Vet ej om detta är rätt forum, men hittar inget bättre! :)
Vi håller på och fixar till lekplatsen i vår förening, och har bland annat fått förslag på att göra om ett plank som nu mest står och ser tråkigt ut till en sorts bollplank: idén är att såga några runda hål i det så att barnen kan kasta bollar igenom.
Men hur gör man detta på bästa sätt? Planket är kanske en dryg decimeter och består av dubbla plank så att säga, med luft emellan (vet inte hur jag ska förklara riktigt :rolleyes:).
Det går knappast att ta ner utan man måste såga där det står. Vilken typ av såg är bäst för det ändamålet, och hur får man hålen runda? :D
 
Hålsåg för mindre hål, eller en sticksåg som du fäster i en spik med ett snöre :)
 
Kattvovven skrev:
Hålsåg för mindre hål, eller en sticksåg som du fäster i en spik med ett snöre :)
Smart! (y)

Hur stora hål klarar en hålsåg då? Jag tänker att de väl ska vara ett par decimeter i diameter om man ska kunna få igenom några bollar.
 
Petronille skrev:
Smart! (y)

Hur stora hål klarar en hålsåg då? Jag tänker att de väl ska vara ett par decimeter i diameter om man ska kunna få igenom några bollar.
127 mm är den största hålsåg jag kommit i kontakt med, men det finns säkert större. Men det jobbigt som 17 att köra så stora hål, det blir så stort moment. Ska ni dessutom stå på en stege och borra, nej, kör med sticksåg i stället. Det är ju inte heller så fruktansvärt viktigt att det blir precis runt, så det duger säkert att rita en cirkel och såga efter den.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.