Du missade det där med att jag tog in en elektriker som bytte huvudskåpet?

Samma elektriker berättade att kablarna i alla anläggningar såg fina ut och inte behövde byttas, detta har också den andre elektrikern sagt.

Den första elektrikern uppmärksammade dock inget av de felen som nu upptäckts av den andre.


Jag räknade ganska kallt med att behöva byta en stor del av elen i huset men jag räknade inte med att det skulle vara rent farliga kopplingar som gjorts.

Lampsladden upptäcktes när elektrikern plockade ner köksskåpet där inbyggnadsugnen satt monterad,.

Jag har ingen koll på el överhuvudtaget och kan inte bedöma vilka kablar som ska finnas i huset, en lampsladd säger således mig ingenting. Nu gör det iofs det.


Hyrde inte in en elektriker för besiktning eftersom den förra ägaren berättade för mig att propparna gick p.g.a överbelastning och att jag borde byta till större om jag ville slippa det, jag antog att han hade koll helt enkelt.

Inget ont om polacker, se det som ett samlingsord :)


Men ni har antagligen rätt i att det inte blir något av dolda fel eller annat men man får väl försöka använda sina försäkringar när dom nu finns där. Går det så går det.

På söndag ska jag i alla fall försöka få kablarna till ugnen och spisen till att röra på sig och funkar inte det så får jag börja dra nya rör istället.
 
Ta inte illa upp,det var inte min mening att såra någon, bara att varna för att lägga pengar på något som verkar hopplöst:D.

I alla fall, lampsladden till ugnen skullesäkert kunna klassas som ett dolt fel, kanske även att man missat nollan när an flyttade centralerna, men i så fall kan du bara få ersättning för just detta, dvs att byta lampsladden och dra en nolla (eller EKK) mellan centralerna.

Som jag ser det måste du ändå riva ut hela elsystemet och byta allting (något man får räkna med på ett så gammalt hus om inte elen uttryckligen är renoverad) och då kan du lika gärna svälja kostnaden för dessa saker, att lägga tid och pengar på att få ersättning ser jag som inte värt ansträngningen. Men kolla med försäkringsbolaget och se vad se säger.

/Anders
 
Hur som....du kan ju nyttja ROT om du gör en elrenovering iaf...
 
O
Du säger själv att du inte kan något om el, varför gör man då inte en besiktning av elsystemet innan du köpte huset?
Även om folk ofta glömmer bort VVS och el vid en besiktning så ingår det i din undersökningsskyldighet.

Säljarens upplysningsplikt har ingen egentlig betydelse. Han kanske själv är lika novis på el hur ska han då kunna upplysa om felen? eftersom han inte vet att det är fel?

Det finns så många fel som är tydliga att se, detta gör att din undersökningsplikt fördjupas ännu mer.
 
Inget ovanligt att el- och vvs-installationerna inte besiktigas vid bostadsköp.

Bara bostaden ser fin ut så är köparen nöjd.

För några år sedan fick jag köra till en villa p.g.a. att jordfelsbrytaren löste ut väldigt ofta. Huset var renoverat i olika etapper de senaste 5-10 åren. Elinstallationerna renoverades inte vid en av renoveringsetapperna. Vid nästa etapp så "renoverade" dåvarande husägaren elinstallationen själv med lampsladdar. Vid nästa etapp så anlitades våra vänner från öst med renoveringen och de "klarade" ju av att göra allt inklusive el.
Slutresultatet blev att elinstallationerna i hela villan fick göras om och när vi bytte ut installationerna så såg vi måååånga elfel bl.a. gömda kopplingsdosor (det satt gipsskivor framför dem), nollan användes som nolla & jordning i den etapp som våra vänner från öst hade renoverat, jordning saknades i den del som bestod av lampsladd trots "jordade" uttag. Originalinstallationen från 30-talet var det minst fel i, där bestod felen av utslitna ledningar.
 
Mikael_L
Royen skrev:
Jag tycker att detta med flyttandet av säkringar osv borde vara något som den gamla ägaren borde upplyst mig om, någon har uppenbarligen gjort något direkt olagligt när de flyttade på delarna (enligt min elektriker)

En annan punkt han skrev ner var att fasta installationer har gjorts med lampsladdar.


Jag förstår att det mesta inte handlar om dolt fel men något jävla ansvar måste väl en person ta som har dragit de här kablarna, ugnen var direkt livsfarlig meddelade elektrikern, det var ren tur att inte den kablen påverkades när det brann till i skåpet senast och gjorde hela ugnen strömförande.
Du kan alltid anmäla det hela.
Då får polis och åklagare utreda det straffrättsliga i brott mot elinstallatörsförordningen och allmänfarlig vårdslöshet eller vad nu åklagaren kan dra fram för åtlaspunkter ur rockärmen.

Däri ligger ansvaret för det livsfarliga.

Ditt och säljarens civilrättsliga läge förändras dock inte ett dugg av detta, även om så säljaren får 10 års fängelse.
Ni har gjort en affär i enlighet med jordabalken, och där regleras detta. Och jag är böjd att hålla med majoriteten här att det är rätt utsiktslöst att driva "dolt fel". Så himla dolt var det ju inte.
 
Får väl kanske berätta hur allting nu har gått med elen.

Jag valde givetvis att inte driva det vidare någonstans efter era värdefulla kommentarer :)

Däremot tog jag in en så kallat seriös firma som jag skulle fixa allt.

Elektrikern skulle då byta elskåp, fixa ugnen, flytta de säkringar som var felmonterade samt installera ett fas uttag i garaget till mig, han berättade att han skulle peta in timmarna på försäkringsbolaget del och att jag bara behövde betala för materialet till fas uttaget.

Resultatet blev följande.

När nya skåpet monterades så körde elektrikern fyra skruvar rakt igenom vägg och tapet vilket inte ser så vackert ut. (Efter fjärde skruven bytte han till kortare skruv)

Han bygglade om spisen så att den återigen fungerade men berättade att han istället borde dra en ny tjock kabel och att jag borde för att spara pengar fixa med borrning innan dom kom tbax för att göra detta.

Han flyttade ut säkringarna till skåpet i garaget samt lyckades göra så att torktumlare och tvättmaskin gick på samma säkring så att dessa inte gick att köra samtidigt.

Han installerade mitt fas uttag, direkt på inkommande ström. Han satte helt enkelt inte dit de tre tio säkringar som jag senare fått förklarat för mig ska finnas. Den säkerhet som fanns var då jordfelsbrytaren. Anledningen till att han gjorde så antar jag var för att mitt skåp inte hade plats för mer säkringar, men han berättade öht inte något om det.


Jag ringde min kusin som jobbar på annan elfirma som dök upp och fixade min ugn, bad han titta på tvättmaskin och torktumlare.

Han flyttade kablarna till olika säkringar och berättade för mig att mitt fas uttag inte var godkänt och fixade större skåp samt nya säkringar.


Lite senare dyker en räkning upp från den första elfirman på den nätta summan av drygt 8000 Sek, med stor stil står det försäkrings ärende på räkningen...

Ringer upp firman och frågar varför ajg får en sådan räkning som borde kommit till försäkringsbolaget, Han svara, Jo men dom har också fått en. Börjar diskutera hur fan han tänker då och förklarar hela situationen och undrar hur han fått ihop den summan samt den inte korrekta installationen av uttaget.

Han svarar att hans gubbe minsann inte gör sådana dumma saker och jag ber han att ringa den andra elfirman för att kontrollera om jag ljuger vilket han inte vill, Lägg du räkningen åt sidan så ska jag kolla med min gubbe och ringa dig , är svaret jag får.


Efter två veckor ringer jag honom och frågar hur det går, Jobbar på det blir svaret,

Veckan efter ringer jag igen, svaret blir, jag ringer om en timme när jag är på kontoret.

Dagen efter ringer jag igen på hans direktnummer, inget svar.

Dagen efter ringer jag igen på hans direktnummer, inget svar.

Dagen efter ringer jag igen på hans direktnummer, inget svar.

Dagen efter ringer jag igen på hans direktnummer, inget svar.


Nu har det snart gått en månad sen räkningen kom och fortfarande inte hört något och inte fått någon självrisk räkning från försäkringsbolaget.

Men nu kan jag köra min högtryckstvätt i alla fall.

Win Win.
 
Var det där den "seriösa" elfirman? :rolleyes:

Hur kan han ha skruvat genom väggen? Måste vara väääldigt tunn vägg eller ovanligt långa skruvar?

Antar att ditt "fas uttag" är ett 16A trefasuttag? Och precis som din kusin säger så är det inte tillåtet att koppla in detta direkt på inkommande. (Även om mätarsäkringen idag är på 16A så kan den ju enkelt säkras upp till 25A)
 
Vi har 25A redan och ja det är ett 16A ^^

Det är en masonitskiva och sedan gips där han skruvade. Så den är inte precis tjock men man tycker att efter första skruven kunde han väl lugnat sig...

Men ja den är såkallat seriös, det var försäkringsbolaget som rekommenderade den och sa att dom sköter alla deras ärenden.


Ja just det, glömde ju nämna att seriösa firmans chef förklarade så fint för mig att jag inte begärt rotavdrag och därför blev det så dyrt... Vilket jag tyckte inte riktigt var rätt då jag inte fått veta att det skulle kosta mig något förutom material.
 
Royen skrev:
Däremot tog jag in en så kallat seriös firma som jag skulle fixa allt.

Elektrikern skulle då byta elskåp, fixa ugnen, flytta de säkringar som var felmonterade samt installera ett fas uttag i garaget till mig, han berättade att han skulle peta in timmarna på försäkringsbolaget del och att jag bara behövde betala för materialet till fas uttaget.
"Seriös firma" som lägger timmarna på försäkringsbolaget. Vem är det som betalar i slutänden. Jo, övriga försäkringtagare.
Som jag läser luktar det bedrägeri.
 
Royen skrev:
Det är en masonitskiva och sedan gips där han skruvade. Så den är inte precis tjock men man tycker att efter första skruven kunde han väl lugnat sig...
Har du inga reglar?!
 
Jag har ingenting. Tidigare ägare har uppenbarligen haft byggfusk som regel istället för undantag.

Elskåpet har monterats i en fördjupning av en vanlig vägg. Så det är monterat mellan reglarna kan man säga.



impala65: Ja jag vet inte riktigt hur det var tänkt. Eftersom jag inte hört något för försäkringsbolaget så känns det inte riktigt som att dom har skickat någon räkning till dom. Det handlar förövrigt om runt två timmars jobb så det är inga större blåsningar av försäkringsbolag det handlar om.
 
Redigerat:
Royen skrev:
Ja just det, glömde ju nämna att seriösa firmans chef förklarade så fint för mig att jag inte begärt rotavdrag och därför blev det så dyrt... Vilket jag tyckte inte riktigt var rätt då jag inte fått veta att det skulle kosta mig något förutom material.
Har för mig att det inte går att nyttja ROT för arbeten som görs i samband med försäkringsärenden.
 
Men enligt el firman var ju inte den deleb som jag betalade ett försäkringsärende.
 
Enl. Rot reglerna så får man inte rot för någon del av kostnaden om förs. bolag ersätter någon del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.