ha för RE eller SRE (med utbyteschuck). 2100 SRE kostar 1449 på JULA, hoppas komma undan lite billigare. Vill nog ha chuck ifall den nån gång ska köra vanliga borrar.
[länk]
Ta en bild på hyllkantsprislappen med mobilen och åk till Bauhaus och köp en likadan till 12% lägre pris, om den inte redan är billigare där.
 
nikasp
Tack för tipset! Och tack till End också. Såg att det hängde sådana chuckar för 175 kr i butiken.
 
Jag kan också rekommmendera Harald Nyborgs Power Super maskin (själv betalade jag 300kr).
Jag har själv använt den till att borra otaliga hål, bila upp efter betongspårfräsen vid lägenhetsrenoveringen, samt blandat bruk med den.

Jag känner flertalet som har samma maskin och den verkar för hobbybruk vara odödlig, tänk på att det ska vara just denna maskin dock, vi har inte testat kvaliteten på de andra :confused:
Ett tag hade alla (biltema, jula och liknande) denna maskin (med egna namn och andra färger på plasten).

Ett tips till är att köpa dyrare borr dock, DeWalt eller liknande kostar ungefär lika mycket som ett billighetsborr, men håller bättre.
 
Vad gäller billighetsmärken har jag bättre erfarenheter rörande hållbarhet från Einhall, som finns lite varstans, jämfört med Powercraft eller vad de gula heter. Prestandamässigt verkar de dock jämförbara.
 
Jag köpte tre einhell varmluftspistoler, de gick alla tre sönder inom ett par timmar, så även de nya jag fick på garantin.

Min power super kap&ger som blivit mycket välanvänd vid en total takrenovering, garagebygge , vedsågning, m.m. kämpar dock fortfarande glatt på, trots att den stått ute i ett tält hela sin 5-6 åriga livslängd.

Ingen av dessa är några direkta kvalitetsmaskiner, men när det gäller hållbarhet vet då jag var jag lägger min röst ;)

Powercraft tror jag är ett annat tredje märke, de har jag nog ingen erfarenhet av. Såvida inte en grå gipsskruvdragare från jula är av det märket. Den har jag inte lyckats köra sönder av den enkla anledningen att den inte ens fungerar till det den är till för...
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag har en Cocraft - cotech eller nåt sånt, från Clas Ohlsson, samt en av de minsta blå bosch-modellerna.
Den från CO är faktiskt riktigt bra, helt att jämföra med Boschen.
Nu har jag inte plågat någon av maskinerna speciellt mycket, så livslängd eller reservdelstillgång är ju inte provat.

Denna maskin finns inte längre kvar, den här påminner lite om den ja har:
http://www.clasohlson.com/se/Borrhammare-Cotech/Pr407955000
, om man kollar vikt, slagenergi och allmän ergonomi, men det är ju inte alls samma maskin så jag vet ju inte om denna är mycket sämre (eller av lite bättre).

Men som sällananvändare är det svårt att motivera köp av en dyr proffsborrhammare kan jag tycka.
De där stora tunga asen med on/off-strömbrytare som finns billigt hos Jula osv ska man nog undvika om det är maskin för att hänga någon tavla osv som det gäller.
Hålet vill nog ofta hamna minst en cm ifrån där det var tänkt, inte snyggt när man hänger upp hyllor och sånt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.