Jag rippar idag alla barnens DVD-skivor, lägger dem på servern och låter ungarna spela upp filmerna från deras datorer istället för på TV-en. Nu har jag tänkt ta det här ett steg längre och rippa även alla icke-barn-filmer och få samlad åtkomst till rubbet, även musik och bilder, från TV-en.

Jag vill dock inte att barnen ska få tillgång till de filmer som kräver åldersgräns så jag skulle vilja ha nån slags spärr här, helst i flera nivåer motsvarande bions åldersklassificeringar.

Inspelning av TV-program är önskvärt men inte ett krav.

Alla datorer här hemma kör redan Linux så det verkar logiskt att fortsätta med det och dessutom ska detta bli ett budgetbygge, troligen med gamla återanvända datordelar.

Nån som har nåt förslag på program eller dist som möter ovanstående önskemål? Jag känner till ett halvdussin själv men tänkte att jag skulle spara mig x antal timmar av utvärdering genom att fråga först...
 
Xbmc verkar vara ett populärt val för många. Jag har kört det till och från sedan första xboxen och det har verkligen blivit bättre på senare dagar.. Jag gillar funktionen att den hämtar hem infon om filmer och serier automatiskt.

jag har ingen aning om det finns nått åldersplugin till xbmc men det kan du väl lösa med filrättigheter på servern..
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jag känner inte till hur xbmc jobbar, men om den kan hämta filmer från flera mountade diskar eller söka igenom flera nivåer av mappar så skulle det gå att lösa på det sättet. Metadatadelen är en bra grej, särskilt om den kan användas för att filtrera vid sök!
 
Plex är en vidareutveckling av xbmc och finns till både linux, windows och Mac. Går även att streama till både PS3 android och iOS enheter.

Den har en mycket bra funktion som heter My Plex som gör det möjligt att komma åt serven via internet.

Gränssnittet är underbart och lätt. Vad mer kan man vilja ha. :)
 
Du behöver väl 2 skilda system.
Ett för att hindra åtkomst via datorerna och en parental control i mediaspelaren vilket dom flesta har.

Sedan kan man ju fråga sig hur viktigt det är, har du skivorna inlåsta idag?

Den oro jag skulle ha är mer typ... Ooooops pappa jag råkade deleta fotomappen :)
 
FemTummar skrev:
Jag känner inte till hur xbmc jobbar, men om den kan hämta filmer från flera mountade diskar eller söka igenom flera nivåer av mappar så skulle det gå att lösa på det sättet. Metadatadelen är en bra grej, särskilt om den kan användas för att filtrera vid sök!
du väljer vilka kataloger den ska scannas och så bygger den upp ett bibliotek med alla filmer, serier, musik mm.
 
Nimajneb skrev:
Du behöver väl 2 skilda system.
Ett för att hindra åtkomst via datorerna och en parental control i mediaspelaren vilket dom flesta har.
Fattar jag dig rätt om jag sätter lägger filmerna i olika mappar på servern och sätter rättigheter på mapparna och att mediaspelaren har inloggning eller lösenordsskydd på mapparna?

Nimajneb skrev:
Sedan kan man ju fråga sig hur viktigt det är, har du skivorna inlåsta idag?
Äldsta barnet blir sex år i höst så än så länge klarar jag mig med en högt placerad hylla. :)

Nimajneb skrev:
Den oro jag skulle ha är mer typ... Ooooops pappa jag råkade deleta fotomappen :)
Fotomappen mountas read-only på barnens inloggningar så risken att de dräper nåt är liten. I tillägg har jag två backuper, varav en är krypterad och förvaras utanför hemmet så det känns som att jag är säker där.

Detta är mest för bekvämligheten och för att slippa ha en hel bokhylla full med CD- och DVD-fodral.
 
bobas skrev:
du väljer vilka kataloger den ska scannas och så bygger den upp ett bibliotek med alla filmer, serier, musik mm.
Gör den detta för varje inloggad användare eller är inställningarna desamma för alla?
 
FemTummar skrev:
Fattar jag dig rätt om jag sätter lägger filmerna i olika mappar på servern och sätter rättigheter på mapparna och att mediaspelaren har inloggning eller lösenordsskydd på mapparna?
.
Yes, som det tror det funkar på vår mediaspelare (Xtreamer) så man kan lösenordsskydda vissa mappar på NASen vilket hindrar tillgång via datorerna och när man mappar mappen första gången med Mediaspelaren så frågar den efter lösenord. När man matat in detta så kommer den ihåg det, Mao löser inte ditt problem. Men då finns det en extra parental control för mediaspelaren där man kan sätta en 4siffrig kod för mappar som inte skall kunna spelas upp av vem som helst, tror även att det går att ställa in så man inte ens ser mappar o filer som är under parental control.

Nu är detta bara jag sett i bruxen då vi själva inte använder funktionaliteten då vi inte har några P-rullar och ungarna är lite äldre så dom får ändå tag i vad dom vill gnutta på.

Däremot så tycker jag det är helt rätt att rippa ner allt då det känns lite mossigt med en massa skivor i hyllan. :)
 
FemTummar skrev:
Gör den detta för varje inloggad användare eller är inställningarna desamma för alla?
själva xbmc har ingen inloggning. Det fungerar som ett vanligt program. Du får fixa ett konto till varje barn i ditt os och sedan konfa upp xbmc för varje inloggning. Eller så har du bara en inloggning för alla barn.
 
Bobas lösning är nog bland de enklaste om XBMC inte har stöd för "PIN-kod" per share (MediaPortal har det t.ex.).

Sen kanske det bästa är att inte låta ens barn använda TV/dator utan att man är med om de inte är mogna nog så att säga, men det är ju upp till varje förälder att hantera det som de finner bäst. Kommer de inte ha tillgång till internet via XBMC-burken?
 
Ska testas! Tack för tipset allihop
 
FemTummar skrev:
Alla datorer här hemma kör redan Linux så det verkar logiskt att fortsätta med det
Lite OT, hur lyckades du höja WAF såpass att alla datorer är Linux? :)
 
gadu^ skrev:
Lite OT, hur lyckades du höja WAF såpass att alla datorer är Linux?

:)
För det första har jag en underbar fru, för det andra bryr hon sig inte om vilket operativ vi kör så länge hon kommer åt vad hon vill (och det är för det mesta webbaserat) och för de tredje kör vi XP genom VirtualBox. :) Photoshop vill man ju inte gärna vara utan och Sketchup är fortfarande buggigt i Wine...
 
Kör själv XBMC. Använder "library"-mode i XBMC. Har lärt barnen att gå in via "Genre" och sedan "Familj" och då får de upp alla barnfilmer och kan bläddra bland dem.

OT: Min 6-åriga sån tyckte att farmor hade en gammal TV eftersom man var tvungen att gå fram till den och stoppa i en skiva för att kunna se på film.

/Gojan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.