mrjim
Är det någon som vet om det går att beställa smålandsvillan med vidbyggt garage? Jag antar att det inte går från fabrik eftersom de inte har något på hemsidan om det.
Ni som har byggt, hur tycker ni möbleringen fungerar? Hallen och vardagsrummet känns väldigt svårmöblerat, iaf om man tittar på Smålandsvillan Kalmar, men det borde vara liknande i deras övriga hussortiment.
 
patrik-k skrev:
En vän bygger just nu med dem och de är väldigt nöjda. Det enda han hade att säga att de var extremt duktiga på att ta betalt för extra tillval dra ström till garaget ville de ha x kronor för att göra samtal med elektriker på bygget gav ett pris som var ca 15% av det som smålandsvillan ville ha. så bygg med dem men se över dina tillval och kolla priser med andra.

Sen så har jag för mig att smålandsvillan är ett franchise bolagsstruktur så det kan nog finnas skillnader där.
Ja väldigt dyra tillval och inga möjligheter alls att göra några förändringar i deras leverans, utan man får fixa efter slutbesiktningen.

Franchise vet jag inte just, men visst det är samma tråkiga struktur som de flesta husföretagen med en lokal säljare som jobbar enbart på provision som säljer en färdig byggsats från SMV som monteras av ett lokalt team med byggare som inte är anställda av SMV. Säljarens intresse avtar ju ganska drastiskt efter det att man skrivit på kontraktet och ansvaret skiftas över till byggledaren från SMV.
 
mrjim skrev:
Är det någon som vet om det går att beställa smålandsvillan med vidbyggt garage? Jag antar att det inte går från fabrik eftersom de inte har något på hemsidan om det.
Ni som har byggt, hur tycker ni möbleringen fungerar? Hallen och vardagsrummet känns väldigt svårmöblerat, iaf om man tittar på Smålandsvillan Kalmar, men det borde vara liknande i deras övriga hussortiment.
Tror faktiskt det kan gå att fixa vidbyggt garage, har sett någon som haft det, men det blir väl då upp till den lokala säljaren att hjälpa till med det eller fixa själv i efterhand. Fasaden på huset ställer nog också till det, krävs någon form av brandklassning på väggen så blir lite jobb att lägga på extra gips utanpå i efterhand. Vi hade velat ha det, men det gick inte på grund av detaljplanen som föreskrev hur långt in garaget skulle vara och hur nära huset skulle ligga vägen så kunde inte få groventré dörren att passa in till garaget, dessutom skulle avståndet till grannen vara längre om man hade vidbyggt.

Det blir nog svårmöblerat på grund av alla fönster i Kalmar, men man kan ju ställa grejer framför fönstren om man har någon form av genomskinlig gardin. Finns ju någon modell som är mer traditionell (typ Älvsbyhus) med mindre fönster som inte går ner till golvet, men det var det vi tyckte kändes modernt och ljust.

Frågan är hur man fixar någon förvaring under trappen, för där blir väl det enda stället man kan hänga kläder? Går väl inte med elfa system med skjutdörrar eller är det någon som har en smart idé?
 
Kan tycka det är lite väl snålt med förvaringsutrymmet i de flesta smålandsvillor i just hallen. Tittar man i katalogen har man hängt en hatthylla med typ 4 krokar, 1 par skor under och en väska och jacka på hatthyllan. Inget mer. Hur vanligt är det i vanliga svenska hem? Förvisso snyggt men helt verklighetsfrämmande.

Nej där har många andra hustillverkare lyckats betydligt bättre, Eksjöhus har många modeller med s.k. "walk in closets", samma för Hem1. Jag kan ju tycka som så att kläder är inget jag vill se när jag sitter i mitt nya hus med väldigt öppen planlösning, men så tänker inte smålandsvillans arkitekt.

Det GÅR att lösa detta enkelt och snyggt, med en walk in eller med en vanlig garderob, men det verkar vara mycket öppna ytor och mycket design... Det är inte heller så enkelt att bygga om då den väggen mellan kök och hall oftast har en sjuhelsikes massa el i sig.

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.