Hej jag har tänkt att installera en pelletsanläggning i mitt nya garage (pga platsbrist i huset) och ungrar om det har stor betydelse vilken dimmention på kulvertrören jag väljer.
jag ska även konvertera från el värme till vattenburen värme.

Anläggningen stora drag:
pannan i garaget tillsammans med en 2500liters acctank
kulvert till huset ca15m
en 500-750liters acctank i huset med beredare eller slingor.

/Anders :surprised:
 
Det har diskuterats tidigare på forumet om kulvert o slavtanks vara el icke vara i huset..

Har du bara 15 meter kulvert så är det billigare system o mindre förluster att köra utan acktank i huset o med varmvattencirkulation på tapp vv om du har en bra kulvert t.ex aquawarm.. Du klarar dej med en 2x22 mm kopparflex kulvert..

Hoppas du tar i ordentligt med radiatorerna så du får ett riktigt lågtemp system.. ;)
 
Instämmer med 2:ans synpunkter gällande att dimensionera de nya radiatorerna rejält.

Har du kollat med kommunen angående skorstenens längd i garaget?
Visserligen är det ju 15 meter, men ibland brukar det krävas långa skorstenar ändå, beroende på garagets placering..
 
M.C. skrev:
MEN, med låg temp i kulverten, så är det inte säkert att du för över tillräckligt mycket energi till huset vid riktiga köldknäppar med en 2x22 mm kulvert. Så kolla upp värmebehovet i ditt hus och dimensionera därefter, alternativt be en röris om hjälp.

/ M.C.
En 2x22 mm kulvert klarar utan problem 27 kW vilket jag hoppas huset inte behöver .. ;)
 
mitt hus är på 250m2 byggt 1935 o tilläggsisolerat 1990 så jag vet inte riktigt vad mitt värmebehov är
Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.