Hej.
Har hittat flera olika trådar gällande detta ämne, men blir inte klok, så för att Ni alla ska få en till tråd, och för att jag ska få en egen, så kommer här en till....

Håller på bygger badrum, och det är snart dags för tak och vägg.
Men i vilken ordning ska jag göra det?

Taket blir ett "Huntonit Symfoni" innertak (skivor) på 2"-2" (45x45) reglar, cc 30. (Monteras tvärs reglar),
Väggarna blir OSB+Gips med kakel, oxå på 2"-2" reglar, cc 45.

Men frågan är, vilket ska jag montera upp först? Taket, eller skivorna på väggen??
Vet inte ännu om det ska komma upp taklist, eller bara en fog mellan tak och vägg....

Beslutsångest........
 
Krilleman
På bygget jag är nu har målarna förtur på taken i badrummet innan plattsättarna (visserligen gipsat innertak)...

Så jag skulle säga att du monterar OSB plus gips sen fixar taket och kaklar innan du mjukfogar upp mot taket...

Det har funkat bra hittills...
 
Redigerat:
Hej.
Ok, så först upp med osb och gips, sen taket. (alltså upp med takplattorna).
Låter vettigt, frågan är bara hur jag ska fästa skivorna i taket närmast väggen. funderar på om det blir ngt synligt där. Nåväl, får kolla hur taket ser ut... fundera lite.

Tack Krilleman.
 
Krilleman
har inte dina takplattor någon form av "start-klips" eller spikar man rakt genom första plattan med synlig skalle?
 
Inte kollat dem ännu. Måste inhandla dessa först... blir nog i veckan....
Återkommer...
 
Huntoniten spikar man genom taket i början närmast väggen, det täcks av taklisten!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.