Det är ett lock från en 5 liters målarburk.
 
Jag var just o köpte en Einhell RT-VC 1630SA så nu har jag maskinen.
så nu måste cyklonen byggas.

Jag tänkte använda en ropare den är ju större än liter måttet. Men jag hittar ingen ropare på nätet
till salu. Vad heter dom igentligen mer än ropare, taltratt, megafon???
 
Mycket intressant med egna byggen!

Om man vill kunna dammsuga varm/glödande aska mellan eldningscyklerna, hur gör man då? Canvac verkar ha löst det genom att ha en kraftig sugmotor (har ingen data på den), två cykloner samt ett rostfritt gnistfilter (enl deras uppgift).

Finns det någon här som kan lägga ut detaljbilder på en sån anläggning, eller om någon har idéer om hur man gör en liknande själv?
 
pipewelder skrev:
Mycket intressant med egna byggen!

Om man vill kunna dammsuga varm/glödande aska mellan eldningscyklerna, hur gör man då? Canvac verkar ha löst det genom att ha en kraftig sugmotor (har ingen data på den), två cykloner samt ett rostfritt gnistfilter (enl deras uppgift).

Finns det någon här som kan lägga ut detaljbilder på en sån anläggning, eller om någon har idéer om hur man gör en liknande själv?
Den Andreas_Hansson gjort funkar ju..

Men en vanlig askhink funkar ju om den är tillverkat på rätt sätt..
jag har varit runt en hel del och kunnat konstatera att många askhinkar är tillverkade nästan lika. Men man har missat cyklon principen i konstruktionen. Inloppet får ej vara riktat neråt många är det. Utloppet skall vara i centrum långt från alla är det. Sen finns det säkert andra fel som man kan göra.
sök på google "homemade dust cyclone" du får många träffar

här finns en ganska så enkel lösning
http://www.instructables.com/id/Min...step7/Mini-Cyclone-Dust-Bucket-Cart-Addition/

eller i den här tråden
http://community.woodmagazine.com/t5/Top-Shop-Tips/Homemade-Cyclone-Separator/td-p/94922

den baffeln som man satt under har jag sett på många ställen.

här finns den också
http://www.woodworkingtalk.com/f32/thien-baffle-finished-well-pretty-much-27701/

här finns en riktig men även snik varianterna funkar ju..
http://kregjig.ning.com/forum/topics/dust-collection-systems?commentId=2900167:Comment:80739

här är en annan snikvariant undrar hur mycket han betalat för den??
http://store.lumberjocks.com/projects/64511

Sätter man sig in i cyclone principen så inser man att det går o tillverka på många sätt. Men det optimala är nog konen. Men sen gäller det även att ha ett bra förhållande mellan suget i maskinen och storleken på cyclonen. Därför kan man höra olika uppfattning om samma askhink.
 
Redigerat:
Det var många bra tips.
Jag har själv en altbergs askfälla, men grejen är att jag skulle vilja kunna dammsuga varm/glödande aska. Detta tror jag inte altbergs är särskilt lämplig till eftersom sugmotorn kan förstöras, eller har jag fel?
 
Har altbergs askfälla en sugmotor?
 
Andreas_Hansson skrev:
Den här askfällan bygger på cyklon principen och skall vara riktigt bra.
[länk]
Hittade inget pris. Nån som vet?
 
Andreas_Hansson skrev:
Har altbergs askfälla en sugmotor?
Nä den har ingen egen sugmotor, men eftersom du måste ha en (extern) sugmotor för att alls kunna använda askfällan så avser min fråga just sugmotorn och hur den klarar glödande aska. Undra av vilken anledning Canvac har valt två cykloner? Måste man ha det för att klara glödande aska?
 
kulle
pipewelder skrev:
Nä den har ingen egen sugmotor, men eftersom du måste ha en (extern) sugmotor för att alls kunna använda askfällan så avser min fråga just sugmotorn och hur den klarar glödande aska. Undra av vilken anledning Canvac har valt två cykloner? Måste man ha det för att klara glödande aska?
Varför ska man suga glödande aska ?
 
kulle
prototypen skrev:
Är det lönt att bygga?

[länk]

Jag håller på att testa en sådan men med pelletspanna så tar det lite tid.

Protte
Jag har en sån oxå och det är inte mycket man kan suga innan fitret är fullt, men det kanske går att modifiera den till en cyklon ? sätta en tratt över filtret.
 
Redigerat:
prototypen skrev:
Är det lönt att bygga?

[länk]

Jag håller på att testa en sådan men med pelletspanna så tar det lite tid.

Protte
Köp inte !!!!
Jag införskaffade en sån sög max 2dl aska fick rengöra filtret 3gger...
totalt felkonstruerad...
I manualen står det att man inte får suga gipsdam eller annat pulver, puder...
På den planeten jag bor på så har askan från pelletseldning just den strukturen...
Det står på förpackningen asksug...???!!!


Som kulle skriver det går nog att modifiera...
Men då skulle jag nog rekommendera och ta en som har mer drag..
Jag tänkte göra just det du föreslår med Biltemas tror den är på 1200W
men den var slut när jag stog vid hyllan så det blev en Einhell 1630 nu skall jag bygga en cyklon i stället.
 
Redigerat:
kulle skrev:
Varför ska man suga glödande aska ?
Det är lätt hänt att det fortfarande finns glöd i askan och om man kollar det först, vilket innebär att man redan tagit ur askan så är syftet med att använda någon form av redskap för att surfa upp den obefintligt.

Det kan glöda ett bra tag, det måste man räkna med och handla därefter. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.