Jag har en kabelfundering,

Takdosorna i rummen i husets nya utbyggnad är tänkta att matas med kabel uppifrån kallvinden. (kabel i stället för FK i rör/slang för att slippa kondensproblem vid passage mellan varma och kalla utrymmen)

Är det OK att klamra kabeln från takdosa längs med glespanelen ovanför innertaket en bit innan den passerar upp genom ångspärren upp på vinden? (t.ex. för att nå en takstol att klamra i)

Är både EKK och EKLK ok för detta, även till dosan i badrummet?

Bastuaggregatet får en egen kabel uppifrån vinden. Bör den förläggas i rör/slang vid sin passage ner genom bastuväggen?
Jag inser att det är en fördel att den går att byta om den ligger i rör, men hur lösa genomföringen genom ångspärr utan risk för kondens? Viss får kabeln klamras fast inne i väggen utan rör/slang, även om det är opraktiskt?

/Magnus
 
ALLTID förläggas i slang vid infällt. Man kan lägga slang från takdosan som kommer upp på kallvinden, sedan drar man i en EKK/EXK i den.

//Patrik
 
  • Gilla
fordos och 1 till
  • Laddar…
OK, gäller det även om kabeln ska rakt upp från takdosa, genom ångspärr-lösull upp på vind?

Tätar man mellan kabel och slang med silikon etc. för att stoppa ev. kondens?
 
Ja, du har ju tydligen tänkt klamra kabeln en bit innan den viker upp så då är det ju verkligen nödvändigt.
Dessutom ska man kunna byta kabeln om man vill, går du rakt upp i botten av dosan så är det ju en sak, men går du ut genom en studs på sidan så ska det vara slang (eller VP-rör om du är lagd åt det hållet).

Isolering kan man peta in i röret på den varma sidan för att undvika kondens.

//Patrik
 
Jag brukar försöka klamra kabel utom räckhåll för möss om det är möjligt. Dra upp röret/slangen en halvmeter eller så och klamra sedan kabeln 50 cm över golv och 10 cm nedanför avsatser etc, som mössen kan springa på.

Untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Måste du gå upp med slangen ovanför lösullen då? Om slangen ligger i ullen hela tiden blir det ingen kondens.
 
I så fall ska slangen ligga under isoleringen mot innertaket. I annat fall måste man räkna på hur mycket ledningen kan belastas pga värmeisoleringen.
 
mycke_nu skrev:
I så fall ska slangen ligga under isoleringen mot innertaket. I annat fall måste man räkna på hur mycket ledningen kan belastas pga värmeisoleringen.
Oj, det var nytt för mig. Gör man verkligen det i praktiken om man drar allmänkraft i t. ex. en villa?
 
Vanligen dras väl ledningarna antingen före eller efter isoleringen och då uppstår inte problemet.
 
Nej.

Sent from my HTC One X using Byggahus
 
Müssli skrev:
Måste du gå upp med slangen ovanför lösullen då? Om slangen ligger i ullen hela tiden blir det ingen kondens.
Ja, lösullen finns bara i utbyggda delen, för att komma över till gamla delen där centralen finns måste kabeln upp på kallvinden.
 
Tack för era svar!
Jag har förstått att slang ska användas. Är det för att kabeln ska gå att byta, eller finns det även andra anledningar? Är det t.ex. inte alls tillåtet att förlägga kabel dolt utan slang/rör?
 
Ja, det är tillåtet att lägga kabel utan rör.

Det finns dock vissa krav. Kabeln skall ligga löst (får ej klamras) och skall dragavlastas i dosorna så den inte kan dras ur.

Förfarandet är standard i vissa länder, exvis USA, eftersom det är snabbt och billigt att bygga på det viset.

I Sverige föredrar elektrikerna rör eftersom det då är lättare att senare ändra installationen med de kunskaper och verktyg som finns här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.