Om jag inte minns helt fel användes något liknande en kakelskärare för att dela plattorna. Kan vara värt att testa om du har lite extra plattor. Det finns nog ingen helt dammfri metod men ju högre hastighet på verktyget desto mera damm.
Funkar kakelskärare kanske det går att göra det i ett vattenbad? Jag antar att du kollat att det inte finns liknande plattor i minerit eller dylikt asbestfritt alternativ.
 
Tar upp en gammal tråd då jag har fyra plattor på en fasad som behöver kapas. Är det vinkelslip som är enklast? Har engångsoverall, ansiktsmask med partikelfilter samt skyddsglasögon. Funderar på om det är möjligt att bygga en "kuvös" över varje platta när den kapas.
 
För fyra plattor räcker din skyddsutrustning gott, "kuvös" är overkill enligt mig. Kör med vinkelslipen. Det är skillnad på oss som utsätts för dammet några få gånger och de som utsätts för det dagarna i ända.
 
Om det inte är mycket man ska kapa så fungerar det faktiskt rätt bra med typ Fein Multimaster och HSS segmentsågbladet. Givetvis sprayar man ordentligt med vatten där man ska såga, och skyddsmask etc (känns som det är bra med "hängslen o livrem" när det trots allt gäller asbest, även om eternit-varianten tydligen inte är värst).

Jag gjorde ett urtag för rör, och sågbladet tog faktiskt inte alls så mycket stryk som jag befarade, med tanke på hur hårt eternit är. Tror att det är bra ur säkerhetssynpunkt att Feinbladet är så tunt, det borde frigöra mycket mindre damm än om man använder grövre klingor/sågblad (vinkelslip etc).

Som sagt, detta gäller kortare kapningar, det tog ändå sin lilla tid ;)

/A
 
Redigerat:
harry73
Kapa inte eternit. Även om du använder vatten för att dammet sprider sig i luften, skapar man damm, som man sedan måste ta hand om.
Om man har otur hamnar dammet i din vinkelslip och sprider man i fortsättningen asbest varje gång man använder vinkelslipen. Använd av samma anledning inte dammsugare var asbestdamm kan finnas.

Det bästa är att hitta en asbestfri alternativ och använda det
 
harry73 skrev:
Kapa inte eternit. Även om du använder vatten för att dammet sprider sig i luften, skapar man damm, som man sedan måste ta hand om.
Om man har otur hamnar dammet i din vinkelslip och sprider man i fortsättningen asbest varje gång man använder vinkelslipen. Använd av samma anledning inte dammsugare var asbestdamm kan finnas.

Det bästa är att hitta en asbestfri alternativ och använda det
Lite svårt att hitta ett alternativ för oss med hus byggda på 50/60talet... LB hus måste haft volymrabbat.
Etternit på fasaden, på taket, på undertaket, i ventilationskanaler och som skiva i golvregelverket innan isoeringen las dit.
 
Har precis fått asbests utbildning i har man hus byggda innan 1982 och du renoverat någon gång i huset så har du fått asbests i dig.

Innan fanns förutom i tak/eternit så finns det i lim till mattor ,fogmassor,färg mm.

Inomhus tar det ca 24 timmar innan asbest fibrerna lagt sig.

Vissa har tur att leva med dessa fiber tills dom dör av ålder men vissa dör av cancer på kort tid

Ska man kapa skiva själv så ha hel täckande dräkt , ordentlig mask , stövlar som kan tvättas av ordentligt. , handskar som kastas sen.
 
Eller köp en fogsvans med hårdmetall tänder och kapa den i ett vattenbad, så slipper ni dammolnet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.