Ok se där, alltid kan man lära sig nåt nytt, tack
 
Matthew_Hopkins skrev:
Jag älskar att utvecklingen går framåt. Synd bara att alla inte alltid har råd att hänga med i den. Skulle själv gärna byta ut min skrotanläggning från -82 som dånar på vinden. Men jag har kanske inte omedelbart de 40-50k som behövs.

Därför funderar jag en del på vad jag kan göra för att påverka situationen om man inte har några elektrsika inställningsmöjligheter eller finesser. Bara två lika stora fläktar som snurrar och går i en och samma takt, en in och en ut (RDAA). Det enda som kan justeras är ventilerna i huset, mekaniskt. Den första tanken är att det då inte går att påverka det totala flödet, men har kommit på att jag kanske ha fel. Om man stryper in-och utblås så borde ju moståndet bli större och fläkteffekten ändå räcka till ett mindre flöde.

Känner mig lite sugen på att testa ett par simpla varvtalsregulatorer från Clas Ohlsson. Känns ändå som att det är för mycket effekt i systemet. Blåser styv kuling från tilludtsdonen.
Jag tror att du överdriver kostnaden.

Mitt FTX-aggregat, som skall räcka till 160m2 bostadsyta, kostar 18500:- inkl. moms.
Är all rördragning på plats tillkommer bara några tusen för installation och injustering.
 
KnockOnWood skrev:
Jag tror att du överdriver kostnaden.

Mitt FTX-aggregat, som skall räcka till 160m2 bostadsyta, kostar 18500:- inkl. moms.
Är all rördragning på plats tillkommer bara några tusen för installation och injustering.
I så fall överdrev jag inte medvetet. Har fått en offert på en Heru 100, ett par nya isolerade rör, elinkoppling samt injustering för 37 500 med rot. Eftersom jag även behöver uppdatera huven på utsidan + att man fortfarande inte räknat med allt, så såg jag 40-50k framför mig. Kanske har jag inte sonderat tillräckligt, men man kommer tyvärr inte undan med typ 20-25 papp som jag hoppades från början (och som energibesiktningsmannen gladeligen räknade på).
 
Innan man köper nytt borde man kunna ge det äldre aggregatet lite underhåll, ganska intressant att FTX-aggregaten tydligen håller i över 30 år... Vi har uppgraderat vårt FTX-aggregat (-96) med en ny varvtalsregulator från Swegon, 1800:-. Den går att ställa in på 4-lägen för att leverera 230, 175, 150 och 115 v till fläktmotorn. Så nu kan vi dra ner flödet vid kalla nätter o slipper kallt drag från tillluftsdonen.
Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett tips är räkna ut temperaturverkningsgraden på det befintliga värmeväxlaren. Köp en trådlös väderstation från clasohlson med två extra givare och dra sladdgivarna i till- o frånluftskanalen som går närmast aggregatet. Detta gör att man får en väldigt tydlig bild vid vilken temperatur förvärmaren sätts på vintertid och man kan justera efter det för att optimera energiåtgången. Jag har provat mig fram o märkte att när tilluften sjunker under 17.5 gr så upplevs luften kall. Vår förvärmare jobbar upp till 19.5 gr o slår sedan ifrån. Väldigt bra att ha koll på tilluftstemp även sommartid då man ser när det är dags att byta växlarpaketen till blindkassetterna.
http://www.clasohlson.com/se/Väderstation/Pr364440000
 
  • 20120504860.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vår FTX från 1981 är tyst som en mus och jobbar på fint. Gör rent filter 1gång per år. Men den är nog inne på slutklämmen kanske. Bävar för att släpa upp nytt aggregat på vinden.... Ingår det i installation tro :)

När den gett upp ska jag sätta kolfilter (?) på inluften så man inte får in lika otäck uteluft. Grannarna vedeldar så det ser ut som tjock dimma vintertid och det osar som sjutton inne :(

Alternativt flytta tilluften.. Är systemet känsligt för detta?
 
Redigerat:
DU menar att flytta uteluft antar jag? Den bör sitta på norrsida för att dra in så kall luft som möjligt sommartid.
 
Gamla aggregat är fina fisken. Jag har själv precis driftsatt ett gammalt aggregat från 80-talet i mitt nybygge. Startar strax en tråd om detta. Får man fråga vad en blindkassett är?

//Jonas
 
Ja uteluften tas in på östersidan idag vilket är precis där grannens rök 9 av 10 dagar vill slå emot. Har bara nock mot väster, öster, söder.. Bäst hade varit väster dvs så långt bort som möjligt men då skulle röret bli mer än dubbelt så långt mot idag..
 
Förstår inte argumentet med att placera uteluftintaget på norrsidan...?
Jag är ingen ventilations expert men skulle jag projektera ett FTX-system, skulle jag ta in luften där den är som varmast och motsatt sida från trafik o rök. Varmaste sidan gör att värmeväxlaren jobbar med högre inlufttemp och då förvärms ju luften med solen, och värmen, solenergin kan lagras längre i huset över natten innan förvärmningen drar igång. Beroende på vilken typ av värmeväxlare man har så ser säkert sommarlösningen olika ut. I vår plattvärmeväxlare (luftutbytet sker i 2 st kassetter med väldigt fina flänskanaler) kan man byta ut värmeväxlarkassetterna mot "blindkassetter" (ingen värmeväxling sker, kassetterna är tomma o tilluften håller samma temp som uteluften) vilket gör att man får ett mycket svalt o skönt inomhusklimat de varmaste sommarmånaderna när man inte har behov av värmeväxlingen. Nyare aggregat har säkertligen en automatisk omkoppling så man slipper att öppna aggregatet o byta kassetter (görs ju 2 ggr/år)
 
Tack för svaret, samma funktion som min sommar-by-pass mao.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.