Får man veta vad utgångspriset är och vad har ni lagt för bud?
 
Hörde av en mäklare att maj/juni var sämsta månaderna att sälja hus. Någon motivering fick jag inte men jag gissar att det har att göra med att våren/sommaren är här då och folk har bättre för sig än att gå på visningar och att det oftast tar några månader innan man får tillträde innebär att man kan flytta in först i aug och då har missat den bästa tiden att bo i hus. Kul att flytta in lagom till det är dax att börja kratta löv... Not

Ang ämnet. Stå fast vid ert bud. Det kommer fler objekt...
 
@celox:

Vill inte vara för exakt då det är ganska lätt att filtrera fram rätt hus på hemnet med ganska få parametrar och jag inte vill hänga ut någon. Men buden som lagts ligger mellan 85-90% av utgångspriset (vilket ju innebär ca 2.6 - 2.7 Mkr för ett hus på 3 Mkr). Jag tycker buden som sagt är ganska generösa då jag (iofs utan att vara proffs) tror att en rimlig värdering av huset ligger på ca 70% av utgångspriset.
 
noone70 skrev:
Hörde av en mäklare att maj/juni var sämsta månaderna att sälja hus. ..
Förmodligen för att det finns mest objekt ute då och det är svårare för mäklarna att få till en affär. H*n ser det nog endast utifrån sitt egna perspektiv.
 
harry73
jnel skrev:
@celox:

Vill inte vara för exakt då det är ganska lätt att filtrera fram rätt hus på hemnet med ganska få parametrar och jag inte vill hänga ut någon. Men buden som lagts ligger mellan 85-90% av utgångspriset (vilket ju innebär ca 2.6 - 2.7 Mkr för ett hus på 3 Mkr). Jag tycker buden som sagt är ganska generösa då jag (iofs utan att vara proffs) tror att en rimlig värdering av huset ligger på ca 70% av utgångspriset.

Men då är saken klar! Du tycker att huset är värd 70% av utgångsbudet (ca 2,1 Mkr) och det finns redan bud på 85-90% (2,6 - 2,7 Mkr).
Glöm huset och försök hitta ett hus som passar dig bättre. Om du ändå inte kan glömma huset, då är det antagligen något med huset som gör att det är värd mer än 2,1 Mkr.
 
Det kan också tänkas att ägaren ö.h.t. inte alls är intresserad av att sälja. Istället vill han ha en realistisk marknadsvärdering! Alldeles gratis. Alldeles opartisk.

Kanske det handlar om bodelning, testamente eller förestående generationsskifte. När mäklarens avtal tappar sin verkan lagfar man fastigheten på önskat sätt. Eller upprättar sitt testamente så att ingen arvtagare ska känna sig överkörd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.