Någon här som kan tipsa om tryckt litteratur eller hemsidor som behandlar tillverkning av spröjsade fönsterbågar? Jag vill lära mig tillverka fönsterbågar själv. Materialval, metoder, verktyg, tips och trixs, ja allt som kan vara till nytta.
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Det enda jag hittat är denna "web kurs"
http://www.nysagat.se/kurser
från Logosol, den är knappast heltäckande men säkert ger den något.
 
I tidningen gör det själv hade dom en artickel nyligen om att tillverka en båge. det är ju i praktiken inget svårt. handöverfräs är bra o ha till det. sedan bör man köpa kärnvirke så det håller.
 
Hmm, för att få till fönsterbågar hyfsat så behöver man det mesta...
Bordscirkelsåg, rikt/plan, gärna vertikalfräs, ev handöverfräs i bord.
Nån maskin att putsa med.
Limknektar förstås och bra vinkelhake.

Klyv upp virke med övermått, rikta, plana, kapa till rätt dimensioner, såga ut tappar och slitsar, kör ut falsen för glaset med bordssågen eller i fräs, profilera sen när allt stämmer och ta ut för gångjärn och givetvis putsning.
Detta var det enkla sättet, sen kan man göra mer avancerade saker men då behöver man använda vertikalfräsen mer.

Är det kopplade fönster man skall göra så är det trixigt men bågar för enkelglas är inga större problem.

Tips är att plugga slitstappningen med, lim i den miljön är sådär och är det en gammal kåk är pluggar snyggt med. Borra vanliga runda hål och skär till tappar som är fyrkantiga längst ut så håller det.

Hoppas detta hjälpte lite?

Kollade lite, Logosols video's ser rätt vettiga ut, bör de i och för sig göra för han som gör grejorna där är jäkligt duktig.

/Kent
 
Redigerat:
  • Gilla
saturnus
  • Laddar…
Kolla in blocket efter ett gammalt fönster köp det och ta i sär det. Så ser du hur delarna är tillverkade.
Men det viktigaste av allt är att du har väldigt bra virke och har ådringen rätt i bitarna.

Mvh Pär H
 
Kolla även på Youtube, RM Fönster har lagt ut många video-klipp där från sin produktion. På www.allmoge.se har de också många filmklipp, speciellt om spröjs.
www.nysagat.se bloggade jag en del om fönsterrenovering och på min hemsida finns också en PDF som visar hur man fräser profil, kontraprofil, tillverkar karm osv. Men jag lägger inte ut länk till min sida här, vill inte göra reklam.
 
Sen som Pär skriver, att plocka isär ett gammalt fönster är allra bäst, det ger en bra aha-upplevelse. Tillverka en enkel fönsterbåge kan verka trivialt, men det gäller att det blir vinkelrätt åt alla håll annars blir det skevt eller buktigt... tro mig, jag har gjort några bågar och busenkelt är det inte :)
 
Glömde säga, limma inte bågen...
 
Gruvberget skrev:
Glömde säga, limma inte bågen...
Varför inte? (Har ingen aning, men vill ha det).
 
Riksantikvariet har en liten skrift, kanske kan vara något?
Jag har gjort några enkelglasbågar (och renoverat ett flertal) i stort sett efter den. En sak jag ändrat på är pluggarna i hörnen som jag satte diagonalt, så att det inte skulle spricka så lätt i ytterhörnet, jag vet inte varför man satte pluggarna så förr?
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
De fyra delarna i fönsterbågen ska inte fogas samman med lim, antingen pluggas eller spikas de (diagonalt för att det ska bli "ramstyvt"). Limmet ger nämligen en stum konstruktion och det får ett gammalt allmogefönster normalt inte vara eftersom det behöver röra på sig med årstiden och kunna "svikta" lite när det öppnas och stängs. Glas, stiftning och kitt kommer att staga upp bågen.
 
Tack så mycket för klargörandet, det uppskattas!
 
Finns väldigt bra kurser på Nääs Slott. Där finns bland annat en "Tillverka fönster" kurs, har inte gått den själv. Men jag har gått deras Renovera fönster kurs som jag tycker var väldigt bra. Funderar även på att gå kursen Tillverka fönster. Finns även B&B för långresande.


Titta på sidan 10.
http://www.bvn.se/upload/bvn/PDFer/Kurskatalog/KURSPROGRAM_NÄÄS_2012.pdf

Tillverka fönster 30 nov- 2 dec
TiD: FRe 13-17, LöR & Sön 9-16 AVgiFT: 1 550 KR
KuRSLeDARe: MAnne SweDBeRg, FinSnicKARe PLATS: STenKuLLen, LeRuM
En kurs för dig som vill lära dig att tillverka en fönsterbåge. Du genomför alla moment från fräsning av
bågprofiler till sammansättning. Vi gör sammanfogningar av bågvirke och infällning samt korsmöte av
spröjs. Självständigt arbete med handledning. I kursen ingår teori kring virkesval och trähantering.
Kostnad för material tillkommer.
 
-JC- skrev:
Tack!

Hittade denna skrift från RAA:

Fönster - historik och råd vid renovering [länk]
Någon som vet varför pluggarna ska EJ ska vara runda?

Gruvberget skrev:
De fyra delarna i fönsterbågen ska inte fogas samman med lim, antingen pluggas eller spikas de (diagonalt för att det ska bli "ramstyvt").
Vad är nackdelen med att det är ramstyvt? I mitt fall är det en glasdörr som ska riktas upp, under årens lopp har ramen saggat ihop och behållit sin lätt rombiska form pga glaskassetten. Tycker det låter sunt att en dörr ska behålla formen av en dörr såväl som ett fönster ska hålla formen utan att behöva luta sig mot karmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.