Prototypen, klipparen är mycket lättstartad kall, men helt omöjlig varm.
Jag känner ingen skillnad på motståndet i snöret varm eller kall.
 
Har du måtstånd i snöret både kall och varm?
 
Lataralus Är den 10 år må det vara en sidventilare med manuell chock när det typen av morer inte startar varm brukar det hjälpa men att chocka tills den tänder
 
prototypen skrev:
Har du måtstånd i snöret både kall och varm?
Svar: Ja

Vad jag är mest intresserad av är de här uppgifterna om en bimetallreglerad chokefunktion som gör motorn svårstartad när den är ny. Låter som att det är där problemet sitter.

Finns här inga Briggs & Stratton nördar, som vet hur motorn funkar?

Motorn är tyvärr konstruerad för att vara idiotsäker. Det finns inget gasreglage, ingen choke, ingenting!
Bara dödmansgreppet, startsnöret och spaken för att koppla in drivningen.

Och det enda manualen innehåller är varningstexter/bilder.
 
Blah, alla "onödiga" automatiska funktioner (såsom automatisk choke-funktion) strejkar förr eller senare och komplicerar bara felsökning. Hursomhelst, bimetallen påverkar väl choken mekaniskt på förgasaren, så följ allt länkage till/från den så kommer då säkert något sätt att manövrera choken manuellt. Då kan du ju iaf kolla om det är där problemet ligger.
 
LilleNo skrev:
Blah, alla "onödiga" automatiska funktioner (såsom automatisk choke-funktion) strejkar förr eller senare och komplicerar bara felsökning. Hursomhelst, bimetallen påverkar väl choken mekaniskt på förgasaren, så följ allt länkage till/från den så kommer då säkert något sätt att manövrera choken manuellt. Då kan du ju iaf kolla om det är där problemet ligger.
Ja, hur svårt kan det vara att choka en gräsklippare vid behov?

Men nu var det just sådan här trial-and-error verksamhet jag ville undvika.

Hoppas fortfarande på svar från någon som kan och vet :)
 
Nu vet jag ju inte exakt vad det är för fel på din gräsklippare (jag är inte synsk), men viss felsökning får du nog räkna med och att leta efter länkage med hjälp av lite sprängskisser av din motor (B&S modell/serienummer? = all info på deras sida troligtvis) låter inte allt för betungande i mina öron.

Eller så hivar du den och köper en ny, fin & dyr (kanske en röd?) :cool:
 
LilleNo skrev:
Nu vet jag ju inte exakt vad det är för fel på din gräsklippare (jag är inte synsk), men viss felsökning får du nog räkna med och att leta efter länkage med hjälp av lite sprängskisser av din motor (B&S modell/serienummer? = all info på deras sida troligtvis) låter inte allt för betungande i mina öron.

Eller så hivar du den och köper en ny, fin & dyr (kanske en röd?) :cool:
Tack för "hjälpen".
Det blir nog en ny röd. Med armstöd och integrerade grogghållare :)
 
  • Gilla
LilleNo
  • Laddar…
Problemet liknar det jag hade i min gamla sportbil av märket Triumph. Den hade Lucas elsystem och var totalt omöjlig att få igång när motorn var varm. Det var bara att snällt vänta till dess kallnat och då kunde man få igång den för vidare färd. Det värsta var om man råkade få motorstopp mitt i trafiken, då fick ma kliva ur och skjuta den åt sidan. Liten och lätt var den så det gick tämligen lätt.
Lucas var den som uppfann mörkret enligt sägnen evilgrin0003.gif
 
Roobarb skrev:
Problemet liknar det jag hade i min gamla sportbil av märket Triumph. Den hade Lucas elsystem och var totalt omöjlig att få igång när motorn var varm. Det var bara att snällt vänta till dess kallnat och då kunde man få igång den för vidare färd. Det värsta var om man råkade få motorstopp mitt i trafiken, då fick ma kliva ur och skjuta den åt sidan. Liten och lätt var den så det gick tämligen lätt.
Lucas var den som uppfann mörkret enligt sägnen [bild]
:D :D :D

Inte för att det hjälper mig i mina gräsklipparbekymmer, men humor är aldrig fel (y)
 
Hade också problem med min tills helt nyligen.
Inga problem kall, men helt omöjlig varm.

Insåg till slut att dödmansgreppet är en svänghjulsbroms eller liknande, och töjning i vajern + att vajerfästet består av en plåt bockad som ett L gjorde att denna broms inte gick ifrån ordentligt.
När den var kall gick det fortfarande bra, men när den blivit ordentligt varm verkar det som om metallen utvidgade sig tillräckligt för att bromsen skulle ligga emot tillräckligt för att den inte skulle starta.
Men det var fortfarande så lite att motståndet i snöret kändes likadant.

Ett stadigt tag i L-plåten och böja den lite så att vajern sträcktes hjälpte och nu går den perfekt igen (y)
 
-Om det är en toppventilare bör det gå en arm från förgasaren över till ljuddämparen. Den armen går att justera. Du ser den om du tittar rakt framifrån, något nerifrån, under fläktkåpan. Viktigt dock att du behåller den parallel och inte kröker den. Du fattar vad jag menar när du ser den. Den är kopplad till en bimetallfjäder som sitter i "roten" på ljuddämparen, och ställer in när choken ska kunna stänga och inte. Ganska vanligt fel, med samma felsymptom som du beskriver.
-Ånglås i förgasaren är ovanligt.
-Dödmansgreppet, det är en vajer som drar loss en bromskloss mot svänghjulet, PLUS att det sitter en dödarkontakt i samma ände. Blir den varm kan det efter ett tag bli så att kontakten tjuvjordar sig. Dra i metalldelarna för att justera, eller om det finns en justeranordning i vajerhöljet gör man det där. Felsymptomen stämmer inte riktigt, men KAN göra det. Vanligast är att maskinen stannar av sig självt efter en stunds körning om detta är felet.
 
En toppventilare brukar stå OHV på topplocket eller nåt sånt
 
erk och Pocket

Äntligen lite handfasta tips!

Skall prova era rekommendationer, återkommer med feedback.

Tack så länge!

//KoW
 
KnockOnWood skrev:
erk och Pocket

Äntligen lite handfasta tips!

Skall prova era rekommendationer, återkommer med feedback.

Tack så länge!

//KoW
Hade du testat att byta tändstiftet? Kan också ge liknande symptom, men är inte jättevanligt enl. min erfarenhet. Alternativt kan elektrodavståndet på stiftet busa också. Ska vara ca 0.7.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.