Hej,

Jag undrar om det är någon som kan ge en uppskattning av prisskillnaderna mellan olika takmatrial inkl. läggning.
Det jag är intresserad av är skillnaden i pris mellan Betongtegel, Lertegel och plåt och eftersom jag inte har räknat ut ytan det gäller (helt villatak) så skulla jag uppskatta en jämförelse typ. lertegel är 50 % dyrare än betongtegel eller plåttak blir dubbelt så dyrt som lertegel.

Ett förtydligande, när jag skriver plåttak menar jag ett "gammalt hederligt, falsat" plåttak, inte någon form akorrugerad plåt eller takpanneimitation.

Tack på förhand
 
Redigerat:
Plåt och betongpannor inte så stor skillnad i matrialpris dock lite dyrare arbetskostnad på betongpannor. Lertegel 50:- kvm dyrare än betongpannor.
 
Tack för det svaret. Det var en positiv överaskning. Jag trodde att falsat plåttak skulle vara betydligt dyrare.
Nu ska jag överväga det alternativet ordentligt.
 
Håller inte med falsad plåt är väl betydligt dyrare än betongpannor.
 
Betongpannor ligger mellan 59-89kr /m2
Lertegel 120-165 kr /m2
Falsat (riktigt, utfört av plåtslagare) vet jag inte materialet på men 1000-1500 kr /m2 (med arbete)
 
Mrlupin skrev:
Betongpannor ligger mellan 59-89kr /m2
Lertegel 120-165 kr /m2
Falsat (riktigt, utfört av plåtslagare) vet jag inte materialet på men 1000-1500 kr /m2 (med arbete)
Där kom svaret jag inte ville ha men som jag tror meste på tyvärr ;)
Fast jag trodde inte plåttaket skulle vara så jäkla dyrt. Med de priserna lutar det nog åt lertegel istället.
 
Ta in offerter med fler alternativ. Priserna för teglet är bara ytan, så inget arbete är medräknat.
Finns faktiskt bra alternativ till det "äkta falsade" i form av klicktak. Beställ färdiga plåtar som man i princip bara lägger i varandra. Billigare och lika snyggt. (Min smak) ;)
 
Mrlupin skrev:
Ta in offerter med fler alternativ. Priserna för teglet är bara ytan, så inget arbete är medräknat.
Finns faktiskt bra alternativ till det "äkta falsade" i form av klicktak. Beställ färdiga plåtar som man i princip bara lägger i varandra. Billigare och lika snyggt. (Min smak) ;)
Klicktak lät spännande, det ska kollas upp. Tack för tipset!!
 
Kostar 250:- kvm för Plannja Trend, se nedan. Matrialet alltså.
4765230-CRv9t.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gav 350:- kvm för falsat plåttak av en plåtslagare svart inklusive rännor och vindsplåtar. Sen häromdagen fick jag en offert på betongpannor på min villa med läkt, vindskivor, all plåt och snöskydd och stege och platå till sotaren och det gick på 375:- kvm endast matrial. Så det om att man tar 1000-1500:- kvm för valsat så är det överpris.
 
Redigerat:
huggan skrev:
Kostar 250:- kvm för Plannja Trend, se nedan. Matrialet alltså.
[bild]

Jag gav 350:- kvm för falsat plåttak av en plåtslagare svart inklusive rännor och vindsplåtar. Sen häromdagen fick jag en offert på betongpannor på min villa med läkt, vindskivor, all plåt och snöskydd och stege och platå till sotaren och det gick på 375:- kvm endast matrial. Så det om att man tar 1000-1500:- kvm för valsat så är det överpris.
350 kr för ett riktigt dubbelfalsat tak är ett riktigt bra pris, men det kan lika gärna dra iväg långt över tusenlappen per kvadraten beroeende på hur tak ser ut så et behöver nödvängitvis inte vara överpris. Vart i landet det är kan ochså ha inverkan i städerna är det oftast mer efterfrågan på olåtisarna och då stiger priserna....
 
huggan skrev:
Kostar 250:- kvm för Plannja Trend, se nedan. Matrialet alltså.
[bild]

Jag gav 350:- kvm för falsat plåttak av en plåtslagare svart inklusive rännor och vindsplåtar. Sen häromdagen fick jag en offert på betongpannor på min villa med läkt, vindskivor, all plåt och snöskydd och stege och platå till sotaren och det gick på 375:- kvm endast matrial. Så det om att man tar 1000-1500:- kvm för valsat så är det överpris.
Är det där ett "klick" tak? Ser ju riktigt fint ut!
Finns det andra fabrikat också?
 
044.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det varierar väldigt mycket i pris på bandtäckningar, men på en vanlig villa brukar det hamna på 520-700kr/m2 inkl moms(färdigt tak). Sen får man väga in om man tar tegel/betong så kommer det till för avl,luftare,venthuv,skorsten,vindskiveplåt mm.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.