Har planer på att lägga nytt golv, som skall skuras, i hallen. Tänkte lägga samma sorts golv som det gamla (som delvis finns kvar). Frågan är om det är gran eller fur. Gran skall ju vara ljusare med många små kvistar och furu mer rödaktig med färre och större kvistar. Vårt gamla golv har få små kvistar... är det gran eller fur?
 
  • DSC_1230.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_1231.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_1232.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_1233.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle vilja påstå att gran är ett synnerligt dåligt träslag till golv i ett bostadsutrymme då det är så mjukt.
 
Granens lämplighet som golv råder det väl delade meningar om. Gran är kanske något mjukare än fur men skall också vara segare. Jag läste någonstans ett ett grangolv hårdnar betydligt efter ett par år. Grangolv lär ha varit det vanligaste förr.

Jag gissar att vårt golv är gran. Tycker det saknar de karakteristiska furukvistarna. Någon som håller med/emot?
 
Hemmakatten
Jag tycker också att det ser ut som gran. Vi har vitlutade ock vitoljade grangolv köpta .från 'Mörka Skog', dvs dyra, kvalitetsgolv. Tyvärr måste jag säga ätt golven ser ut som skit idag, inlagt för 5 år sedan. Golvet har mängder med märken (kan vara okej) men framför allt så är ytan helt förstörd och bortslipad på alls ställen där man går frekvent. tom i sovrummet. Inget golv jag kan rekommendera. Vi.hade helst velat byta ut vårt golv, men tyvärr har vi inte ekonomin för det just nu.
 
Att ditt golv ser ut som skit, Hemmakatten, kan kanske lika gärna bero på ytbehandlingen som på materialet? Vi tänkte såpskura golvet och den metoden gör ju att golvet hårdnar med tiden. Någon som har såpskurat grangolv som kan bekräfta?
 
Jag tror att det är gran.
Att det fanns mycket grangolv förr var nog mer en fråga om tillgång på råvara i vissa delar av landet.

Att man måste skura grangolv är väl för att när man fuktar trät så reser sig dom flesta skador som man garanterat får, jag tror inte det blir hårdare över tiden.
 
Det är gran. Vanligt med gran i smalare bredder och undergolv, dvs från 1880 och framåt. Äldre golv med lite bredd och kilsågade golv är vanligtvis fur. Våra svenska barrträdsgolv blir härdigare och får en lite polerad yta av flitig såpskurning. Golvet i köket har väl fått sig några törnar men är det skurat så pärlar sig vätskan och man hinner få upp det innan det drar in i trät. Jag har fur i de golven jag skurar, våra undergolv i gran var så fula så dom fick klickgolv ovanpå som tillfällig lösning.
 
Tack Gafsan, det blir grangolv!

Så här står det på golvproducenten Basecos hemsida:

"Gran är ett tacksamt träslag med lång livslängd. Golvet är ljust utan den röda kärnan som furugolvet har. Jämfört med furugolvet har grangolvet en annan kviststruktur. Kvistarna är fler i antal och mindre i storlek. I hårdhet (Brinell) skiljer inte grangolvet sig nämnvärt med furugolvet."

Gysinge säger så här:

"Att just granen var så vanlig som golvmaterial har flera orsaker. En orsak är den att de är lättare att hålla rena än furugolv. Inget golvmaterial blir nämligen så ljust och slittåligt som en såpskurat grangolv. Kanske därför också som grangolven fått stå tillbaka för furan under 1900-talets senare del när plastlacken kom på modet. Grangolv blir nämligen gula och tråkiga när man plastlackar dem, medan furan blir rödare och mustigare i färgen.
Fler fördelar med ett grangolv är att det dessutom är tåligare mot stötar, jämfört med ett furugolv, som lätt får ärr eller märken."

Jag ser inget som talar emot gran som golvmaterial.
 
Undrar varför dom ljuger om att gran tål stötar bättre än fur?
 
dengroth skrev:
Vi tänkte såpskura golvet och den metoden gör ju att golvet hårdnar med tiden. Någon som har såpskurat grangolv som kan bekräfta?
Jag har 26 mm massivt såpskurat grangolv i övervåning och innetrappa och som idag är 6 år gammalt. Jag slarvar nog med rengöringen ... men när jag verkligen kör en riktig omgång blir det som nytt igen. Javisst är det mjukt men reparerar sig självt bra när man blött ev repor. Jag skulle däremot vara tveksam till att lägga gran i en hall speciellt om man har tung hund med rejäla klor eller småttingar som springer ut och in i huset. Men det kan man ev lösa med en matta och väluppfostrad hund :rolleyes:

Det luktar fantastiskt gott det första dygnet efter det har tvättats. Jag har slarvat eftersom jag vet att golvet borde slipats ngt år efter att det lagts och efter att det 'satt sig' men har inte tyckt att det varit nödvändigt. Att såpa golvet alltför ofta gör det mörkare - jag gör det ca 4 ggr/året - de andra gångerna använder jag endast vatten med samma rengörande effekt.
 
yonna skrev:
Jag har 26 mm massivt såpskurat grangolv i övervåning och innetrappa och som idag är 6 år gammalt. Jag slarvar nog med rengöringen ... men när jag verkligen kör en riktig omgång blir det som nytt igen. Javisst är det mjukt men reparerar sig självt bra när man blött ev repor. Jag skulle däremot vara tveksam till att lägga gran i en hall speciellt om man har tung hund med rejäla klor eller småttingar som springer ut och in i huset. Men det kan man ev lösa med en matta och väluppfostrad hund :rolleyes:

Det luktar fantastiskt gott det första dygnet efter det har tvättats. Jag har slarvat eftersom jag vet att golvet borde slipats ngt år efter att det lagts och efter att det 'satt sig' men har inte tyckt att det varit nödvändigt. Att såpa golvet alltför ofta gör det mörkare - jag gör det ca 4 ggr/året - de andra gångerna använder jag endast vatten med samma rengörande effekt.
Oj då, det här var tvärtemot det mesta jag hört om såpskurade golv. Min uppfattning var att:

1. Golvet hårdnar med tiden för att till slut bli extremt motståndskraftigt.
2. Såpskurning gör golvet ljusare, inte mörkare!
3. Man skall absolut inte slipa ett golv som såpskuras. Det är den hyvlade ytan som är en förutsättning för ett bra skurgolv.

Detta är alltså fel?
 
Såpskurning med varmt/ljummet vatten brukar göra träet mörkt/gråaktigt.
 
Det blir inte bättre av alltför mycket såpa. Men det kan också bero på vilken såpkvalitet man använder. Ett nylagt massivt golv ska slipas efter ngt år efter att plankorna satt sig - men det gäller alltså bara en gång. Du har alltså inte helt fel. Om golvet blir extremt motståndskraftigt vet jag inte - det tar nog tid. Däremot är det lätt att få bort ev fläckar.
 
Konstigt detta med slipningen. Jag hade också för mig att skurgolv förstörs av slipning. Att maskinen sliter sönder ytans fibrer och golvet sedan lättare drar åt sig smuts. Kanske Yonna avsåg manuell sandpappring i träets riktning? I så fall är jag med!
 
Ni missuppfattar vad jag säger: ett nylagt massivt brädgolv slipas efter att hus och golv 'satt' sig. Men mina plank har faktiskt inte slagit sig något vidare. Jag förutsätter att det slipas i träriktningen. Men det var egentligen inte TS fråga utan snarare valet av gran eller fur. Och gran blir i mitt tycke betydligt vackrare och jag tycker också att det är lättskött.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.