Funderar på att installera solceller på taket på en sommarstuga som inte har el idag.
Vill kunna ha lite LED ljus, musik, laptop och ett kylskåp inkopplat på detta system isåfall.

Hur mycket effekt behöver jag till detta?
Vilken sorts solceller?
Hur många batterier?
Finns det bidrag?
Får man installera 12V och 24V anläggningar själv?
Kostnad för matrial på en sån här anläggning?
Något mer jag bör tänka på?
 
Allt utom kylskåp och bidrag funkar.
 
Ok ska inte ha kylskåp ändå, fixat ett som går på gasol nu. Ingen som kan lite om detta?
 

Bästa svaret

Vet du vad, gå in i min tråd under projekt (22år, saknar erfarenhet bla bla) och läs lite där :) Orkar inte skriva från mobilen. Där det finns bilder på el så har det med min solcellsanläggning.

Pris inkl installation kanske hamnar på 10000:- för dig. Max.

Du behöver
solcell ca 100watt
batteri +100Ah
regulator
Kabel+elluttag
12V lampor

Hittar du inte vad du söker i min tråd så skriv här. Då lovar jag att ge dig ett utförligt svar.

/Christian
 
Vill du komma ännu billigare undan så hör du av dig. Kan nog hjälpa dig med lampor och stereo.
 
Jag räknade om lite. 10000:- är på tok för mycket...

Jag tror banne mig att du skulle fixa det under 5000:- inkl.
-batteri
-solcell 90watt
-regulator
-alla kablar (inkl. en 7m grov från solcell till reg)
-elluttag och stickkontakter
-12V lampor (LED) (ej armatur)
-stereo med radio, aux in och SD-läsare (utan högtalare)

/Christian

PS Hjärnverksamheten satte precis igång när jag skulle till att sova.....
 
  • Gilla
Isacp
  • Laddar…
Korvgubbe
huggan skrev:
Ok ska inte ha kylskåp ändå, fixat ett som går på gasol nu. Ingen som kan lite om detta?
Jag är inte så säker på att kylskåp inte fungerar, moderna 12V kylskåp med kompressor är väldigt strömsnåla. Men nu verkar du ju redan ha ett gasolkylskåp. Jag vet inte så mycket om dessa, men jag var med i en dykförening som hade två gasolkylskåp i sin båt och det funkade väldigt smidigt. Blev kallt på under halvtimmen och drog inte mycket gasol. Då pratar vi ändå gamla kylskåp här, säkert 80-tal på det äldsta. Men jag tror det är lättare att hitta information på båt- och husvagnsforum än här!
 
Kylskåp är inte ens att tänka på. Det går, men det är ju svindyrt. Köper man en kylbox på 45l från Tristar så kommer du under 2000:-

Själv kör jag gasol och smidigare finns inte. En PC10 räcker en hel sommar åt mig.
 
Jag håller till dels med Chrissofsweden med summan, men tror du måste gå lite över om du skall ha en sinus växelriktare. Dom är lite dyrare, men kan brukas till alla el saker.
Du får dog 2 st 100 watts panel på 24volt.eu till 2495:- om du beställer nu.. :)
Du kan se lite av min anläggning i min tråd. Första sidan så ser du lite av batterier och regulatorer och vidare i tråden hur jag köper till lite fler paneler och celler jag löder ihop själv.
Man får installera själv upp till 48 volt, och inte mer (undrar på om det inte var) än 20 ampere. Det är i alla fall en gräns där någon stans.
Men om du skall koppla in fast 230 volt så gäller samma lagar som vanligt installation. Men tror inte det gäller när det är en växelriktare som blir kopplad in direkt innan förbrukaren.

Bidrag får du endast om du kopplar dig till elnätet.

Om du använder stugan i helger så kan det vara att du klarar dig på ett batteri, men dumt att inte säkra upp sig med 2 st.
På min anläggning så kör jag nu i stort sätt allt ljus i stugan (LED / lågenergi) och ett bilstereo slutsteg till ljud ifrån datorn. Orsaken till att jag inte kör mer och får testat hur länge batterierna håller är att jag inte har kopplad fler växelriktare, och att jag inte har kopplad stugan (ja då det är ju olagligt men) färdigt.
Jag har tappat helt koll på hur mycket det hela har kostat mig då jag bygger ut eftersom, fram tills jag vet att jag kan koppla bort mig helt ifrån elnätet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.