Hej vi är nyinflyttade i en villa byggd 99 på en rel stor villatomt som är i stort helt obearbetad. Tomten lutar, är mycket ojämn och full i stenar. Skogstomt är bara förnamnet. Mitt i tomten går vägen till vårt hus. Tomten lutar mot vägen och på våren samlas massor av vatten vid vägen och mitt på våran gårdsplan vilket på sikt kommer underminera vägen enl. de som kan markbearbetning.
Vår tanke är att gräva ett milt dike i ena kanten av tomten för att rikten om vattnet samt att fylla ut tomten i en sida för att ge en mer "fyrkantig" tomt. Sätta en trumma i vägen så att vattnet kan ledas förbi vägen.

Frågan är vilka tillstånd som krävs?
När blir ett dike egentligen ett dike? En fråga som kan tas upp i HD men min tanke är om tomten mer planar ut i kanten, räknas det då som ett dike?
Är det kommunen eller länsstyrelsen man ska kontakta?
Borde markberedningen inte finnas med i det ursprungliga bygglovet? Vägen är byggd i samband med husbygget. Hittar bara information om mer omfattande vattenavledning men måste jag som vanlig villaägare dra igång en hel apparatur med marklov hos kommunen dispenser hos länsstyrelsen etc?
Vi bor inte nära något vatten eller annat som kan medföra särskild försiktighet. Utan ett rel nybyggt villa område i skogen där tomterna inte planerats ihop utan mer ploppat upp.


Huset är färdig byggt men sen är i stort sett inget alls gjort åt själva tomten, den är vild så att säga och vi vill ha mer utav en villa tomt. Går tex inte att klippa gräset annat än med trimmer eftersom marken är så ojämn. Vi har haft två olika kunniga personer med lång erfarenhet och som gjort markberedningar tidigare och tittat på tomten och något måste göras enl båda. De har dock ej nämt något om tillstånd men jag vill helst undvika komplikationer i framtiden och kolla upp vad som gäller. Vill heller inte bli osams med grannarna och gör man rätt från början blir det ju lättare att undvika konflikter. Nu kommer det att bli nån form av kompisarbete där vi inte betalar fullt pris eller inget alls eller för ja jag vet inte exakt vad vi ska betala... Hade vi anlitat en firma och betalat fullt pris hade man kanske kunnat ställa mer krav eller inte. Grannarna som bor nedanför oss bör inte påverkas enl. de som kan. Det kommer att finnas kvar ett rel stort område drygt 2000kvm mellan som kan samla vatten. Det kommer inte att forsa vatten i en bäck utan det handlar mer om hur vår tomt torkar upp på våren.

Ja jätte många frågor som jag inser att endast experter kan svara på vad som gäller för just oss. Men kanske finns här någon som gjort ungefär liknande och kan dela med sig? Tacksam för alla synpunkter och erfarenheter!
 
Har nu kollat med ansvarig på kommunen:)
Och så länge man inte tillför material så att man höjer nån del av tomten mer än 60cm ska det ej behövas tillstånd. Vi får alltså ta massor från en del av tomten och flytta till en annan del utan problem. Diken på den egna tomten ska det heller ej behövas något tillstånd för. Är ändå mycket tacksam för erfarenheter och synpunkter!
 
D09
Länstyrelsen, vattenvårdsenheten eller vad den heter kan vara intresserad om man ändrar eller tillför diken eller leder om. Vet ett ärende för några år sen utanför gbg där det var en del diskutioner men ändrade diken på en / runt en hästhage.

Om du söker marklov så har du möjlighet att ändra markförhållandena mer, antar att du är inom detaljplan med tanke på kommunens svar.

Nog lite olika vart i landet man är men i gbg så vill kommunen (miljö) att man lämnar in kontrollplan om man hanterar mer än ca 300m3 (masshantering) där det framgår att man inte kommer att förorena marken samt hur man kontrollerar detta. Typ föreanalys på marken, i ditt fall uppfattar jag det som orörd mark dvs med största sannolikhet klassas som km ( känslig mark enl naturvårdsverket ) och då ställs det krav på att tillförda massor ska uppfylla dessa, där ställer man som fastighetsägare krav på leverantören att bevisa detta genom analysprotokoll.
Dvs inga muntliga eller egenskriva "jag intygar", har man ingen analys så vet man inte, är det tidigare orörd mark så kan man med stor sannolikhet tro att marken är ok.
 
Tack för ditt svar! Intressant! Vi kommer som sagt inte att tillföra några massor utan ta från en del av tomten och fylla ut på en annan del. På vår tomt har tidigare stått ett gammalt torp men det har stått förfallet i 50år eller längre tom med tanke på träden som vuxit upp och under tiden har naturen gjort sitt intåg. Så det har varit nån form av tomt även tidigare. Går en gammal stenmur runt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.