Det där med 170 kvm byggyta kan jag tänka mig blir problem om det är i ett fritidshusområde.
 
Det jag inriktar mig på är inget fritdisområde utan fritidshus som ligger 1 mil utanför centralorten (en ganska liten centralort) långt ut i skogen. Husen består främst av gamla torp som blivit konverterade till fritidshus. Husen står tämligen glest, oftast 200-300 meter mellan dem, på många ställen längre.
 
matsv201 skrev:
Det jag inriktar mig på är inget fritdisområde utan fritidshus som ligger 1 mil utanför centralorten (en ganska liten centralort) långt ut i skogen. Husen består främst av gamla torp som blivit konverterade till fritidshus. Husen står tämligen glest, oftast 200-300 meter mellan dem, på många ställen längre.
Om det inte är något kultur/byggnadsminneproblematik så har jag svårt att se något annat än att du skulle få bygglov. Det ligger väl utanför detaljplan dessutom misstänker jag?
 
Jag har ingen specifik tomt på G. Men i området jag kikar på ligger närmaste by 2-3 km ifrån. Byn har knappt 500 invånare och för detaljplanen för byn står följande. Jag kan inte hitta detaljplaneran för byn. Däremot hittar jag för två närliggande "fritidsområde"
Område närma sjön och vägen.
"180 kvm bruttoarea och uthus om totalt 60 kvm.
Huvudbyggnad ges rätt att ha en byggnadshöjd av 5,0 meter och nockhöjd 7,5 meter. "Område nära sjön, men längre bort från vägen:
"290 kvm bruttoarea och uthus om totalt 75 kvm."
Höjden varierar lite beroende på läge i området, men är generellt högre än de första området.

Tomterna jag har ögon på ligger 3 km i en annan riktning på "bortansidan" från sjön

Jag har räknat ut följanae data:
Från lägsta punkt
Bygghöjd: 7,2 meter (exklusive kupol)
Bygghöjd: 9meter (inklusive kupol)
Bygghöjd: 10,5 meter (Inklusive kupol och taköverhäng)
Nockhöjd: 8,6meter

Om man räknar golv över källaren:
Bygghöjd: 4,6 meter (exklusive kupol)
Bygghöjd: 6,4meter (inklusive kupol)
Bygghöjd: 7,9 meter (Inklusive kupol och taköverhäng)
Nockhöjd: 6meter

Om jag lästut reglerna rätt kan jag räkna även andra våningen som källare eftersom den till mer än 1 meter i genomsnitt ligger under marken. Någon detaljplan över de aktulla området har jag överhuvudtaget inte hittat.
 
För bygglov (och förhandsbesked) utanför detaljplan ska byggnadsnämnden höra hälsovårdsnämnden synpunkter på vatten och avlopp. Även om befintligt hus har godkänd VA-lösning kan kraven skärpas rejält ifall man tänker komplettera med något så simpelt som dusch.

För att snabbt förhandla fram en acceptabel lösning, och för att förkorta handläggningen kan man därför med fördel själv kontakta hälsovårdens handläggare i den här frågan.
 
Låter rimligt, ska ha de i åtanke när de är dags.
 
Om VA är dimmensionerat för 5 veckor om året så klarar det inte permanentboende. Det är därför Nacka kommun har så bråttom att dra ut kommunalt VA, sjöarna växer igen eftersom gamla trekammarbrunnar inte klarar belastningen, skiten rinner ut.
Tänk också på att om du bygger om så är byggreglerna mycket slappare än för nybyggnad. Så om du har några radikala idéer kan det vara ide att försöka få det hela att klassas som ombyggnad istället.
 
Jag tänkte att installera ett avloppsförbrännings system (typ samma som en förbränignstoa men den kan ha hand om flera toaletter) samt urinseparation.

De är inga superbilliga saker, men de är å andra sidan inte direkt mycket dyrare än en ny brunn och infiltrations bädd.
 
O
Att någonting betraktas som källare eller inte beror på om jag minns rätt, hur mycket fönster som finns och dess yta.

Jag tror att du skall fundera på ett riktigt avlopp. Känns som om kommunen annars kommer att reta upp sig på din lösning i onödan. Sedan så är det kanske smidigare att skaffa ett riktigt avlopp och inte förlita sig på förbränningssystem. om inte så för den dagen du säljer.
 
Jag har kollat upp reglerna för källare och de beror i princip enbart (med vissa undantag) på marknivån i anslutning till fasaden. Med de befintliga reglerna kan jag utan problem klassa även 2:a våningen som källare.

Jag har en väldigt bra anledning till att inte ha något "riktigt" avlopp. I vilket fall som helst kommer jag troligen att bygga huset på ett ställe där ingen tillgång till kommunalt avlopp finns, så de spelar i praktiken ingen roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.