Ska mura en rektangulär tegelstensmur 5x4 m (40 cm hög) som kommer vara grunden för ett växthus. Muren kommer stå på en nygjuten (1v) kantbalk i betong som är något skrovlig i överkant. Kantbalken står på 15-20 cm makadam 8-16.
Såg på hantverkarskolans dvd i murning för några månader sedan och har för mig att de där rekommenderade tjärpapplager på betongsulan innan första tegelstensskiftet. Sen har jag tittat på liknande murverk där tjärpapp inte har använts.
Bör jag lägga tjärpapp under första tegelskiftet eller inte?

/Johan
 
Jag vet inget om växthus men en tegelvägg absorberar mycket vatten när det regnar. Det torkar sedan ut under torra perioder. Vidare kan man tolerera viss kondens mot teglet vissa perioder. För att avleda vatten som ansamlats i och på teglet utför man ibland en avtrappning i grundmuren. Mellan tegel och betong kan man lägga plåt, plast eller papp som man viker upp 50 mm på insidan. Detta gäller lokaler med rumsklimat. Hur ett växthus bör utföras vet jag inte.
 
Tack för svaret! Jag tittade i Per Hemgrens Bygga grund och där rekommenderas också underlagspapp (men där gällde det lättklinkerblock på grundsula). Tyvärr är inte kantbalken helt slät i överkant så pappen kommer ligga lite ojämnt, men det kanske blir bra ändå.
Jag har förstått att underlagspappen skulle dels hindra fukt att tränga in i teglet underifrån och dels fungera som glidskikt om det blir rörelser. Just om det gäller växthus vet jag inte.

Finns det någon murarkunnig som kan säga hur du skulle göra vid liknande bygge, typ utekök/trädgårdsmur av tegel på betongsula?

/J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.