Hej,

bor i en vindsvåning där två skorstenar löper igenom i ett av rummen, från lägenheten under. De används inte för eldning. När jag flyttade in var de målade med nån vit tjock färg, men på senaste året har det börjat lukta lite unket i det rummet och sniffar man på skorstenarnas vita yta så är lukten starkare, som om den kommer därifrån. Ingen speciell maxpunkt utan hela ytan på båda rökgångarna luktar så..

Det jag tänkte på var att när de byggde vindsvåningarna här för 10-12 år sen så målade de väl med nån sån tjock spärrfärg och till slut har väl lukten från gammalt puts/tegel tagit sig genom färgen. Så min fråga är, om man vill återställa det och minska lukten, vad är rekommenderat för ytbehandling? Ska man helt simpelt "målartvätta" ytan och sen kladda på nån sån tjock "spärrfärg" igen?

Det finns ju en liten möjlighet också att det helt enkelt är något som växer på ytan och ger ifrån sig en unken lukt. Det luktar i varje fall inte exakt som fukt eller mögel (som jag luktat på i ett par olika former), kan inte beskriva det riktigt. Men behandlingen blir väl detsamma misstänker jag.
 
Skorstenar bör .normat inte lukta nånting alls.
Är väl fukt bak teglet som letar sig fram antar jag.
I en lägenhet så är det normala att avskärma sig från problemen ;)
Kan du inte sätta gips på dem innan du spacklar och målar?
Hjälper kanske inte men det blir ju ett lager till så att säga.
 
Jag tänkte också först att "tänk om skorstenen är vattenfylld på insidan" eller något, men eftersom båda skorstenarnas utsidor luktar så tänkte jag att det var troligare att det var nån standard-egenskap hos gammalt tegel/murbruk osv..

Nu är det iofs så att skorstenarna är typ igenpluggade med betong och jox i sina mynningar, de är typ omgjorda till att dra lite ventilationsrör genom. Men den där betongen är nog ganska sprucken vid det här laget, så efter tillräckligt mycket regn kan det säkert leta sig ner fukt. Å andra sidan borde ju det hända i alla skorstenar även de som inte är igenpluggade :)

Man kanske kan mäta fukthalten i ytan med nån sån där fuktmätare som fuktkonsulter brukar ha..

Det är ganska fint med vit puts eftersom det är lutande skorstenar med därmed "taggig" tegelyta, men om det behövs så får man väl dra över ett superlager med puts eller gips :)
 
Är lukten kontinuerlig? Märker du om det luktar mer när det regnat eller snöat? Om det inte sitter någon huv på skorstenen så kommer det in vatten i pipan och då ger det ifrån sig lukt.
 
Tjena, det är i princip konstant oavsett temperatur eller väder.. och det sitter ingen huv på skorstenarna heller.

Det här med lukter är jobbigt eftersom det är svårt att förklara hur det luktar :)

Oavsett vilket.. om vi förutsätter att det är någon lukt som härrör från teglet eller murbruket däremellan, vad är rätt ytlager att lägga på om man vill minimera? Ska jag gå till färgaffären och fråga, eller har ni någon idé? Puts och nån färg modell fetare?

(det att sätta på huvar på skorstenarna är väl en bra idé också men ytan måste ändå behandlas nu)
 
Det kan vara tjära i skorsten från tidigare eldning med dålig förbränning, o den går inte att måla bort
putsa om kan hjälpa men knappast helt
 
Okej. Ja det är grymt jobbigt. Jag tror det räcker med en bra täckande färg. Köp en bra spärrgrund. Då ska nog problemet vara löst.
 
Precis som "Elkludde" ovan kommenterade så hjälper bara spärrvitt/spärrfärg det synliga och för en stund. Tjäran kommer igen. Jag putsade om min skorsten som hade tjärutfällning, för det är nog det enda som hjälper långsiktigt.
 
oceanis skrev:
Precis som "Elkludde" ovan kommenterade så hjälper bara spärrvitt/spärrfärg det synliga och för en stund. Tjäran kommer igen. Jag putsade om min skorsten som hade tjärutfällning, för det är nog det enda som hjälper långsiktigt.
jag Vill nog påstå att för att vara riktigt säkerpå att bli av med osen ärv att
mura om skorstenen, en skicklig murare fixar i allmänhet detta för dagen (2 man)
Ett annat sätt kan vara att sätta i en insatsslang
 
Elkludde skrev:
jag Vill nog påstå att för att vara riktigt säkerpå att bli av med osen ärv att
mura om skorstenen, en skicklig murare fixar i allmänhet detta för dagen (2 man)
Ett annat sätt kan vara att sätta i en insatsslang
Undrar hur snabba murare du har. Jag har en skorsten med 8 pipor mitt i huset (1,5 plan) plus källare. Så bara att riva ner genom hela huset skulle jag inte ens vilja tänka på. Och att göra dessa konststycken på 1 dag med uppmurning också verkar vara väldigt snabbt :) :)

Och insatsslang i en skorsten som inte eldas verkar ju lite overkill, för det var ju vad trådskaparen hade.....
 
oceanis skrev:
Undrar hur snabba murare du har. Jag har en skorsten med 8 pipor mitt i huset (1,5 plan) plus källare. Så bara att riva ner genom hela huset skulle jag inte ens vilja tänka på. Och att göra dessa konststycken på 1 dag med uppmurning också verkar vara väldigt snabbt :) :)

Och insatsslang i en skorsten som inte eldas verkar ju lite overkill, för det var ju vad trådskaparen hade.....
Ja det framgår ju inte hur mänga pipor (såvida jag ej missat nåt)det var 2 st skorstenar kanske en pipa i varje,då bör det räcka med 2 duktiga murare om en dag på varje
Det är riktigt att TS ej skall elda i då finns det ingen anledning till slang fel av mig,men det osar mer genom muren om man eldar,har varit utför det
 
Jaha....förstår inte hur det skall gå till att mura om en skorsten på en dag oavsett om det är en pipa eller flera.

Antag att skorstenen bara skall muras om på översta vindsplanet (vindsvåning). Du skall montera ställning på taket, ta ner kronan. Riva av plåt beslag vid taket och ta ner all tegel (kan möjligen sparas på ställning och återanvändas men mindre troligt).
Riva hela skorstenen inne i våningen transportera ut icke användbart material och in med nytt. Mura en skorsten och sen är det väl inte troligt att man kan mura hela längden på en dag för då kommer bruket att totalt kollapsa av vikten. Gjuta ny krona och göra nya plåtbeslag på den nya skorstenen samt montera ner ställning. Samt slutligen putsa hela murstocken invändigt i våningsplanet.

Du har då snabba murare..........eller så är dina dagar länge än mina :) :)
 
Redigerat:
oceanis skrev:
Jaha....förstår inte hur det skall gå till att mura om en skorsten på en dag oavsett om det är en pipa eller flera.

Antag att skorstenen bara skall muras om på översta vindsplanet (vindsvåning). Du skall montera ställning på taket, ta ner kronan. Riva av plåt beslag vid taket och ta ner all tegel (kan möjligen sparas på ställning och återanvändas men mindre troligt).
Riva hela skorstenen inne i våningen transportera ut icke användbart material och in med nytt. Mura en skorsten och sen är det väl inte troligt att man kan mura hela längden på en dag för då kommer bruket att totalt kollapsa av vikten. Gjuta ny krona och göra nya plåtbeslag på den nya skorstenen samt montera ner ställning. Samt slutligen putsa hela murstocken invändigt i våningsplanet.

Du har då snabba murare..........eller så är dina dagar länge än mina :) :)
Det var förra generationens murare
dagens är inte så snabba sen finns där finns kanske varken krona eller huv på aktuell skorsten o varför skall det vara plåtbeslag på en ny skorsten,det är heller ingen som sagt att hela skorsten skall muras om vad jag förstår gäller det övervåningen
 
Elkludde skrev:
Det var förra generationens murare
dagens är inte så snabba sen finns där finns kanske varken krona eller huv på aktuell skorsten o varför skall det vara plåtbeslag på en ny skorsten,det är heller ingen som sagt att hela skorsten skall muras om vad jag förstår gäller det övervåningen
Frågan gällde en vindsvåning och om man skall mura om skorstenenpå det väningsplanet, som du föreslog man skulle göra, så måste man av naturliga skäl mura om även ovanför taket. Den delen av skorstenen lär inte hänga i luften av sig själv.

Om det är en murad skorsten så finns det med största sannolikhet en krona för det görs på 99% av skorstenar som är murade och det görs även på nya skorstenar. Huv behöver det inte finnas men ett nedre beslag som ansluter mot takpannorna finns också alltid på en riktig skorsten.

Tyvärr börjar ditt resonemang mest bli till fjant och du inser nog själv redan att din tidsuppskattning är helt fel. Det jag vill är att man inte ger en bild över hur snabbt och lätt det skulle vara att mura om en skorsten, oavsett om det bara rör sig om ett våningsplan plus det som kommer över taket inkl allt som hör till ett riktigt utfört arbete.

Ett rimligt och ändå ganska omfattande jobb inne i en lägenhet är att knacka ner putsen och putsa om skorstenen. Detta kommer att hjälpa eventuella lukter från tjära och sot som kommit in i befintlig puts efter många års eldande som numera uppenbart har upphört.
 
oceanis skrev:
Frågan gällde en vindsvåning och om man skall mura om skorstenenpå det väningsplanet, som du föreslog man skulle göra, så måste man av naturliga skäl mura om även ovanför taket. Den delen av skorstenen lär inte hänga i luften av sig själv.

Om det är en murad skorsten så finns det med största sannolikhet en krona för det görs på 99% av skorstenar som är murade och det görs även på nya skorstenar. Huv behöver det inte finnas men ett nedre beslag som ansluter mot takpannorna finns också alltid på en riktig skorsten.

Tyvärr börjar ditt resonemang mest bli till fjant och du inser nog själv redan att din tidsuppskattning är helt fel. Det jag vill är att man inte ger en bild över hur snabbt och lätt det skulle vara att mura om en skorsten, oavsett om det bara rör sig om ett våningsplan plus det som kommer över taket inkl allt som hör till ett riktigt utfört arbete.

Ett rimligt och ändå ganska omfattande jobb inne i en lägenhet är att knacka ner putsen och putsa om skorstenen. Detta kommer att hjälpa eventuella lukter från tjära och sot som kommit in i befintlig puts efter många års eldande som numera uppenbart har upphört.
Du behöver inte upplysa mig om hur en skorsten ser ut o hur den är uppbyggd
.Som ordspråket säger den som "snackar mest vet minst" tack för mig i denna tråden
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.