Såg att Fortum gått ut med följande "nyckelfärdiga" solcellserbjudande:

http://www.fortum.com/countries/se/privat/sol/helhetslosning/pages/default.aspx

Man kan välja mellan 3 grundpaket (som kan modifieras), samt att man garanteras att kunna sälja tillbaka elöverskottet till Fortum.

Är det någon här med koll på solcellspaneler mm och kan uttala sig om det är ett bra/vettigt erbjudande?
 
Hej
Du får betala mellan 40 748 - 34 013 kr/kWp vilket är på tok för dyrt.
Du bör kunna få ett pris på ca 25 000 kr/kWp om installationen inte är för avancerad.
 
Intressant fråga då jag såg detta för någon vecka sedan. Jag förstår dock inte hur jag ska kunna motivera investeringen?

Jag har använt deras funktion på hemsidan för att räkna på besparingen och jag skulle med ett 12-panelers paket för 100 000 kr spara ungefär 2 000 kr/år.

Får alla så "dåligt" utfall eller har jag väldigt ogynnsamma förutsättningar?

/Krister
 
HansR skrev:
Hej
Du får betala mellan 40 748 - 34 013 kr/kWp vilket är på tok för dyrt.
Du bör kunna få ett pris på ca 25 000 kr/kWp om installationen inte är för avancerad.
Och det är jämförbart pris, dvs inklusive leverans & installation (nyckelfärdigt)?
 
Ja. Tex en del av de system Vattenfall erbjuder ligger runt 25 000 kr/kWp. Du kan även gå till mindre aktörer och ta in offerter.
Att köpa ett nyckelfärdigt system i dagsläget skall inte kosta mer än 25 000 kr per kWp.
De flesta företag köper kinesiska moduler och tyska växelriktare
 
Fast på Fortums sida pratar man om investeringsbidraget, som kan sökas från Länsstyrelsen, kräver inte det svenska solcellspaneler & utrustning?
 
Vad står p för i kWp? kiloWatt sen???
 
huggan skrev:
Vad står p för i kWp? kiloWatt sen???
Citat från
http://en.wikipedia.org/wiki/Watt-peak

"Watt-peak (Wp) is a measure of the nominal power of a photovoltaic solar energy device under laboratory illumination conditions. Related units such as kilowatt-peak or kilowatts-peak (kWp) and megawatt-peak are also used, and in the context of domestic installations kWp is the most common unit encountered."

Dvs det absoluta toppvärdet som kan uppnås i laboratorium. Uppnås troligen inte i "verkligheten". Inte i Sverige i alla fall.
 
Nej det behöver inte vara svensktillverkade komponenter.
Investeringsbidraget är fulltecknat och övertecknat och söker man det hamnar man i kö och kan få det något annat år om det inte tas bort vill säga.
 
Wp värdet tas fram under normal test conditions (NTC) och instrålningen är då 1000 W/m2 vinkelrätt mot solcellsmodulen. Modultemperaturen är 25C i testet vilket är en låg temperatur, den kan hamna på 50C under sommaren. På grund av detta är det svårt att uppnå märkeffekten för solcellsmodulen.
 
Stickan56
Om man är ute efter att spara pengar så är besparingspotentialen betydligt större i andra åtgärder såsom förstärkt isolering och installation av värmepump vilket borde komma i första hand.

MVH Stickan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.