Det finns ju massa regler och rekommendationer om höjd på buskar och staket i korsningar. Var finns reglerna stiftade och vem har ansvar för att de följs? Kan en husägare få böter ifall man låter buskarna bli för höga?
 
Hej Matbanan.... Jag tror det är kommunen som har koll på höjd av buskar och staket.
Du kan få vite om du inte sköter buskarna.... men först kontaktar dom nog dig och säger till.
Tror inte heller att dom åker dagligen och letar syndare utan att dom får in klagomål som dom tittar på.:)
 
Jag själv har inte det bekymret. Bor inte i en korsning. Men vi diskuterade saken här om dagen och konstaterade att det inte sköta så speciellt väl på alla ställen. Jag tror också att det är kommunen som ska ombesörja att det sköts men kg är osäker på vilka mandat de har att få ordning på det. Är det kostsamt för kommuner att sköta det eftersom de flesta verkar strunta i det.
 
Det är kommunen som stiftar de lokala föreskrifterna. Men det är markägaren som har ansvar för att de följs. (Ibland är det förstås kommunen som äger marken nära korsningen, men ofta är det en villatomt eller liknande).
Ser man en häck som är för hög, så anmäler man det till kommunen (de flesta kommuner har någon slags felanmälanstjänst), och så ska sedan kommunen se till att meddela markägaren att häcken måste klippas ner. Om de inte gör det inom rimlig tid så kan kommunen göra det och skicka en räkning.

Men hur man gör om det är kommunens egen häck som de struntar i att klippa, vet jag faktiskt inte.
 
Det borde ju fungera som ett husbygge med bygglov. Om det inte följs så åläggs man vite om man inte fixar till. Sen borde ju kommunen verkställa klippning efter en viss tid. Man får nog en faktura om man inte fixar det själv.

Vi har ett sånt ärende i vår Samfällighet. Återkommer med vad vår kommun säger.
 
matbanan skrev:
Det finns ju massa regler och rekommendationer om höjd på buskar och staket i korsningar. Var finns reglerna stiftade och vem har ansvar för att de följs?
Jag tror att det Plan- och bygglagen det regleras. I Kap 3 står följande:
17 § Tomter skall, oavsett om de har tagits i anspråk för bebyggelse eller inte, hållas i vårdat skick. De skall skötas så att betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer och så att risken för olycksfall begränsas
 
Pepparkaka skrev:
Jag tror att det Plan- och bygglagen det regleras. I Kap 3 står följande:
17 § Tomter skall, oavsett om de har tagits i anspråk för bebyggelse eller inte, hållas i vårdat skick. De skall skötas så att betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer och så att risken för olycksfall begränsas
Stämmer bra det. Och sedan definierar kommunerna vilka mått som gäller. Många utgår från den här:
http://www.upplandsvasby.se/download/18.e45cbc212e990dd3b58000898/klipp_hacken.pdf
 
Så det är upp till varje kommun att bestämma lämplig höjd och sånt. Där ser man. Trodde det var samma som gällde överallt. Det är en intressant "lag" eftersom den följ upp på olika sätt i olika kommuner. Jag vet en kommun där de gick ut i ett område och sa att om ni inte klipper ner själva så är vi det. Tror inte det var någon som klippte ner endå, och sen hände ingenting. Det är därför jag funderar på vad kommunerna har för möjligheter att få ordning på sånt.
 
Det är ju framförallt för våra barns säkerhet dessa regler finns, så det är extremt tragiskt att dessa regler inte följs.

Vem vill ha på sitt samvete att ett barn blev påbackat å som delorsak så var häcken för hög..... Man kan ju aldrig frånta bilföraren ansvaret men iaf.
 
Det är också viktigt att kolla upp vad som avses med måtten. Om det t.ex. står att häcken får vara 80 cm hög över gatan, så är det det som gäller, inte 80 cm hög över marken vid häckens fot. Där är det många som missar.
 
Hur upplever ni att detta efterföljs där ni bor? Jag tycker som sagt att det är si så där men sämst är det vid 30väg så där rusar inte bilarna fram iallafall.
 
Här funkar det så att kommunen delar ut lappar med reglerna i berört område (i vårt fall lämnar de lapparna i samfällighetens bevlåda så får vi själva dela ut dem) om man kontaktar dem och klagar. En tid senare brukar de kontrollera och lägga en lapp till i berörda brevlådor med lämpligt stycke markerat.

Så vitt jag sett har alla berörda i vårt områda åtgärdat då om de inte gjorde det när de fick första lappen.
 
b8q skrev:
Det är också viktigt att kolla upp vad som avses med måtten. Om det t.ex. står att häcken får vara 80 cm hög över gatan, så är det det som gäller, inte 80 cm hög över marken vid häckens fot. Där är det många som missar.
Den där är intressant. Det betyder att om man har en stödmur som är tex 2m hög så får man inte ha något som växer där alls... Till vilken nytta för trafikanterna?

Är det överhuvudtaget någon som har något exempel på när en kommun själv eller genom en entreprenör gått in på privat mark och sågat ner en häck? Eller att de har dömt ut vite pga en för hög häck? Jag vet att de hotar med det men har det någonsin hänt? Jag har svårt att se att de kan såga ner en häck utan att först ha ett domstolsbeslut i ryggen. Det borde bli olaga intrång och skadegörelse att göra det utan föregående domstolsbeslut.
 
Eld skrev:
Den där är intressant. Det betyder att om man har en stödmur som är tex 2m hög så får man inte ha något som växer där alls... Till vilken nytta för trafikanterna?
Det är väl snarare så att du inte får ha en stödmur som är 2 meter hög vid en korsning. Nyttan för trafikanterna [av avsaknad av höga hinder} är väl ganska självskriven - det skymmer sikten.
 
Det är ju väldigt dåligt planerat om det är en 2m stödmur i en korsning men jag förstår vad du menar. Jag har heller inte hört talas om någon som har fått sin buske nedklippt eller vite. Och vad ska kommunen göra om personen inte betalar för busken som blev nedklippt? Driva det till inkasso?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.