Projektet fortsätter efter vinterdvala :) .ABC-kombidon i norrläge, detta monterades dock i höstas redan.
 
  • abc-combidon_skiss.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kondensstrumpa på avluft/uteluft går hela vägen över aggregatets frigolit-stos.
 
  • kondensstrumpa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla skarvar nitas med trycktät nit samt tejpas med åldersbeständig tejp
 
  • t-rör_skarv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på anslutningslådorna, Swegon ALSc. Dessa har som sagt ett inbyggt strypspjäll samt mät-uttag och är dämpade. Klipper hål i plasten ca 1 cm mindre än nedstickande rör och pressar igenom röret sedan. För att vara säker på att det blir tätt så har jag dessutom tejpat fast en krage med åldersbeständig plast i lådan. Kragen tejpar jag sedan med åldersbeständig tejp mot bef plast när lådan ligger på plats.
 
  • anslutningslåda_kontor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som synes på någon av bilderna fixerar jag kanalerna med hålband. Kanalen i sig ligger på en "kudde" av Armaflex rörisolering men hålbandet i sig ligger plåt mot plåt. Vinner jag något ljudmässigt på att helt isolera kanalen från hålbandet genom att lägga emellan något dämpande även under hålbandet??
 
Jag tror inte du vinner något på att ändra hur du monterat hållarbanden.
Den lilla vibration som kan finnas i kanalsystemet klarar inte att föra sig vidare.
 
Så ja. Nu är sista fresh-ventilen stängd och alla tilluftsventiler är inkopplade. Nu återstår inmätning och balansering. Verkar vara svårt att erhålla konsekventa värden på framförallt tilluften, har två mätare och dessa är inte överens. Men friskt och tyst inne med preliminära flöden på 50l från och 44 till.
 
Total kostnad:

Aggregat Flexit UNI3: 21000:-
Ventmtrl: 19000:-
Otaliga timmar i lösullen xxx kr

I detta ingår kombidon, 4 st 160mm flexdämpare vid aggregatet, 2 st 160mm 900x50 ljuddämpare, 5 st tilluftsventiler med ALSc-lådorna samt kondensisolering till avluft/uteluft. Kostnaden hade blivit något billigare om man väljer flexljuddämpare istället för anslutningslådorna, kanske en 500:- billigare per don. Sen är ju CTVB-donen bland de dyrare också så det går kanske att pressa min kostnad till 15000:- för ventmtrl. Nästan allt material är köpt på Ahlsells med hyfsad rabatt men det är så klart ännu lite billigare på nätet men eftersom kanaldragningen aldrig kan förutses ned till sista böj har det varit enkelt att svänga förbi efter jobbet och köpa exakt det man behöver allt eftersom.

Befintlig frånluftskanal återanvändes till stor del...
 
Landade på 53 FL/45 TL till slut. Mätte in don för don med Testo 417 vinganemometer och kontrollmätte sedan totalflödena vid aggregatet med en Swema Air 300 . Tyst som tusan men jag anar ändå ett aggregatljud/stomljud när man lagt sig för natten. Något sus från donet i sovrummet hör jag inte.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.