Elventilen hade jag sedan tidigare så den vet jag inget pris på gissar ca 800-1000kr.
Danfoss ravi ventilen köpte jag beg på blocket för 500kr.
 
Superbt Kricken:) Tack och bock...
 
Har haft baxi 33an i drift i ett halvår nu och är mycket nöjd nu. Det var några gånger som jag trodde att jag blivit lurad att köpa en dålig produkt, men det är det inte. Visst den är inte varvtalsstyrd ( behövs det ? ) och sedan var det inte ngn magnetventil med heller. Sedan om alla behöver en sådan eller om det har att göra med hur jag konstruerat anläggningen låter jag vara osagt. Det enda jag saknar nu... är ett badkar!
Vet inte om du fått svar på din fråga men när jag undersökte inför mitt köp så har jag för mig att ctcn inte riktigt var gjord för tillverkning av tappvarmvatten, men jag kanske minns fel.
 
Blåser nytt liv i tråden kommer inskaffa en TVA framöver, Vet inte om jussi_76 har köpt någon TVA än, men jag har hittat en TVA från Danfoss, Redan Akva Lux II
http://dk.redan.danfoss.com/Product/004U8243_MNU17381820.html
Någon som har erfarenhet av den? Verkar inte finnas någon el, men en reglerventil (med ansluten termostat för uttempreglering på vv. Även kanske returtemp på prim.sida?) som jag tror känner av tappvvflöde och då öppnar på primärsidan. Att den är utan el är ett plus för oss på landet med elavbrott emellanåt. Ska kunna kopplas till VVC också med tillsats och pump.

/K
 
Helt klart intressant. Hoppas någon har erfarenhet av ovanstående. Ska köpa grejer när som helst så det vore kul att höra något om den.
 
Är det mot en Vedanläggning den ska jobba?

Det stog inte så mycket om den, det viktigaste är att returvattnet är så kallt som möjligt, jag tror nog alla TVA klarar att leverera varmvatten. Allt hänger på returtempen..
 
Att den är utan el betyder att du måste komplettera med en pump och styrning om du inte ska ansluta den direkt mot fjärrvärme. Men då är du väl uppe i baxis pris. Och då är det ändå en chansning om den funkar bra...
 
Tyvärr har du nog rätt Matss, pump behövs och flödesswitch för att få den att starta. På sida 4 och 13 nämns PTC2 regulatorn, men det framgår inte hur den funkar. hittar inget mera om den nu. men har för mig att jag sett ett datablad på den tidigare och om jag kommer ihåg rätt så ska den reglera primärflödet utifrån uttemp på sekundärkretsen.
http://danfoss.ipapercms.dk/Heating/AutoGen/25210_28856/?ForceLanguage=da


Hur är det med BAXI, har dom slutat tillverka sin 33a? Hörde något om det när vi var i Danmark förra veckan, (men min förståelse för danska är inte så bra.....)
 
Precis som Matss nämner är den du tittar på ingen TVA som man brukar mena med det utan avsedd att anslutas till fjärrvärme eller annat primärsystem inom tex större fastigheter. Den ger dig inga fördelar kanske snarare tvärtom, skaffa en konventionell komplett eller bygg med fördel en av lösa delar om du känner för det.
 
Knåpen skrev:
Tyvärr har du nog rätt Matss, pump behövs och flödesswitch för att få den att starta. På sida 4 och 13 nämns PTC2 regulatorn, men det framgår inte hur den funkar. hittar inget mera om den nu. men har för mig att jag sett ett datablad på den tidigare och om jag kommer ihåg rätt så ska den reglera primärflödet utifrån uttemp på sekundärkretsen.
[länk]

Hur är det med BAXI, har dom slutat tillverka sin 33a? Hörde något om det när vi var i Danmark förra veckan, (men min förståelse för danska är inte så bra.....)
Jepp, 33:an finns inte längre. Däremot finns 53:an. Samma pris. Klarar ge mer varmvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.