Tjena!
Håller på att montera mitt nya IKEA Abstrakt kök (vita högblanka luckor). Till detta blir det Siemens rostfria vitvaror tillsammans med en Samsung kyl/frys. Köket står på ett nylagt grått Click-golv och jag har valt en valnöt bänkskiva.

Vad tycker ni att jag ska köra med för kakel och vad ska jag välja för färg på väggarna?
Tilläggas bör att fönster och dörrgångar är i Furu.

Tacksam för tips.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1339058019.483444.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon måste väl kunna hjälpa till med något vettigt svar till en villrådig människa? :)
 
I kaklet hade jag nog tagit upp färgen från golvet. Med tanke på både furu och valnöt så ska du nog inte blanda in flera färger. Jag har själv beställt samma luckor och målar väggarna vita. Du kanske tom skulle kunna måla furut i vitt eller kanske samma grå färg som golv och kakel.
 
Det lite tråkiga är att det är furu-fönster i hela kåken, och alla dörrar, dörrgångar, fönsterbrädor och allt sånt är furu. Det är ett projekt i framtiden att det ska bli vitt. Just nu är jag nöjd med dom två furutaken som jag målat vita för att bli av med lite av furun iallafall.

Är det tokigt att blanda in valnöt över huvud taget i mitt kök? Kanske skulle returnera dom till IKEA och köpa grafitgråa istället? :S
 
Valnöt är snyggt och tycker du om det är det inte fel.
Jag själv har valt vit bänkskiva och tänker ha teak istället för kakel. Precis framför spisen sätter jag en glasskiva framför teaken. Så jag har allt vitt (tom golvet) utom just teaken mellan bänkskiva och överskåpen.
En idé för dig är ju att betsa furut i köket så det liknar valnöt. Om det är lackad furu så är det dock massor med jobb att slipa bort lacket innan man kan betsa. Jag har gjort det med en furutrappa och vet vilket jobb det är. Det kan ju vara ett jobb för dig lite längre fram.
 
Hemmakatten
Jag är en som tycker att vitt kan aldrig fel eller för mycket. Så måla väggarna vita, sätt ett vitt enkelt kakel eller måla vitt med tålig våtrumsfärg eller/ok sätt en glasskiva. valnötsskivan blir ett jättebra komplement. Måla dörrfodren vita i köket,för att sedan vid tillfälle måla de andra dörrfodren i huset.

En annan snygg variant är att göra som Martok, dvs låta valnöten från bänken fortsätta upp på väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.