Hej.
Håller på renoverar ett badrum, och ska sätta upp handukstork, som har en stickpropp. (För 230V)
Men inte kan man väl montera ett uttag i badrum?? Eller?

Torken kommer att vara ca 50 cm från badkaret, och torken har en 1,4 meters kabel, med stickpropp.
Om jag inte kan ha ett uttag, hur ska jag göra då?
Kan jag klippa bort stickproppen, och dra sladden till en apparatdosa, och koppla den där?? (Apparatdosan styrs med strömbrytare)

Undrar...
 
Man får ha uttag för stickpropp i badrum. Men det finns en del regler om det. Dels skall uttaget sitta minst 120cm från dusch (gäller även badkarsblandare med duschmunstycke), men även minst 60cm från badkarskanten.

Dessutom måste uttaget vara skyddat av jordfelsbrytare.
 
Du kan klippa av stickproppen och sätta en kapslad tvåpolig brytare istället om du vill.
 
Du menar väl ALLPLOG brytare, det är det som gäller och med allplog menas alla FASER och inte som många tror att även nollan ska brytas. Som exempel kan tas en säkerhetsbrytare, där bryter man vanligtvis faserna medan nolla och jord kopplas hel förbi.
Dock är det väl lämpligare med uttag eftersom maskinerna enligt tillverkarna ska anslutas med stickpropp.
 
Det är som sagt en del regler kring detta och placeringen av själva torken så nära badkaret är inte självklar, oavsett placeringen av uttaget.
 
Om torken håller IP44 (vilket väl alla torkar gör??) så borde den vara OK i den zonen, däremot så tror jag inte att den får sitta över själva karet.
 
2 polig har ju samma funktion som en stickpropp så jag skulle tro att det är det han menar . Dra du ut stickproppen så fimpar du ju nolla o fas slår du av brytaren fimpar du nolla o fas.
 
Vad skulle syftet med en allpolig/tvåpolig brytare vara? Det enda jag kan se är om torken inte har en egen strömbrytare, eller om man vill kunna ha lite högre säkerhet mot oavsiktlig användning av torken. Det är då en strömbrytare det handlar om. Men vissa fabrikat kanske kräver en "allpolig brytare"?? Vid in/urkoppling duger säkringen eller huvudbrytaren som frånskiljare.

Ang placeringen 50 cm från badkarskant så kan jag inte se annat än att det klassas som område 2. Område 2 börjar vid karkanten, oberoende av hur brett karet är eller hur långt det är till duschhuvudet. 120 cm från duschhuvudet gäller när det inte finns ett duschkar.
http://shop.elstandard.se/1/1.0.1.0/14/SS_4364000_Badodusch.pdf

Område 2 tillåter att torken ansluts via stickpropp (till ett uttag placerat utanför område 2). Det löser alla bryderier ang allpolig brytning :)
http://shop.elstandard.se/1/1.0.1.0/14/Elbasen_skyddsmetod_omrade_bad_fri_nedladdning.pdf

I vilket fall är det många gånger viktigare att
- torken håller minst IPx4
- att den verkligen blir korrekt och ordentligt skyddsjordad och förblir så (använd inte anslutningskabeln som tvättlina...),
- att den skyddas av en JFB.
 
Det är väl så att en vanlig 2 polig brytare inte duger som frånskiljning av tvättmaskiner brytaren som man ska använd ska väl fylla kravet för en säkerhetsbrytare. På gamla maskiner dög oftast den inbyggda brytaren som skulle drasut eller tryckas in men dagens maskiner har inte den typen av brytare. Då kvarstår bara två alternativ och det ena är stickpropp och det andra är tvättmaskinsbrytare ( fyller så vitt jag förstår kravet för säkerhetsbrytare) eller någon annan säkerhetsbrytare.
 
Oj, ok, många svar... och lite olika åsikter. :)
Lite klarheter... Torken är av klass IP54, och endast på 16W...och det står att den inte behöver ens jordat uttag... (Men självklart kommer det finnas det, om inte jag gör en fast montering, då fanns det ett specialfäste med switch...)
Tack för alla åsikter och tankar...
 
Tvåpolig brytare är väl kanske för att kunna hantera fall som att torken lossar från väggen och halvt trillar ner i badkaret, då vill man nog inte ens ha nollpotential. Långsökt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.